מזומן לקופה: דלק נדל"ן מגייסת כסף מ-DGRE

החברה הבת תבצע רכישה חוזרת של 25% ממניותיה תמורת כ-69 מיליון ליש"ט, במהלך שיזרים לדלק נדל"ן כ-320 מיליון שקל

מלחמת ההישרדות של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה נמשכת. אחרי שאתמול וגם במהלך היום הגיב השוק באופן קשה לידיעות שליליות מכיוון החברה, היום נודע ל"גלובס" כי לתשובה עוד נותרו כמה שפנים בכובע, וכי בדלק נדל"ן מכינים את המזומנים לתשלומי האג"ח הקרובים (בעוד כחודשיים). זה יעשה באמצעות רכישה חוזרת שתבצע DGRE מכלל בעלי המניות. מרבית התמורה תגיע לידי הבנקים וכך מניות DGRE ישוחררו משיעבודן ודלק נדל"ן תוכל לגייס אשראי כנגד השיעבוד לצורך החזר חוב למחזיקי האג"ח.

מפניה שנשלחה לכל בעלי המניות ב-DGRE על ידי בנק New York Mellon, והגיעה לידי "גלובס", עולה כי DGRE מבקשת לבצע רכישה חוזרת של 25.54% ממניותיה, לפי מחיר של 1.15 ליש"ט. היקף ההצעה משקף ל-DGRE שווי של כ-290 מיליון ליש"ט, והתמורה לכלל בעלי המניות צפויה להסתכם ב-69 מיליון ליש"ט (420 מיליון שקל). המהלך צפוי להסתיים עד סוף השבוע, ודלק נדל"ן, המחזיקה ב-85% מהמניות בחברה, תגדיל את קופת המזומנים שלה בכ-59 מיליון ליש"ט, או כ-320 מיליון שקל.

הכסף אותו תקבל דלק נדל"ן ממכירת מניות החברה הבת צפוי לעזור לה לעמוד בתשלומי הריבית והקרן של סדרות האג"ח ה' וכ"ה, בהיקף של כ-336 מיליון שקל, בחודשים אוגוסט-ספטמבר. בדלק נדל"ן העדיפו להעביר את הכסף מDGRE- לחברה בצורה של רכישה חוזרת ולא באמצעות חלוקת דיבידנד בשל שיקולי מס. בחודשיים האחרונים מימשהDGRE חלק גדול מפורטפוליו הנכסים שלה בקנדה בהיקף כספי של מאות מיליוני שקלים, ומהלך זה מאפשר לה לבצע את רכישת המניות.

אין זו הפעם הראשונה שבה דלק נדל"ן מבצעת מהלך מסוג זה. בחודש מאי האחרון, מעט לפני תשלומי הקרן והריבית של סדרות ג' וד', ביצעה DGRE מהלך דומה בו רכשה מבעלי המניות שלה מניות במחיר של 1.24 ליש"ט למניה ובתמורה כוללת של כ-37.2 מיליון ליש"ט, אשר שיקפו ל-DGRE שווי של כ-340 מיליון ליש"ט. בעקבות רכישה זו, קיבלה דלק נדל"ן 182 מיליון שקל.

לא מצליחה להתאושש מהמשבר

דלק נדל"ן פועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל, קנדה ואירופה. החברה הפכה לציבורית בשנת 2005, ושנתיים לאחר מכן ריכזה תחת DGRE את מרבית נכסי הנדל"ן המניב שלה בחו"ל, והנפיקה את החברה בבורסה המשנית בלונדון (AIM). בהנפקה גייסה DGRE כ-100 מיליון ליש"ט לפי מחיר של 2 ליש"ט למניה, מה ששיקף לחברה שווי של 520 מיליון ליש"ט (אחרי הכסף).

בתחילת 2009, בעקבות המשבר בשווקים שעשה שמות בשווי נכסיה של דלק נדל"ן, ביקשה החברה להפוך את DGRE לחברה לפרטית ויצאה בהצעת רכש לכלל בעלי המניות, לפי מחיר של 0.5 ליש"ט למניה. בעלי המניות סירבו להצעה ששיקפה לחברה שווי של 130 מיליון ליש"ט בלבד, ובחודש יוני החליטה דלק למחוק את המניה מהמסחר בלונדון, מהלך שהיה לה את הרוב הדרוש לביצועו.

החברה נקלעה למשבר חריף כבר בשלהי 2008, ומאז היא אינה מצליחה להתאושש. בשלוש השנים האחרונות היא הפסידה יותר מ-3 מיליארד שקל (בעיקר כתוצאה מהפחתת ערך נכסים), וכיום היא נתונה בגירעון של 1.3 מיליארד שקל בהון העצמי, ושל 2.8 מיליארד שקל בהון החוזר. בקופת החברה היו נכון לסוף מארס מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל (במאוחד). ברמת הסולו קופת המזומנים של החברה מצומקת יותר.

לחברה ארבע סדרות אג"ח בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות "זבל", ועד ספטמבר 2012 עליה לשלם למחזיקי האג"ח תשלומי קרן וריבית בהיקף של כ-855 מיליון שקל. בשנתיים האחרונות היא פעלה למימוש אינטנסיבי של נכסים בארץ ובחו"ל, ומאז נכנס ערן מיטל לתפקיד המנכ"ל, בסוף 2009, נמכרו נכסים בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל.

בתחילת מארס חתכה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח של החברה בשש רמות, ל-CCC. "נזילות חברת הנדל"ן נותרה חלשה ללא מקורות ודאיים לתשלומי האג"ח הקרובים, לאחר ביטול התוכנית למימוש נכס מהותי באנגליה, שהיווה מקור עיקרי לתשלום חוב במהלך 2011", כתבו כלכלני חברת הדירוג.

מניית דלק נדל"ן סובלת ממומנטום שלילי, ומתחילת השנה היא צנחה בכ-80% למחיר המשקף לחברה שווי של כ-100 מיליון שקל בלבד, אשר בעקבותיו היא אף יצאה ממדד יתר 50 בחודש שעבר. במארס 2007 נסחרה החברה בשווי שיא, של 4.6 מיליארד שקל.

היום, כאמור, נסחרו סדרות האג"ח של החברה בירידות שערים חדות, לאחר שאמש מונה כונס נכסים לנכס של החברה בגרמניה, ובבריטניה עלתה הריבית על הלוואת ענק שנטלה בעקבות הערכת שווי נמוכה לחניונים שבבעלות החברה.

טווח התשואות בהן נסחרות אג"ח דלק נדל"ן - 34% עד 103% - משקף את הערכת שוק ההון לפיה החברה תפנה בקרוב למחזיקים בבקשה לבצע הסדר חוב. יחד עם זאת, למרות התחזיות הפסימיות, עד כה הצליח יצחק תשובה להימנע מהסדר, והזרים לחברה הון בדרכים שונות בכל פעם שנוצרה בעיה תזרימית בתשלום הקרן או הריבית.