הצעת החוק לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל נפלה בכנסת

הצעת החוק הממשלתית שהייתה אמורה להסדיר את הקמת רשות המקרקעין החדשה נפלה בהצבעה

הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שוב תקועה. לאחר שעברה את משוכת ההסכם הקיבוצי מול העובדים, והוכרזה על-ידי ראש הממשלה כאילו היא יוצאת לפועל בקרוב - הצעת החוק הממשלתית שאמורה הייתה להסדיר את העסקתם של עובדי מינהל מקרקעי ישראל ברשות מקרקעי ישראל נדחתה אתמול (ב') בכנסת.

ההצבעה על החוק התקיימה זמן קצר לאחר ההצבעה על חוק החרם, ונפלה כאשר 19 חברי כנסת התנגדו לה, ורק 15 ח"כים תמכו בה. הכישלון בהעברת הרפורמה בכנסת מגיע שבוע לאחר שראש מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, הודיע על התפטרותו. התפטרותו של ביבי, שלדעת רבים היה זה שהניע את יציאתה של הרפורמה לפועל, היא מכשול משמעותי מאוד בהמשך קידומה של הרפורמה.

העובדה שהצעת החוק הממשלתית לא עברה בכנסת רק מחזקת את ההנחה שיציאתה לפועל של הרפורמה תידחה למועד לא ידוע. חשוב לציין שבניגוד להצעת חוק פרטית, הצעת חוק ממשלתית יכולה לעלות להצבעה שוב ללא הגבלת זמן, ואכן במשרד ראש הממשלה מתכוונים להעלות שוב את החוק להצבעה כבר ביום ב' הבא. ממשרד רה"מ נמסר עוד: "אנו פועלים למניעת עיכובים ביישום הרפורמה".

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, "יש כאן שילוב קטלני של שני אירועים סמוכים. התפטרות ראש המינהל ודחיית הרפורמה. התוצאה קשה ביותר. הרפורמה היא כמעט קרן האור היחידה שעשויה הייתה לשפר את הליכי התכנון ושיווק הקרקע, ונראה שכעת נסתם עליה הגולל. זוהי בשורה קשה במיוחד לזוגות הצעירים".

גם מוטי כידור, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מצר תוצאות ההצבעה בכנסת. "זו עוד החלטת ממשלה שמטרתה להילחם במצוקת הדיור ושמתקשה להגיע ליישום בפועל".

גוף פחות ביורוקרטי

הרפורמה במינהל אמורה להפוך את הגוף שמנהל את קרקעות המדינה כבר עשרות שנים לנגיש יותר וביורוקרטי פחות, לרשות ממשלתית יעילה יותר וממוקדת מטרה, על-ידי הוצאת חלק מתפקידי המינהל לגופים אחרים.

רשות המקרקעין עתידה להתרכז בניהול אדמות המדינה, שיווק ושמירה על הקרקע. במסגרת הרפורמה יעבור ניהול החוכרים לחברות חיצוניות והתכנון והפיתוח יועבר לרשויות המקומיות ולמשרד השיכון. גם פריסת המינהל ובעלי התפקידים תשתנה, כך שבמקום שישה מחוזות היום יפעלו רק ארבעה.