כלים שלובים

התאמה טכנולוגית לרוח הזמן עוזרת למותג להישאר רלוונטי בעידן הדיגיטלי

הטור פורסם בספר "מדד המותגים" היוצא לאור לקראת ועידת נתח שוק של "גלובס".

"ליטול חלק בתחרות הקשה בין החוכמה, השואפת להתקדם, ובין הבורות הפחדנית והבלתי ראויה החוסמת את קדמתנו" - זהו המוטו שמופיע בעמוד הראשון באותיות קטנות של השבועון הבריטי "האקונומיסט", שנוסד בשנת 1843.

בחרתי במותג הזה, כיוון שהוא מייצג ערכים שעמדו בשיני הזמן ונעשים לא פחות, ואולי אף יותר, רלוונטיים בעידן החדש הדיגיטלי שבו אנו חיים.

השבועון, שנחשב לאחד מכלי התקשורת המשפיעים בעולם, בכלכלה ובפוליטיקה ובנושאים אחרים בסדר היום הגלובלי, כולל כ-100 עמודים, ברובם מאמרים "בשפה גבוהה", ולמרות זאת הצליח ב-10 השנים האחרונות להגדיל את תפוצתו ב-100%.

אני מאמין כי סוד ההצלחה של השבועון טמון בשילוב המוצלח בין היצמדות לערכים הראשוניים הבסיסיים המאפיינים אותו, ובין התאמה לרוח הזמן ולטכנולוגיות ההפצה המשתנות.

בשנת 1843 הגדיר מייסד העיתון 12 מטרות, בין השאר כתיבת מאמרים מובילים שיעסקו באופן הדוק בשאלות החשובות בנושאי מסחר, חקלאות וענייני חוץ; מאמרים שקשורים לעקרונות הכלכלה הפוליטית והנגזרות המעשיות והחוקים הרלוונטיים בתחומים כגון מחירים, שכר, שערי מטבע ומיסוי; סקירת ספרים בנושאים כגון מסחר, ייצור וכספים; כתיבה על יחסים בין מדינות, תחבורה ותעבורת סחורות. מאז שומר העיתון על עקרונות אלה ומתמקד בדיווח ובניתוח איכותי, שמבוסס על עובדות ונתונים.

ידועה הדוגמה של המעבר ממכונות ההדפסה למחשבים ולמעבדי תמלילים. חברות עסקיות שהגדירו את ייעודן כמי שעוסקות בייצור מכונות כתיבה נעלמו עם התפתחות המחשבים, מעבדי התמלילים והמדפסות; ואילו חברות שהגדירו את ייעודן כנותנות כלים להבעה ולהפצה של רעיונות ותכנים המשיכו לפעול והתאימו את עצמן לטכנולוגיה המשתנה.

כך "האקונומיסט", שבצד מגזין הנייר המסורתי הצליח להתאים את עצמו לכלים הדיגיטליים ומקיים אתר אינטרנט מצליח, מערכת תוססת של בלוגים וגירסאות מותאמות לקריאה במכשירם סלולריים ובמחשבי כף יד.

אחד מהדברים הנפלאים שקרו במהפכה הדיגיטלית וכל מה שהוא חלק ממנה - המחשב האישי, מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, מכשירים ניידים ועוד - הוא ההנגשה והדמוקרטיזציה של המידע.

אולם בצד זה ישנן לעתים טענות על טשטוש הגבולות בין התוכן למדיום שבאמצעותו הוא מופץ, על רדידות התוכן המתלווה למהפכה הדיגיטלית ועל כך שלעתים הקנקן יותר חשוב מתוכן איכותי.

"האקונומיסט" הוא דוגמה מצוינת לשילוב בין העולמות ולבניית מותג שמצליח לשמור על הערכים הבסיסיים המאפיינים אותו - רצינות, הסתכלות גלובלית וחשיבה ביקורתית, ובצד זה לאמץ טכנולוגיות חדשות ולהישאר רענן, רלוונטי ומשפיע.