"דב בהרב בא כדי להפריט את התעשייה האווירית"

דורון כהן, מנהל רשות החברות הממשלתיות, בראיון ל"גלובס": "מינויו של דב בהרב במקום יאיר שמיר כיו"ר תע"א יעכב ההפרטה בחודש וחצי-חודשיים, לא יותר" ■ בתגובה לביקורות על חוסר הניסיון של בהרב: "הוא כבר הוכיח את עצמו"

ברשות החברות הממשלתיות סבורים כי החלטת שרי האוצר והביטחון, שטייניץ וברק, למנות את נשיא ומנכ"ל אמדוקס לשעבר, דב בהרב, לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, ובכך לא לאפשר כהונה שלישית בתפקיד ליו"ר היוצא, יאיר שמיר - תעכב את התוכנית להפרטת החברה הביטחונית בחודשיים בלבד: "בהרב מחויב להפרטת התעשייה האווירית, ויותר מזה - הוא בא כדי להפריט את החברה", אומר בראיון ל"גלובס" מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן.

בהרב, שהחל כבר לפני כחודש חפיפה סדורה עם היו"ר היוצא שמיר שכיהן בתפקיד ב-6 השנים האחרונות, עתיד להיכנס לנעליו בעוד כשבוע וחצי. "שמיר היה פרטנר מצוין לגיבוש תוכנית ההפרטה ומילא תפקיד מרכזי בהתנעתה ובהשגת ההסכמות הנחוצות, כדי שהיא תהיה תוכנית רלוונטית. אסור שחילופי הגברי בתע"א ישפיעו על התקדמותה וייצרו בה עיכובים, שיהיו יותר מעיכובים קלים. אם שמיר לא היה מתחלף - כבר בימים אלה היינו מגישים לממשלה הצעת מחליטים מסודרת עם מתווה להפרטת התעשייה האווירית. אלה היו לוחות הזמנים המקוריים שלי כבר לפני כחצי שנה, אבל קרו דברים והשרים החליטו החלטות", אומר כהן.

היו"ר היוצא שמיר כיהן בתפקידו במשך שנים בהתנדבות ולא קיבל עליו שכר. בשבועות האחרונים נטען כי בשונה ממנו, היו"ר הנכנס בהרב יקבל שכר, אך לטענת כהן, דברים טרם נסגרו: "מצער שמדברים ודשים בנושא הזה בצורה כל-כך ערה", הוא אומר. "זה סתם משאיר טעם רע, בגלל זה אנשים טובים רבים מדירים את רגליהם מהשירות הציבורי".

- לא יותר פשוט לתת תשובה?

"התשובה היא שאני באמת לא יודע אם הוא יקבל שכר. כלום לא נסגר בעניין הזה בינינו. בכל הכנות? לא נראה לי שזה כל כך מעניין אותו".

למנוע השתלטות גורמים עוינים

"גלובס" פירסם לראשונה לפני כחודש וחצי את המהלך המוסכם של ברק ושל שטייניץ, למנות את בהרב ליו"ר תע"א במקום שמיר. בעקבות הפרסום, טענו בכירים בתעשיות הביטחוניות כי בהרב נעדר ניסיון בתחום הנשק ובייחוד בתחום האירוספייס, וכי תידרש לו תקופת הכשרה ארוכה כדי להכיר את תע"א, את פורטפוליו המוצרים שלה, את לקוחותיה ואת פעילותה המורכבת ברחבי העולם.

כהן מנסה להקהות את הביקורת ואומר: "הוא מכיר היטב את שוק ההון ואת ענפי הטכנולוגיה השונים, ילמד את העניינים מהר, ייקח משמיר את המקל וימשיך לרוץ. הוא כבר הוכיח את עצמו, הוכיח יכולות. אין הרבה אנשים שניהלו חברות בסדר גודל של תע"א, בטח לא בתחום טכנולוגיית העילית, ושיש להם גם ניסיון עשיר במסחר בבורסות בארץ ובחו"ל. בהרב הוא בהחלט אחד כזה. באמת שאין סיבה לעיכובים. חודש וחצי, אולי חודשיים ואנחנו חוזרים למתווה המתוכנן של ההפרטה והולכים עם הצעת ההחלטה לממשלה".

התוכנית שהתגבשה במהלך החודשים האחרונים ברשות החברות ובתע"א מדברת על מכירה או הנפקה של עד 30% ממניות תע"א בבורסה עד סוף 2012; ומכירת מניות נוספת של החברה במהלך 2014, כך שבסוף שלב זה המדינה תחזיק רק ב-49% ממנה: "בשנה הקרובה נלבן ביחד עם משרד הביטחון עוד כמה נקודות בתוכנית, כמו יצירת מהלכים שיבטיחו הגנה על מידע מסווג של תע"א ועל אינטרסים ביטחוניים של מדינת ישראל, כמו מניעת השתלטות של גורמים עוינים על החברה. נעשה כל מאמץ גם כדי למנוע מצב של גרעיני שליטה בחברה - מהלכים שיש בכוחם כדי להבטיח הגנה טובה יותר על האינטרסים שלנו", אומר כהן.

עד ההפרטה - הקלות נרחבות

עד שההפרטה תקרום עור וגידים בדרך הארוכה, הפתלתלה וזרועת המוקשים, כהן מציג חבילה של אבני דרך שיבטיחו את החיזוק ואת ההתפתחות של התעשייה האווירית בשנים הקרובות, באמצעות הקלות רגולציה נרחבות והסרת חסמים מצד האוצר ורשות החברות: יצירת תנאים שיאפשרו לתע"א לשמור בשורותיה עובדים בכירים ועובדים ברמה טכנולוגית גבוהה, וזאת באמצעות מתן אישורים לתגמל אותם בתנאים אטרקטיביים ובשכר גבוה למען לא יתפתו לעבור לחברות בסקטור הפרטי שבהן אין מגבלות שכר; נקיטת צעדים שיאפשרו ליוצאי יחידות טכנולוגיות בצה"ל ובמערכת הביטחון להשתלב בה מבלי שיאבדו מזכויות הפנסיה שצברו בעת שירותם ומתן אור ירוק לתע"א לרכוש חברות בחו"ל כדי לבסס את מעמדה בשוקי יעד ובאזורי פעילות.

"יותר מ-80% מהתוצרת של תע"א מיועדת לייצוא", אומר כהן, ומוסיף: "היא לא יכולה להתפתח בצורה נכונה במישור הזה עם כל החסמים הביורוקרטים הנוכחיים, מתוקף היותה חברה ממשלתית, והפתרון לחסמים האלה הוא בהפרטה. כדי להגיע למצב שבו היא תפתח את פעילותה ותרכוש חברות - תע"א צריכה לבצע הנפקה, לגייס הון ולממש אותו בעסקאות. ההפרטה תעשה לחברה הזאת רק טוב, כי היא מרוויחה יפה ויש לה הון עצמי מצוין, אבל במגבלות הנוכחיות תתפתח עם הזמן תקרת זכוכית, שתמנע ממנה צמיחה. היא חייבת לעשות קפיצה קדימה, פריצה גדולה - והיא יכולה. היא צריכה רכישה משמעותית שתשפר את הרווחיות שלה ולנו אסור להפריע".

לדברי כהן, המו"מ עם עובדי התעשייה האווירית במסגרת המהלכים להפרטתה, ייעשה רק בשלבים מאוחרים יותר, בכל מקרה לא לפני שהצעת ההחלטה עם המתווה המפורט של המהלך תידון ותאושר בממשלה: "העובדים ירוויחו מזה, הם יודעים זאת. יהיה להם מקום עבודה רווחי יותר ומתגמל יותר. זו טובת החברה והעובדים ערים לכך. שום דבר לא יקרה בלי משא ומתן כן ואמיתי עם העובדים ועם נציגיהם, שכן הם חלק מהצלחת החברה", אומר כהן.

תוכנית ביניים: כך תחוזק תע"א עד ההפרטה

■ אישור לתגמל עובדים בכירים בתנאים אטרקטיביים ובשכר גבוה - למניעת מעבר לחברות בסקטור הפרטי שבהן אין מגבלות שכר

■ נקיטת צעדים שיאפשרו ליוצאי יחידות טכנולוגיות בצה"ל ובמערכת הביטחון להשתלב בחברה מבלי שיאבדו מזכויות הפנסיה שצברו בעת שירותם

■ מתן אור ירוק לתע"א לרכוש חברות בחו"ל כדי לבסס את מעמדה בשוקי יעד ובאזורי פעילות