מנכ"ל מועצת החלב לנתניהו: יבוא מוצרי חלב - בומרנג

בשיא דיוני הוועדה לבחינת מחירי מוצרי החלב, מנכ"ל מועצת החלב קורא לנתניהו לחשוב פעמיים לפני פתיחת שוק החלב הישראלי ליבוא ■ "בכל המדינות הקפיטליסטיות שוק החלב בפיקוח"

"בכל העולם - ובכלל זה במדינות המסמלות את הקפיטליזם הטהור, בצפון אמריקה ובאיחוד האירופי - בכל מדינה נאורה שוק החלב מפוקח ומתוכנן" - כך כותב מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. "במדינות העולם החלב מסובסד. ובישראל - כידוע לך, שיעור הסבסוד הישיר הוא אפס!".

המכתב נשלח בהמשך לדיווחים כי ועדת קדמי לבחינת משק החלב סיימה את עבודת המטה בנושא ביום חמישי האחרון, וצפויים להגיש את מסקנותיה לראש הממשלה בדיון מיוחד, בהשתתפות שרי האוצר והתמ"ת.

המסקנות, שעדיין לא פורסמו לציבור, צפויות לסייע לנתניהו להכריע בנוגע לפתרון אפשרי לעליית המחירים בשוק החלב, כאשר ידוע כי הפיתרון המועדף על נתניהו הינו הגברת התחרותיות במשק על-ידי פתיחת השוק ליבוא מוצרי חלב.

"הרחבת הייבוא תפעל כבומרנג נגד הצרכן"

"החלטה על יבוא אבקת חלב או הגדלת שיעורי היבוא מעבר להיקף היבוא הקיים ממילא (כ-20% ממשק החלב), וחשיפה לכוחות הכלכליים הפועלים בעולם - תפעל כבומרנג נגד הצרכן הישראל כבר בתוך מספר חודשים", מסביר דרורי במכתבו, שטוען כי "מחירי הקוטג' ומוצרי החלב האחרים התייקרו גם כאשר מחיר החלב הגולמי בישראל ירד!".

לטענתו של דרורי, מחיר החלב ומוצרים בסיסיים יעלו בעקבות הרחבת הייבוא בשיעור ניכר, "ככל שתגבר מגמת המחסור בחלב ומוצריו, הקיימת כבר בעולם". במקרה של מחסור כזה, טוען דרורי, "לא ניתן יהיה להשיג בישראל מוצרים כלל - גם לא במחיר גבוה ובוודאי שלא בכשרות הנדרשת".

עוד מסביר דרורי כי מספר מועט של טייקונים ויבואנים ה"קרובים לצלחת" עשויים להשתלט בעקבות המהלך על "מה שיישאר מכושר הייצור והאספקה המקומי", כאשר המהלך עשוי גם להפוך "עשרות אלפי ישראלים החיים בפריפריה למובטלים".

דרורי לנתניהו: "אל תקבל החלטה על סמך מידע מוטעה"

במכתבו תוקף דרורי את עבודת המטה שנעשתה בוועדת קדמי ואת "ההתנהלות המסוכנת וחסרת אחריות של פקידים במשרד האוצר". לדבריו, מדובר רק ב"ניסיון חובבני להחריד ללמוד את ענף החלב הישראלי בתוך 10 ימים", כאשר דרורי מזהיר את נתניהו שלא לקבל החלטה בטרם וידא כי "עבודת המטה עליה אתה (נתניהו) נסמך אינה לוקה בחוסר הבנה בסיסית".

דרורי מסכם ומבקש מנתניהו שלא להניח "לריכוזיות מחשבתית להוביל להחלטה הרסנית של חיסול 950 רפתות ופגיעה ב-13,500 העובדים בענף החלב - רק כדי לרכז את המשק בידי טייקון עסקי אחד או שניים".

דרורי יוצא נגד הוצאת המוצרים מפיקוח, שתבוא לדבריו "על חשבונו הישיר של הצרכן הישראלי".