הצעת חוק: להגביל הוצאות משפטיות בדירה חדשה

הצעת החוק תקבע תקרת תשלום מקסימלית של 0.5% מערך הנכס או 5,000 שקל על הוצאות משפטיות ■ ח"כ שטרית: "חיוב הרוכשים בהוצאות המשפטיות של הקבלן היא שערורייתית"

הצעת חוק חדשה שהגיש היום שר השיכון ושר האוצר לשעבר, ח"כ מאיר שטרית (קדימה), צפויה להוזיל משמעותית את מחירי הדירות בישראל תוך הפחתת ההשתתפות של רוכשי דירות חדשות בהוצאות המשפטיות של הקבלן.

כיום נוהגים קבלנים המוכרים דירות לציבור להעמיס על מחיר הדירה גם את ההוצאות המשפטיות של עורכי הדין מטעמם. סכומים אלה נעים בין 1.5 ל-2 אחוז ממערך הנכס ומתווספים לעלויות הגבוהות הכרוכות בתהליך.

הצעת החוק תקבע תקרת תשלום מקסימלית של 0.5% מערך הנכס או 5,000 שקל בלבד (הנמוך מבניהם) על הוצאות משפטיות.

כדי למנוע מצב שבו הקבלנים ישלשלו את הסכום לכיסם, יחויב עורך הדין המטפל להמציא לרוכש הדירה חשבונית מס על הסכום הנקוב.

מי שכבר רכש דירה ושילם סכומים גבוהים יותר ישמח לגלות כי החוק קורא לבחון מתן החזר כספי רטרואקטיבי שיוכל להגיע לעשרות אלפי שקלים.

לטענת ח"כ שטרית, "בתקופה בה מחירי הנדל"ן בשמיים, חיובם של הרוכשים בהוצאות המשפטיות של הקבלן היא שערורייתית. חברת הבנייה למעשה משתמשת במכירת הדירות כמנוף לכיסוי כל השירותים המשפטיים שהם מקבלים מעורכי הדין, כשהלקוח הוא המממן. סכומים אלה מגיעים לסדרי גודל של עשרות אלפי שקלים ללא כל הצדקה עניינית, והם מהווים נטל נוסף על רוכש הדירה בנוסף למיסים המוטלים עליו.

"ואם לא די בזאת, התנהלות זו מונעת מזוגות צעירים שחווים קשיים כלכליים לשכור עורך דין פרטי משלהם שידאג לאינטרסים שלהם. כך, בלית ברירה הם נאלצים לקבל שירותים משפטיים מאיש מקצוע שמחויב לאינטרס של הקבלן".