אושר לקריאה ראשונה: זיכויים כספיים יינתנו לשנתיים

נמאס לכם מזיכויים שנשכחו בארנק וירדו לטמיון? הצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן שיזמה ח"כ רונית תירוש תמנע את הגבלת הזיכוי לתקופה קצרה ותחייב את הדפסתו על נייר שאינו דוהה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: זיכוי כספי יינתן לתקופה של שנתיים. מדובר בהצעה לתיקון לחוק הגנת הצרכן שיזמה ח"כ רונית תירוש (קדימה). מדובר על זיכוי כספי שניתן במסגרת ביטול עסקה (החזרת מוצרים).

כיום בתי העסק נוהגים להגביל את תוקף הזיכוי לפי מדיניות עצמאית לתקופות של 30 יום עד חצי שנה.

לפי הצעת החוק כאמור, יחויבו החנויות לכבד את הזיכוי בטווח של עד שנתיים.

משום שזיכויים רבים מודפסים על נייר מודפס הנוטה להימחק או לדהות עם הזמן, מציעה תירוש כי הזיכוי יודפס על נייר באופן שימנע את מחיקת הכתוב עליו.

השלמה לחוק ההחזר הכספי

התיקון לחוק קובע גם כי הזיכוי יהיה במלוא סכום העסקה. במקרה שהלקוח ירכוש מוצר שמחירו נמוך מהזיכוי, הוא יהיה זכאי לקבל עודף במזומן בשווי של עד 5% משווי הזיכוי או 100 שקל (הנמוך מביניהם).

הארכת זמן מימוש הזיכוי היא אמנם טובה לצרכן, אך עשויה לגרום לו לשכוח מהזיכוי או לאבד את הנייר המודפס.

כשמדובר בבתי עסק קטנים, יש לזכור כי לא בהכרח בית העסק יעמוד על תלו אחרי שנתיים.

ראוי גם לזכור כי הכסף כבר שולם לבית העסק, ולכן מבחינה כלכלית כדאי לממש את הזיכוי בטווח זמן יחסית מיידי ולא להמתין שנתיים.

החופש שאמור התיקון לחוק להעניק הוא היעדר המגבלה בזמן - מגבלה שכיום גורמת לצרכנים רבים פשוטו כמשמעו לאבד את כספם, בין אם לא הספיקו להגיע לחנות, ובין אם שכחו מקיומו של הזיכוי, וכאשר באו לנצלו לאחר המועד - נתקלו בסירוב.

חשוב להדגיש כי הצעה זו אינה מחליפה או מבטלת את תקנות ההחזר הכספי אלא משלימה אותן. כזכור, לפיהן יוענק זיכוי רק במקרה שלא ניתן לקבל החזר כספי: למשל, על החזרת פרטי לבוש בפרק זמן של יותר מיומיים מהרכישה, החזרת ספרים שלא ניתן לקבל עליהם החזר כספי לפי החוק, מוצרים לבית שאינם ארוזים וכדומה.