"מחיר הזהב בדרך ל-1,650 דולר לאונקיה"

זו הבשורה על פי ד"ר ג'ורג' פולקנר, מומחה לזהב בבנק ההשקעות UBS, שסבור כי עדיין לא מאוחר להצטרף לטרנד המתכות היקרות

מול אווירת חוסר ודאות בצל משבר החובות הריבוני באירופה, וברבורים שחורים בדמות האסון הגרעיני בפוקושימה שביפן, נראים הזהב, וסחורות אחרות שרשמו בשנה האחרונה ראלי מרשים, כמעין אי של ביטחון. אבל כשמחיר הנפט האמיר במהלך חודש מארס לכיוון 120 דולר לחבית, והזהב חצה כבר מזמן את רף 1,500 הדולרים לאונקיה ונסחר כעת ברמה של 1,566 דולר, נשאלת השאלה האם הטרנד הזה ימשיך, לפחות בשנה הקרובה, והאם לא מאוחר לעלות על הרכבת.

"מאז שהתחלתי לסחור בזהב לפני ארבע-חמש שנים, אמרו לי שהזהב יקר מדי, אך נכון לעכשיו אני לא רואה סיבה לשינוי המגמה במתכת", אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" ד"ר ג'ורג' פולקנר, מומחה בעל שם עולמי לסחורת הזהב מבנק ההשקעות השוויצרי UBS, שהגיע לביקור קצר בישראל במהלכו העניק סדנאות למשקיעים פרטיים ומוסדיים בנושא מסחר בסחורות.

"תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה בארה"ב הביאה כל כך הרבה מזומן לשוק, שהזהב כמובן נהנה מכך וימשיך ליהנות. יש גם סיכוי שהתוכנית תימשך, בצורה כזאת או אחרת, בגלל שהצמיחה מאוד איטית. כמו כן, משבר החוב באירופה מחייב הזרמת הון לשוק", אומר פולקנר, ומציין כי כל הגורמים האלה תורמים לעליית מחיר הזהב. "בנוסף, יש את עליית האינפלציה, בעיקר בסין. מחירי הסחורות החקלאיות עולים בכל העולם, והמשקיעים מבינים שהזהב הוא אי של מבטחים בהשוואה לדולר האמריקני", הוא מוסיף. "אנחנו רואים את הזהב מגיע ל-1,650 דולר לאונקיה. אני יודע שבנקים אחרים הרבה יותר אופטימיים, אבל אנחנו בנק די שמרני".

- כיצד משפיעה התנודתיות של השווקים על ההשקעה במתכות הזהב והכסף ועל התחזיות שלכם?

"רוב הלקוחות שלנו, וגם אנחנו, עדיין 'שוריים'. כמו שאומרים האמריקנים, The trend is your friend - כרגע הטרנד חיובי וכנראה שימשיך להיות כזה. שוק הסחורות מתנהג בתנודתיות מאוד מעניינת. שוק המתכות היקרות למשל חשוב מאוד לצרכי נזילות בטווח הקצר, ואנו מלמדים את הלקוחות שלנו איך לנצל את התנודתיות בשוק הזה לעשיית רווחים".

"הנפט יעלה בשנה הקרובה 15%-20%"

"אנחנו עדיין מאמינים בעליית מחיר הנפט", מדגיש פולקנר. "חשוב לזכור שבקיץ הביקוש לנפט עולה, שהמדינות המתפתחות הן גורם משמעותי בעליית המחירים, וכמובן יש את סין. לפיכך, אני די בטוח שהביקוש לנפט ימשיך להיות קשיח ואף יעלה בחודשים הקרובים. הקיץ הוא לרוב מאוד תנודתי, וניתן לנצל אותו לעשיית רווחים על ידי מכירת פוטים, וכן שמירת מזומן לטובת הפעם הבאה שהשוק יעלה. התחזית שלנו ל-6-12 החודשים הקרובים היא שהנפט יעלה בטווח שבין 15% ל-20%".

פולקנר שורי גם בהתייחס למתכות נוספות פרט לזהב. "אני מאוד חיובי לגבי הנחושת, בוודאי אם לוקחים בחשבון את הצמיחה באסיה ואת הבנייה מחדש ביפן לאחר האסון בפוקושימה. הנחושת היא מתכת בסיס שיש לה ביקוש רב גם כהשקעה ארוכת טווח. על אף שהיה לה תיקון בשבועות האחרונים, אני עדיין מאוד שורי לגביה".

עליית מחירי הסחורות החקלאיות כבר הפכה לקונצנזוס המדוקלם בפי מומחי השקעות רבים בשווקי העולם, החל מכלכלני מאקרו, דרך אנליסטים וכלה במנהלי השקעות, אך השאלה היא עוד כמה זמן יימשך הסנטימנט החיובי הזה. פולקנר סבור כי המודעות כיום בעולם בנוגע לגידול בביקוש למזון נמצאת באופן מתמיד במגמת עלייה. "אנשים מודעים לכך שמחירי המזון עולים ככל שמחירי הסחורות עולים".

- האם כדי להיחשף לסחורות באמצעות קרנות סל עוקבות, או באמצעות חברות כרייה?

"חברות כרייה סבלו מאוד במהלך המשבר הפיננסי של 2008, והפער בין שוויין אז והיום עדיין לא נסגר, כך שאני רואה מחירים טובים ואפשרות לעליות בענף הזה. אבל, למשקיע הרגיל די קשה למיין ולבחור מבין החברות האלו, לכן הייתי ממליץ למשקיע הסביר ללכת לכיוון של תעודות סל או קרנות המכילות חברות זהב רבות.

"באופן אידיאלי, למי שיש יותר תיאבון לסיכון, כדאי לחפש קרנות שמחזיקות בחברות חיפוש זהב, שכן חברות אלו מביאות את הפנטזיה לתיק. לפיכך, למשקיע המתוחכם יותר הייתי ממליץ לרכוש קרנות המכילות חברות חיפוש, ומי שרק מתחיל בתחום הזה, הייתי ממליץ לו ללכת על חברות גדולות וידועות".