ברננקי: "שוקלים צעדים שטרם ננקטו לעודד את הצמיחה"

לדבריו, "הפדרל ריזרב מאמין כי הזעזועים הזמניים הם שמעכבים את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, אך הם יעברו" ■ ברננקי הציג 3 אפשרויות: הצהרה מפורשת על הותרת הריבית נמוכה לתקופה ממושכת, הורדת הריבית לבנקים על עודפי הון ב-0.25%, רכישת אג"ח ארוכות טווח

ברננקי מכין את הקרקע לתוכנית תמריצים חדשה: יו"ר הפדרל ריזרב מציג היום (ד') את האופציות להמשך הקלות על הכלכלה האמריקנית בעדותו החצי שנתית בפני ועדת השירותים הפיננסיים בסנאט, כאשר מחר יעיד ברננקי בפני ועדת הבנקאות של הסנאט. בתגובה לדברים מזנקים המדדים בוול סטריט.

לדבריו, "הפדרל ריזרב מאמין כי הזעזועים הזמניים הם שמעכבים את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב שעלולה להמשיך ולהיות מתונה ואף עלולה להיתקל בלחצים דיפלציוניים, אך המצב הזה צפוי לעבור". והוסיף, "הפדרל ריזרב בוחן מספר דרכים שבהן עוד לא נעשה שימוש על מנת לעודד את הצמיחה אם המצב ימשיך להדרדר".

"החולשה הכלכלית שנרשמה לאחרונה עלולה להתברר כארוכה יותר ממה שציפינו והסכנות הדיפלציוניות עלולות לצוף מחדש, מה שיגרום לככך שנצטרך לנקוט במדיניות תומכת נוספת" אמר ברננקי.

ברננקי הציג שלוש גישות שונות להמשך ההקלות: האופציה הראשונה היא שהפד יספק הנחיה מפורשת לכך שהריבית תישאר נמוכה לתקופה ארוכה. האפשרות השניה תהיה סיבוב נוסף של רכישות נכסים, או במילים אחרות הקלה כמותית באמצעות רכישות של אגרות חוב, כאשר הפד יעלה את התקופה הממוצעת לפידיון שלהן. והאפשרות השלישית היא שהפדרל ריזרב יכול גם להפחית ב-0.25% את הריבית אותה הוא משלם לבנקים על עודפי ההון שלהם המוחזקים בבנק המרכזי.

"בכך יופחת הלחץ על הריביות לטווח הקצר" אמר ברננקי שהבהיר כי "הקלה אינה האפשרות היחידה שנבחנת ושהצעד הבא של הפד יכול בהחלט להיות גם צימצום אם הפד יקבל אינדיקציות כי מתאים לעדכן את המדיניות המוניטרית", (כלומר העלאת ריבית).

"כרגע, ה'פד' צופה כי הצמיחה תמשיך להיות מתונה וכי רמת האבטלה צפויה לרדת באופן הדרגתי בלבד. האינפלציה צפויה להתמתן בחודשים הבאים על רקע הירידות שנרשמו לאחרונה במחירי הנפט והמזון" אמר ברננקי בנאום שהוכן לקראת עדותו מראש.