אנליסטים: "המשוכה בפני תמריצים נוספים - גבוהה מאד"

למרות רמיזותיו של ברננקי אמש על תוכנית תמריצים נוספת לכלכלה - אנליסטים רבים מטילים ספק כי זהו הפיתרון הראוי ■ יו"ר ה'פד' בדאלאס: "אפקט הרכישות רק נחלש עם הזמן"

"אם נראה חודש או חודשיים נוספים במסגרתם תציג הכלכלה בארה"ב נתונים חלשים, זה ייתן אור ירוק לרכישות נוספות של הפדרל ריזרב", אמר היום (ה') גרגורי דאקו, אנליסט ב-IHS גלובל. דאקו התייחס לעדותו החצי-שנתית של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בפני ועדת השירותים הפיננסיים בסנאט.

רמיזותיו של ברננקי בנוגע לאפשרות כי ה'פד' יחיל תוכנית רכישות נוספת, לאחר סיומה של תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) שבאה לסיומה ב-30 ביוני השנה - עודדה את המשקיעים בארה"ב, ששלחו את המדדים המרכזיים לעליות לקראת סיום המסחר. (לעדות המלאה)

זאת, לאחר שכלכלנים רבים הטילו ספק ביכולתה של כלכלת ארה"ב לצמוח בשיעור מספק, עם סיומה של תוכנית רכישות האג"ח בהיקף 600 מיליארד דולר, והביעו צורך אפשרי ברכישות נוספות. אולם, לא כל המומחים מחזיקים בדעה זו.

"המשוכה לקראת תוכנית רכישות נוספת היא עדיין גבוהה מאד, בעיקר ברקע עליית הלחצים האינפלציוניים בארה"ב", אמר דן גרינהאוס, אסטרטג השקעות ב-BTIG LLC, בהמשך לנאומו של ברננקי.

גם ריצ'ארד פישר, נגיד הבנק המרכזי של דאלאס, ספקטי לגבי האפשרות כי ברננקי ימהר להחיל תוכנית רכישות נוספת, לאחר סיומה של תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה - שבאה לסיומה ב-30 ביוני השנה: "השתמשנו כבר בלא מעט תחמושת", הסביר אתמול פישר, "והאפקט שלה רק נחלש עם הזמן".

"אנחנו שומרים על כל האפשרויות על השולחן", אמר ברננקי אמש. "הכלכלה של ארה"ב עדיין זקוקה לתמיכה רחבה". ברננקי הכין בדבריו את הקרקע לתוכנית תמריצים חדשה, כאשר אמר כי "המחירים בשוק הדיור, הקושי להשיג הלוואות ורמת האבטלה הגבוהה מקשים על הצמיחה".