S&P: חרם הקוטג' לא ישפיע על שטראוס באופן מהותי

שטראוס גרופ זוכה לאשרור הדירוג שלה "+AA" ולשמירה על אופק דירוג יציב מחברת דירוג האשראי S&P מעלות, זאת בשל החוזק העסקי והפיננסי של הקבוצה

שטראוס גרופ זוכה היום (ה') לאשרור הדירוג שלה "+AA" ולשמירה על אופק דירוג יציב מחברת דירוג האשראי S&P מעלות, זאת בשל החוזק העסקי והפיננסי של הקבוצה.

S&P מעלות מבהירה היום כי קבוצת שטראוס שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של גדי לסין ממשיכה לשמור על מעמדה התחרותי החזק בתחום מוצרי מזון ומשקאות ממותגים בישראל ומחוצה לה.

לדברי האנליסטים של סוכנות הדירוג, החברה מתמודדת כיום עם עליות חדות במחירי הגלם ושחיקת רווחיות בעיקר בתחום הקפה, והם מעריכים כי הפרופיל העסקי החזק, שנתמך במגוון מותגים מוכרים ומובילות עסקית, מאפשר לחברה למתן את ההשפעה.

תחזית הדירוג היציבה משקפת את ציפיית האנליסטים שהחברה תמשיך לייצר תזרים מזומנים מספק שיאפשר לה לעמוד ברמת המינוף הנוכחית.

השיקולים העיקריים לאשרור הדירוג של שטראוס גרופ משקף את מיצובה העסקי הגבוה, הנתמך בין היתר על-ידי מעמדה התחרותי היציב בשוק הישראלי, בין היתר כפועל יוצא מבעלותה על מספר רב של מותגים חזקים ובשותפויות עם חברות בינלאומיות כגון דנונה ופפסיקו. הפרופיל העסקי נתמך גם בפיזור נרחב של מוצרים וכן בפיזור גיאוגרפי של פעילויות החברה בשווקים בינלאומיים.

בסוכנות הדירוג מציינים כי כמחצית המכירות של הקבוצה ליום 31 בדצמבר 2010 מגיעות מפעילותה במגוון קטגוריות מוצר בישראל, והיתר מתחום הקפה והאחר (21% מהמכירות מאירופה, 5% מצפון אמריקה ו-20% מדרום אמריקה).

גורמים שמשפיעים לשלילה על הפרופיל העסקי של הקבוצה הם גודלה הקטן יחסית ורווחיותה הנמוכה יחסית של החברה בהשוואה לחברות גלובליות בתחום המזון, וכן חשיפתה הגבוהה יחסית לשינויים במחירי חומרי הגלם, במיוחד בתחום הקפה.

מכיוון שחברות המזון מוגבלות במידה מסוימת ביכולתן לתרגם את העליות במחירי חומרי הגלם למחירי המוצרים הסופיים באופן מיידי, הן עלולות לספוג ירידה בשיעורי הרווחיות במהלך תקופת ההתאמה. ב-S&P מעלות רואים בכך סיכון ענפי לטווח קצר-בינוני, תוך ציפייה כי בטווח הארוך, לאחר תהליך התאמת המחירים הענף יגיע לשיווי-משקל.

כמו כן מציינים האנליסטים כי "לאור המחאה הציבורית שתפסה תאוצה בשוק המזון בישראל בשבועות האחרונים, אנחנו עוקבים אחר ההשלכות האפשריות של התערבות רגולטורית, שעשויה לבוא בתגובה לעליות המחירים שחלו בענף בשנים האחרונות. בשלב זה לא ניתן להעריך את ההשפעה שיכולה להיות לצעדים הרגולטוריים שיינקטו. אנחנו מעריכים כי הסביבה הכלכלית החיובית במשק הישראלי וכן החוזק העסקי של החברה, שמתבטא במגוון רחב של מותגים מוכרים, יאפשרו לה למתן את ההשפעה".

בנוסף הם מציינים כי פעילות הקבוצה במדינות מזרח אירופה - אשר עדיין לא התאוששו מהמשבר הפיננסי וסובלות מסנטימנט צרכני שלילי - מהווה גורם שלילי לדירוג.

הפרופיל הפיננסי של שטראוס מושפע ממדיניותה הפיננסית השמרנית יחסית, שבאה לידי ביטוי בין היתר באסטרטגיית ההתרחבות שלה, שהייתה מלווה בהכנסת שותפים והזרמות הון. הגורמים החיוביים הנ"ל מקוזזים בחלקם על-ידי החשיפה לחומרי הגלם, שמובילה לצמצום בשיעורי הרווח ולצרכי הון חוזר גבוהים יותר.

העלייה החדה של מחירי הקפה הגולמי, שהחלה במחצית השנייה של 2010 והמשיכה במחצית הראשונה של 2011, מאתגרת את הרווחיות ואת רמת המינוף של הקבוצה, כמו גם את יחסי כיסוי החוב שלה. בשמירה על היחסים הפיננסיים של נזילות, לקבוצה רמת נזילות מספקת.

נכון ליום 31 במארס 2011 עמדו בקופת החברה מזומנים בהיקף של 828 מליון שקל, הצפויים לכסות חלויות שוטפות בסך של כ-500 מליון שקל בשנתיים הקרובות. כמו כן, לחברה יש נגישות טובה למערכת הבנקאית.

לאור הירידה בשיעורי הרווחיות בתחום הקפה בשנים 2010-2011, רואים ב-S&P מעלות חשיבות גדולה בשמירה על קופת המזומנים בחברת הקפה (מוחזקת ב-75% על-ידי החברה) ולחלוקת הדיבידנד הסדירה מחברה זו לקבוצה.

לקבוצה התניות פיננסיות מול המערכת הבנקאית בישראל, לפיהן עליה לשמור על יחס מדווח של EBITDA - שלא יפחת מ-20% ויחס מדווח של הון עצמי מסך מאזן של 3.0. נכון למועד הדירוג, הקבוצה עמדה בבטחה ביחסים אלה.

תחזית דירוג

תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכת S&P מעלות כי הקבוצה תוכל לשמור על יחסי כיסוי החוב בהתאם ליחסים הפיננסיים שהוגדרו לעיל, למרות הסביבה העסקית המאתגרת בתחום הקפה בשנת 2011, בין היתר באמצעות ניהול מדיניות שמרנית ביחס להשקעות, מיזוגים ורכישות.

כמו כן, הם מעריכים כי הקבוצה תמשיך לשמור על מעמדה העסקי בשוק ובמדינות CEE - המזון המקומי, ותפעל בתבונה במאמציה לפתח את עסקיה בשווקים המסוכנים יותר של מדינות ה המזרח הרחוק.

תחזית הדירוג היציבה גם משקפת את מדיניותה הפיננסית של הקבוצה לאורך שנים, ובהקשר נתמך הדירוג במדיניות שמרנית בה נוקטת החברה הכוללת כניסה לפעילויות חדשות משמעותיות בעזרת שותפים אסטרטגיים.

אי-שמירה על מדיניות פיננסית שמרנית וכניסה למהלכים אגרסיביים של רכישות ו/או מיזוגים הממומנים באמצעות חוב עלולים להוביל להרעה ביחסי כיסוי החוב וללחץ שלילי על הדירוג.

יתר על כן, אם תנאי השוק (מקומי ו/או חו"ל) יחריפו ויהוו השפעה שלילית על תזרים המזומנים החופשי של החברה, תשקול סוכנות הדירוג שינוי תחזית הדירוג ו/או הורדת דירוג בהתאם.

בנוסף, האנליסטים מציינים כי "מעורבות רגולטורית משמעותית שתשפיע מהותית על רווחיות החברה תגרום לנו לשקול את הדירוג או התחזית. כמו כן, הגדלה של סכום הדיבידנד המחולק, בהשוואה לסכומים שנהגה החברה לחלק בשנים האחרונות, עלולה גם להוביל ללחץ שלילי על הדירוג".