למי שייך הידע שצבר עובד אצל מעסיקו לשעבר?

לשאלה זו אין תשובה חד-משמעית ■ "פסקי הדין מגלים כי לא כל מעסיק משלים עם העובדה שעובד בכיר אשר הועסק על-ידו מבצע מעבר חד לחברה מתחרה"

במקרים רבים, הסוגיות המרכזיות שבמחלוקת בין עובדים למעסיקיהם לשעבר עוסקות לא רק בגזל סוד מסחרי וברשימת לקוחות, אלא במדיניות תמחור ובידע שנצבר במשך שנות העבודה. למי שייך אותו ידע?

החברות יוצאות מנקודת הנחה כי איש שיווק טוב יעביר עמו גם חלק מאותם לקוחות שהיה איתם בקשר בתפקידו הקודם. גם מנהל בכיר בחברה מתחרה יכול לספק מידע בעל ערך אם יחליט לחצות את הקווים. אלא שזה לא תמיד פשוט.

"פסקי הדין המתפרסמים מעת לעת מגלים כי לא כל מעסיק משלים עם העובדה שעובד בכיר אשר הועסק על-ידו מבצע מעבר חד לחברה מתחרה", אומר עו"ד יהונתן כאהן, שותף במשרד בעל שם זהה, המתמחה בתחום המסחרי-עסקי והבינלאומי.

"הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר לעובד הבכיר מצטרפים גם לקוחות אסטרטגיים של המעסיק הקודם. לכך יש משמעות כלכלית כבדה, כמו גם פגיעה על-ידי מי שהיה עד לאחרונה איש אמונו של המעסיק הקודם".

בתי המשפט כבר הביעו בעבר את דעתם כי בהתקיים תנאים מסוימים, יש לראות ברשימת הלקוחות של המעסיק הקודם מידע סודי. בהחלטה שניתנה בעניין יבואנית סלולריים שתבעה איש מכירות שלה לשעבר, קבע בית המשפט המחוזי כי ישנה אפשרות למנוע מהמעסיק החדש של אותו סוכן לעשות שימוש בסודות המסחריים שהועברו אליו על-ידי עובד לשעבר של מעסיקו הקודם.

"במקרה זה הודה המעסיק החדש כי קיבל מהעובד שזה עתה הצטרף לשורותיו מידע עסקי שהגיע לידיו במהלך עבודתו, אך טען כי המידע לא היווה כלל סוד מסחרי", אומרת עו"ד דפנה כאהן, שותפה במשרד.

"בית המשפט דחה טענה זו וקבע כי קיים הבדל בין מידע גולמי וגלוי לבין מידע איכותי המסווג ומנתח את המידע הגולמי. על הסוג האחרון חלה הגנת דיני סודות המסחר, ולפיכך בית המשפט הורה על מתן צווי מניעה כנגד המעסיק החדש".

כאהן מוסיפה כי תחום ההיי-טק המתפתח והתחרותי מניב מוצרים חדשים מדי יום. אחד המאפיינים של התחרות הזו הוא מתחים תמידיים, בעיקר בתחום הפיתוח והמכירות.

לדבריה, "חשובה ההבחנה המתבססת על מהות המידע שבידי העובד, כלומר האם מדובר אך ורק ברשימת לקוחות שפרטיה ניתנים להשגה בנקל, או שמדובר במידע איכותי המעניק למחזיק בו ערך מוסף מעבר לרשימה השמית".