IBI לא מפחדים מתקרת החוב בארה"ב: השמיים לא יפלו

אייל קליין: "חשוב להבין כי במידה שאכן לא תוגדל תקרת החוב, חדלות הפירעון של ארה"ב תהיה רק טכנית. זה לא אומר שארה"ב לא תוכל באמת להחזיר את חובותיה מבחינה כלכלית"

התסבוכת סביב הגדלת תקרת החוב של ממשלת ארה"ב, הביאה בסוף השבוע האחרון את חברת דירוג האשראי מודי'ס להודיע שהיא בוחנת את הורדת דירוג ה-AAA המושלם בו מחזיקה ארה"ב מאז שנת 1917.

התאריך האחרון בו ניתן להגדיל את תקרת החוב, העומדת על 14.3 טריליון דולר, ושאליה הגיעה המדינה כבר לפני כחודשיים, הוא ה-2 באוגוסט. בתאריך זה צפויה להתרוקן קופת המזומנים של האוצר האמריקני, מה שימנע ממנו לעמוד בהתחייבויותיו כלפי מחזיקי האג"ח ויביא את ארה"ב למעשה למצב של חדלות פירעון. הבעיה היא שהדיונים סביב אישור העלאת התקרה, בין הנשיא ברק אובמה והרוב הרפובליקני בקונגרס העוין לו, הגיעו למבוי סתום, כשבתמורה להסכמתם דורשים הרפובליקנים קיצוץ נרחב בתקציב ומנגד מתנגדים להעלאת מסים.

"חשוב להבין כי במידה שאכן לא תוגדל תקרת החוב, חדלות הפירעון של ארה"ב תהיה רק טכנית", מסביר אייל קליין, אסטרטג ראשי לשוקי חוץ בבית ההשקעות אי.בי.אי. "זה לא אומר שארה"ב לא תוכל באמת להחזיר את חובותיה מבחינה כלכלית".

נאמנים למכסה

לדברי קליין, לשעבר איש ניהול החוב באוצר, בעוד שבישראל למשל אין מגבלה על כמות החוב שניתן לגייס, בארה"ב קיימת מכסה קבועה בחוק, והדרך היחידה לעקוף אותה היא בשינוי החוק. "בארץ, הזרקור מופנה ליעד הגירעון בתקציב ולא לגובה חוב אבסולוטי. ובעוד שאי-עמידה ביעד גירעון ניתן לגלות רק בדיעבד, חוב ניתן למדוד בצורה מדויקת ולדעת מתי תעבור אותו, לכן המצב בארה"ב שונה", הוא אומר. "שם אסור לעבור את התקרה, בזמן שבארץ אומרים פשוט 'אופס, פספסנו' וממשיכים הלאה".

מלבד המגבלה הטכנית, האם לארה"ב בנוסף גם אין כסף לשלם?

"אכן אין לה, אך היא אינה שונה בכך ממדינות אחרות. לאף מדינה בעולם אין מספיק מזומן בקופה לשלם חובות מעבר לחודשיים קדימה, וכדי לגלגל את החוב הן צריכות גישה לשווקים. השווקים נסגרים בפני מדינה במצב שבו אין להם אמון ביכולתה לשרת את חובה, כמו שקורה כעת ביוון, או לחלופין אם יש חוק מוזר שמונע ממנה לעשות זאת, כמו בארה"ב. הרי אין בעיית ביקוש לאג"ח ארה"ב, אך הנפקת חוב תעביר אותה מעל לתקרה שהציבה לעצמה".

בניגוד למה שנהוג לחשוב, יחס החוב-תוצר של ארה"ב אינו כה גדול. בניכוי החוב שלה כלפי עצמה, הוא נמוך למשל מגרמניה ובריטניה ואף מזה של ישראל. ואולם, קליין מציין שהבעיה של ארה"ב היא לא בגודל החוב אלא באורכו. "אורך החוב של ארה"ב מאוד קצר, וכל שנה היא צריכה לגלגל כשליש ממנו - זה המון. לכן, אם הגישה שלה לשווקים נחסמת, היא בבעיה גדולה מאוד".

התרחיש הסביר: יימצא פתרון באוגוסט

ארה"ב כבר הגדילה את תקרת החוב שלה שבע פעמים מאז 2006, ומאחר שהמגבלה היא רק טכנית, קליין, בדומה לאחרים, סבור שהתסבוכת תיפתר לפני ה-2 באוגוסט. "הוויכוח הוא על התוכנית הכלכלית לשנים הקרובות, ואף אחד לא יקריב את כלכלת ארה"ב כדי לעמוד בהבטחתו לבוחר. שני הצדדים מוכנים להעלות את התקרה", הוא מאמין. "אובמה מכוון לפשרה, וזה מה שיקרה. הממשל יקצץ בתקציב יותר ממה שתכנן, והרפובליקנים יסכימו לגביית מסים מסוימת".

במידה שתרחיש האימים יתממש, ותקרת החוב לא תוגדל, קליין מעריך שחברות הדירוג יורידו את דירוג האשראי של ארה"ב ל"חדלות פירעון סלקטיבית". סלקטיבית, מכיוון שיש לה יכולת לשלם (במידה שתגלגל חוב) אך אין לה רצון לעשות כן. "הבעיה שתיווצר היא בעיקר תדמיתית - מעצמה עולמית שלא משלמת את חובה בזמן. זה יכול ליצור משבר אמון כלפי אג"ח ארה"ב, כפי שקורה באירופה. בתרחיש קיצון תיווצר היסטריה רבתי בשווקים, תשואות האג"ח יקפצו, הכלכלה העולמית תיעצר וייווצר משבר נזילות", אומר קליין ומדגיש כי תרחיש זה קלוש ביותר. "תקרת החוב תוארך, ואם זה לא יקרה ב-2 באוגוסט, זה יקרה כמה ימים אחר כך. ארה"ב לא תאבד עצמה לדעת", הוא משוכנע.

קליין איננו שותף לאלו המספידים את ארה"ב כמעצמה כלכלית. "המדינה חייבת לטפל בגירעון העצום שלה, המגיע ל-10% מהתוצר, אך הבשורה הטובה היא שזה תלוי בה, יש לה הכלים לעשות זאת. אנשים שכחו שארה"ב הולכת לצמוח ב-2.5% השנה", מדגיש קליין. "בנוסף, היא מדינה צעירה יחסית, עם ריבוי חיובי, ומאחר ש-70% מהצמיחה בתמ"ג מגיעים מצריכה פרטית, יש לה מנוע צמיחה פנימי משמעותי. האימפריה האמריקנית תישאר עימנו עוד שנים רבות".