ועדת הכספים אישרה העלאת המכס על דגי אמנון מיובאים

(עדכון) - ועדת הכספים אישרה צו לפיו המכס על דגי אמנון מיובאים בסך של 15 ש' ימשיך באופן קבוע ■ אך נקבע גם שהמכס על כשליש מכמות האמנון המיובאת ימשיך לעמוד על 11 ש'

ועדת הכספים אישרה היום (ב'), צו שנועד להעלות את המכס על ייבוא דגי אמנון. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התנה את אישור הצו, בכך שהאוצר יעלה את המכס על שני שליש מסך ייבוא דגי האמנון, העומד על 7,500 טון בשנה. לדבריו, ההתניה ממזערת את הפגיעה בצרכנים מחד ומאידך, תורם לחיזוק השוק המקומי.

שירלי אביבי, כלכלנית ונציגת רשות המיסים בדיון, אשר יזמה את הצו, טענה כי העלאת המכס תביא לעלייה זניחה בלבד במחיר לצרכן המשוער בכ-1.6%, תוספת של 40 אג' לקילו במונחים מוחלטים.

אביבי אמרה בדיון כי ההחלטה על הצו באה לאחר בחינת הרפורמה במכסים בענף הדגה שבוצעה ב-2005, שבגינה הופחתו המכסים על ייבוא דגים לישראל. "מבחינת תוצאות הרפורמה, עולה שהפחתת המכסים על דגים מיובאים פגעה קשות בייצור המקומי" היא טענה.

לדבריה, "שיעור המכס על ייבוא דגים לא עודכן מאז 2005 למרות שהלך ונשחק וזאת לעומת התייקרות עלויות הייצור בארץ, מגבלות על מים, התייקרות עלויות הגידול וכד'". "כתוצאה מכך" היא הסבירה, "ענף המדגה בארץ מתקשה להתמודד עם היבוא של דגי אמנון קפואים מסין".

יצויין כי העלאה דורשת אישור המליאה שכן על פי תקנון הכנסת, כל צו המונח על שולחן הועדה שלושה שבועות לפני תום המושב, מחייב זאת.

מנכ"ל משרד החקלאות,יוסי ישי, קרא לאשר את הצו ואמר כי "שלושים קיבוצים בפריפריה מתפרנסים מענף הדגה ועליהם יש להוסיף את המעגל השני והשלישי של הממיינים והמובילים". לדבריו, "משפחות שלמות מתפרנסות מהענף". מנגד, מזכיר התאחדות יבואני הדגים, מנחם בר-און, התנגד נחרצות לכוונה לאשר את הצו.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני אמר כי "על-מנת להגן על הייצור המקומי, תוך הימנעות מהעלאת המחיר לצרכנים, היה על האוצר לסבסד את המגדלים בארץ ולא להעלות מכסים". לבסוף, הסכים גפני לאשר את הצו, רק לאחר שנציגי האוצר קיבלו את התנאי שהציב בפניהם, לפיו העלאת המכס לא תחול על 2500 טון דגי אמנון מיובאים (שליש מסך הייבוא).

ח"כ שי חרמש (קדימה), המשמש יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, תמך באישור הצו ואמר ש"החקלאות בישראל נמצאת תחת מתקפת טרור כלכלית". חרמש רמז על כוונת הממשלה להוריד מכסים על ייבוא חלב, מה שמהווה לטענתו, פגיעה בענף החלב בארץ. חרמש אמר, שאישור הצו חיוני ביותר להמשך קיומו של ענף הדגה בישראל, המרוכז בעיקר באזורי פריפריה שעיקר פרנסתם מבוססת על חקלאות.

עם זאת, גם בקרב חברי כנסת התגלה מחלוקת. חברי הכנסת יעקב אדרי (קדימה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי), קראו "לשקול היטב את אישור הצו, שכן העלאת המכס, גם אם משמעותה התייקרות זניחה עבור הצרכן, היא עדיין משמעותית בעידן של התייקרויות במשק".

המכס עלה מ-11 שקל ל-15 שקל

בחודש פברואר עלה המכס על דגי אמנון מיובאים מ-11 שקל ל-15 שלק לק"ג, על פי צו קודם של שר האוצר, אבל, מאחר וצו זה לא קיבל את אישור ועדת הכספים של הכנסת הוא פקע, וכדי שזה לא יבוא לידי ביטוי בשוק, שר האוצר פרסם ב-19 במאי צו חדש זהה לצו הקודם וגם בו נקבע מכס של 15 שקל לק"ג פילה אמנון. צו כזה ברגע שהוא מפורסם ברשומות נכנס לתוקף מידי, אבל אם ועדת הכספים לא מאשרת אותו תוך 60 יום אז הוא פוקע. ב-19 במאי פורסם כאמור צו חדש, והדיון היום (ב'), התקיים על מנת לאשר אותו. יש לציין כי מדובר בדיון שהתקיים בדקה ה-90, היות ועברו 59 יום מהוצאת הצו השני.

ועדת הכספים החליטה היום מצד אחד לאשר את הצו, כך שהמכס בסך של 15 שקל ימשיך באופן קבוע. אבל, יחד עם זאת הוחלט כי האוצר יפרסם צו נוסף, על פיו אפשר יהיה לייבא כמות של 2,500 טון בשנה ( כ1/3 מהכמות המיובאת לישראל) עם המכס שהיה עד פברואר, דהיינו 11 שקל לק"ג פילה אמנון. נציין כי בגלל הדיון המאוחר בוועדת הכספים יש חובה להביא את אישור הצו למליאת הכנסת. נציין כי עלות היבוא של פילה אמנון עומדת על 11 שקל לק"ג ( עלות בנמל בישראל). עלות גידול דג בארץ הוא 12 שקל לק"ג.

כשהמכס היה בגובה 11 שקל לק"ג - מדובר היה במכס הגובה כמעט ב-100% מעלות היבוא. כאשר עלה המכס ל-15 שקל לק"ג הרי שמדובר במכס של כמעט 140% מעל לעלות יבוא האמנונים. עם זאת, מסתבר שלמרות שהוסיפו מכס של 4 שקל לק"ג כבר בפברואר, המחיר לצרכן עלה רק ב-1.5%, דהיינו ב-40 אגורות. כלומר מי שספג עד כה את עלות העלאת המכס היו רשתות השיווק ולא הצרכן הסופי. עם זאת, ניכר הבדל בין הרשתות השונות: ברשתות הדיסקואנט (חצי חינם, רמי לוי ואחרות) מוכרים קילו של פילה אמנון לפי מחיר של 40 שקל לק"ג לצרכן ואילו ברשתות הקמעונאות הרגילות מוכרים את אותו הדג ב-60 שקל לק"ג.

לדברי עו"ד אביגדור דורות ממשרד שדות ושות', בא כוחם של מספר יבואני דגים, מדובר בבקשה הזויה בעת הזו: "הדבר דומה לבקשת איגוד הרפתנים להעלות דרמטית את המכס על אבקת חלב ועל מוצרי חלב, לשם מניעת הוזלת מחירי מוצרי החלב".

לדבריו, על פי הצו של שר האוצר, הכוונה היא להגדיל את המכס מ-11 שקל לק"ג (הרמה הנוכחית) ל-15 שקל לק"ג, דהיינו, עליה של כ-40% במכס ושל כ-10% במחיר הסופי לצרכן (קילו דגים עולה כיום בממוצע כ-50 שקל).

לאחר החלטת הועדה מסר עו"ד אביגדור דורות: "מבחינת היבואנים מדובר בהישג לא מבוטל, מפני שלפחות 1/3 מכמות היבוא השנתית נשארה עם גובה המכס המופחת, כפי שהיה בתוקף עד פברואר 2011".

"קשה להבין כיצד מובאת הצעה כזו בימים אלו, יום לאחר הגשת מסקנות הוועדה למשק החלב, אשר המליצה לפתוח את השוק ליבוא, על מנת לעודד תחרות", אמר עו"ד דורות.

לעומת זאת, מארגון מגדלי הדגים בישראל נמסר היום "לגלובס" כי האישור המחודש של הצו של שר האוצר לא צפוי להשפיע כלל על המחירים הנוכחיים של הדגים, מאחר והצו כבר נכנס לתוקפו בחודש פברואר. נציג מגדלי הדגים ציין גם כי ב-5 השנים האחרונות ירד מחירם של הדגים בישראל (המיובאים והמקומיים) בין 2% ל-10% ולא עלה.