פרסום טיוטת ההסכם לחילוץ יוון דוחפת את אירופה מעלה

(עדכון) - שרי האוצר של האיחוד האירופי דנים בהצעת גרמניה וצרפת לחילוץ יוון ■ טיוטת ההסכם פורסמה ברויטרס ■ הבורסה באיטליה מזנקת ב-3.75% ■ האירו מתחזק בשיעור של 0.85% ל-1.437

טיוטת ההסכם לתוכנית החילוץ החדשה של יוון הוצגה היום (ה') לראשונה על ידי סוכנות הידיעות "רויטרס". על פי טיוטת ההסכם קרן החילוץ של האיחוד האירופי, EFSF תורשה בפעם הראשונה לתת הלוואות בריביות נמוכות יותר של 3.5% לעומת 4.5% כיום (במקרה של יוון) ולתקופות ממושכות יותר של 15 שנה לעומת 7.5 שנה עד כה. למדינות כגון יוון, אירלנד ופורטוגל, אשר יסייעו להן להגדיל את ההון בבנקים כך שיוכלו לפעול בשוק האג"ח המשני.

בנוסף קרן החילוץ תוכל לספק קווי אשראי למדינות באגוש האירו, כולל למדינות שלא נמצאות בתוכנית קרן החילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

מקורות באיחוד האירופי דיווחו כי גרמניה התנגדה לצעדים הללו, כאשר הנציבות האירופית הציעה אותם בחודש פברואר, כשהמשבר היה פחות חריף. הרחבת הסמכויות של EFSF יכולה למזער ואף למנוע את התפשטות משבר החוב בגוש האירו במקרה יוון תכריז על חדלות פירעון זמנית.

על רקע פירסום הטיוטה, עברו המדדים המובילים באירופה בהובלת הבורסה באיטליה ובספרד לעליות שערים חדות כאשר גם שערו של האירו מתחזק הערב בשיעור של 0.85% ל-1.437.

נציגי ממשלות האיחוד האירופי נפגשים היום בבריסל במטרה לדון במשבר החוב ביבשת כאשר במרכזו עדיין ניצבת יוון. נציגי האיחוד האירופי דנים בגיבוש תוכנית חילוץ נוספת ליוון, זאת לאחר שתוכנית הסיוע הקודמת שהיקפה עמד על 110 מיליארד אירו, מוצתה. באירופה נרשמת דריכות לקראת הכינוס היום כאשר ברקע גרמניה וצרפת גיבשו ביניהן הסכם בדבר עמדה משותפת באשר לתוכנית החילוץ.

כאמור, עוד פני הכינוס של נציגי האיחוד האירופי, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גיבשו הסכם פשרה שמשמעותו הסכמה משותפת באשר לחילוץ שני ליוון. ההסכם הושג לאחר מרתון דיונים בברלין שהחל אתמול ונמשך עד לשעות הקטנות של הלילה. דריכות לקראת ההתכנסות היום נרשמת גם מכיון שרק במסגרתה יחשפו פרטי ההסכם המדובר.

פרטי העסקה עדיין לא פורסמו באופן רשמי, אולם דיווחים בכלי התקשורת הזרים רומזים על כך שהתוכנית תתבסס על חילופי אג"ח בקרב המשקיעים הפרטיים, במטרה לצמצם את עומס החוב על יוון, כמו גם על הלוואות חדשות בהיקף כולל של כ-70 מיליארד אירו (99.5 מיליארד דולר). ה"וול סטריט ג'ורנל" ציטט גורמים רשמיים המקורבים לשיחות, שציינו כי התכנית תציע לבעלי האג"ח להחליף את האג"ח שברשותם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה, עם ריבית נמוכה יותר ותנאי אשראי משופרים.

"השווקים להוטים לדעת כיצד האיחוד האירופי מתכוון להתמודד עם הבעיות ביוון", אמר גבאן נולן, מנהל חטיבת מחקר האשראי בלונדון. "כל עוד הפרטים לא יתבהרו, המשקיעים יוסיפו להיות זהירים מפני שזיכרונותיהם מאכזבות העבר עדיין טריים".

ראש ממשלת לוקסמבורג והעומד בראש ועדת שרי האוצר של גוש האירו, ז'אן-קלוד יונקר, אמר לכתבים בבריסל לקראת הפגישה הצפוייה היום כי "קיים צפי שמנהיגים יתנגדו לתוכנית, בכדי למנוע חדלות פירעון סלקטיבית". גם נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו, הזהיר אתמול כי "כישלון להגיב למשבר, יפיק השלכות שליליות שיורגשו בכל פינה של אירופה ומעבר לה".

הלחץ עובד: מרקל תצטרף לפגישה

בסוף השבוע שעבר מרקל הצהירה שאין בכוונתה להשתתף בפסגה, אם לא תונח על השולחן הצעה לעסקה מקיפה לחילוצה של יוון. ההסכם בין צרפת לגרמניה אתמול, מגיע בעקבות הלחץ הגובר על מרקל כמנהיגתה של הכלכלה הגדולה באירופה - להגיע להסכם על חבילת חילוץ שנייה עבור יוון, ולנקוט בצעדים שימנעו התפשטות נוספת של משבר החוב בגוש האירו.

העליה בתקופה האחרונה, בתשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה, עשתה את הרעש הנדרש הן בשווקים הגלובליים והן בקרב מנהיגי העולם, ושלחה למשקיעים תזכורת שהמשבר בגוש האירו עלול לצאת מכלל שליטה ולאיים על הצמיחה העולמית כולה.

לא רק יוון - גם איטליה וספרד

ליוון יש את הכבוד המפוקפק לעמוד בראש סדר היום של אירופה מזה תקופה ארוכה, כידוע. יחד עם זאת, ההערכות בשוק הן כי עדיין יש לפקוח עין על איטליה ועל ספרד, בכל החלטה שתתקבל היום.

"למרות שיוון בראש סדר העדיפויות בפגישה היום, כל החלטה שתתקבל היום חייבת להתבצע עם עין אחת נשואה לעבר איטליה וספרד", אמר גארי ג'נקינס ראש מחלקת מחקר בלונדון. "סביר להניח כי המשבר יתפשט למדינות אלו בשלב כלשהו, ובשל גודל החוב שלהם - התפשטות המשבר אליהן הינה קו גבול שאסור לחצות".

על פי הערכות המתפרסמות בתקשורת בתקופה האחרונה, תוכנית החילוץ השנייה ליוון עשויה לכלול סיוע בהיקף של 71 מיליארד אירו (101.3 מיליארד דולר). "למרות שאין פרטים מדוייקים לגבי ההסכם בין צרפת לגרמניה, אנו מאמינים כי השגת הסכם מעין זה מעידה על ההגנה שתינתן לסקטור הפרטי במסגרת חבילת החילוץ השנייה ליוון", אמר פרנק אנגלס, כלכלן ברקליס קפיטל.