פיץ': "יוון תיאלץ בסופו של דבר להכריז על חדלות פירעון"

בפיץ' מצטרפים לאזהרות כלכלני מריל לינץ' ו-UBS, כי תוכנית החילוץ החדשה של יוון עשויה להובילה "לחדלון פירעון מוגבלת" ■ מנגד, מצהירים כי חילופי האג"ח יובילו לעליית דירוג האשראי של יוון

אחרי אזהרות מטרידות מבתי ההשקעות מריל לינץ' ו-UBS, גם בפיץ' מצטרפים היום (שבת) לאזהרות כי תוכנית החילוץ החדשה של יוון, תוביל אותה בסופו של דבר לחדלות פירעון. כלכלני פיץ' הצהירו כי "יוון תסבול מחדלות פירעון זמנית, כתוצאה מתוכנית החילוץ השנייה שלה".

אולם, כלכלני הסוכנות מסתייגים ומציינים כי יעניקו לאג"ח הממשלתיות ביוון דירוג גבוה יותר מזה בו הם מחזיקים כרגע - אותו הם מכנים "נמוך וספקולטיבי" - לאחר ביצוע חילופי האג"ח על פי התוכנית. אולם, בפיץ' מזהירים כי התוכנית לא תימנע בסופו של דבר מיוון להגיע להסדר חוב.

"בפיץ' שוקלים את טבעם של המשקיעים הפרטיים ונכונותם לסייע... אשר עשויה להוביל לחדלות פירעון מוגבלת", כותב דיוויד ריילי, מנהל מחלקת הדירוג הזר בפיץ'. "אולם, הורדת הריביות במתן ההלוואות במסגרת התוכנית והארכת מועד פירעון האג"ח נותנות ליוון חלון הזדמנויות להשבת הצמיחה, חרף האתגרים מולם היא מתמודדת".

בפיץ' מתייחסים לתוכנית החילוץ השנייה של יוון, אשר אושרה בשבוע שעבר על ידי ועידת שרי האוצר של גוש האירו, בראשותו של ראש ממשלת לוקסמבורג ז'אן-קלוד יונגר - ובה תיקח לראשונה חלק גם קרן היציבות הפיננסית האירופית. התוכנית כוללת היקף הלוואות חיצוניות ליוון בהיקף של 109 מיליארד אירו (156.7 מיליארד דולר) בנוסף ל-50 מיליארד אירו שיגוייסו עבורה מהסקטור הפרטי, להוציא את כלכלות אירלנד ופורטוגל המועדות לקריסה.

התוכנית כוללת החלפת האג"ח אשר ברשות הבנקים במדינותיהם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה במקום 7.5 שנים, על פי ההסכם קרן החילוץ של האיחוד האירופי, תורשה בפעם הראשונה לתת הלוואות בריביות נמוכות יותר של 3.5% לעומת 4.5% כיום (במקרה של יוון) ולתקופות ממושכות יותר של 15 שנה לעומת 7.5 שנה עד כה. זאת כאמור, למדינות דוגמת יוון, אירלנד ופורטוגל, אשר יסייעו להן להגדיל את ההון בבנקים כך שיוכלו לפעול בשוק האג"ח המשני.