"מתגבר הסיכוי להחלת תוכנית רכישות נוספת בארה"ב"

כלכלני לידר שוקי הון: "אם האמון במדיניות הפיסקאלית יגבר, תעלה התועלת ברכישות נוספות" ■ כלל פורקס, על תקרת החוב בארה"ב: "התרחיש הסביר הוא העלאה זמנית של התקרה"

כלכלת ארה"ב נמצאת בעיצומה של תקופה חשובה: מחד, השוק המקומי מנסה לצמוח במידה מספקת עם סיום תוכנית ההרחבה הכמותית של הפדרל ריזרב, אשר הגיעה לסיומה ב-30 ביוני - במסגרתה רכש ה'פד' אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, בכדי להמריץ הון לשווקים.

מאידך, מגיבים המשקיעים מדי יום ביומו לחדשות שמגיעות מכיוון הבית הלבן והקונגרס בדבר הדיונים לקיצוץ בתקציב האמריקני, והחשש המתגבר כי הממשל ייאלץ בסופו של דבר להכריז על חדלות פירעון ב-2 באוגוסט. בתוך כך, יוצאים בתי ההשקעות השבוע בהערכות לגבי עתיד הכלכלה הגדולה בעולם - ומציינים כי הסבירות להחלת תוכנית רכישות נוספת, כמו גם להעלאה זמנית של תקרת החוב בארה"ב, גבוהה.

"התרחיש המרכזי של ברננקי מניח התאוששות בקצב הצמיחה במהלך המחצית השנייה של השנה", כותב האנליסט רפי גוזלן מלידר שוקי הון בסקירת שוק. גוזלן סבור כי הריסון הפיסקאלי בארה"ב מגביר את הסיכוי להחלתה של תוכנית הרחבה כמותית נוספת.

"ברננקי תומך בחזרה הדרגתית ואמינה לתוואי גירעון פוחת ומזהיר מקיצוץ חריף מדי בטווח הקצר - תחת הנחה זו, גוברת הסבירות כי גם הבנק המרכזי יתרום את חלקו... אם האמון במדיניות הפיסקאלית יגבר, הוא יעלה את התועלת של נקיטת מהלך מוניטארי מרחיב נוסף", נכתב בסקירה.

באשר לתקרת החוב בארה"ב, "תרחיש להעלאת תקרת החוב באופן זמני הוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר למימוש, אך הכי פחות נוח עבור השווקים הפיננסים ועבור הדולר" - נכתב בסקירה השבועית של כלל פורקס. "העלאת תקרת החוב באופן זמני... תספיק לכסות את הוצאותיה של ארה"ב לחודש הקרוב, מה שיעניק פרק זמן נוסף למקבלי ההחלטות בארה"ב".

בכלל פורקס מסבירים כי השווקים הפיננסים עשויים להגיב בשלילה להחלטה שכזו, כיוון שחוסר הוודאות בנוגע לעתידה של כלכלת ארה"ב ימשיך לרחף באוויר. "סוכנויות הדירוג עלולות לאבד את סבלנותן וחלקן עשויות לממש את הזהרותיהן בעניין הורדת דירוג האשראי של ארה"ב", נכתב בסקירה.

בכלל פורקס מאמינים כי התרחיש האופטימי - העלאת תקרת החוב אופן סופי עד ה-2 באוגוסט, ומנגד התרחיש השלילי הכולל כישלון בדיוני התקציב והכרזה על חדלות פירעון בארה"ב - פחות סבירים להתרחש.