דרמה בוועדת הכספים: סטודנטים ניפצו כוסות - הוועדה פסלה חלקית את רפורמת הנדל"ן של שטייניץ

(עדכון) - סטודנטים שהשתתפו בדיון בוועדת הכספים פוצצו הדיון בהצעת החוק לרפורמה במיסוי מקרקעין, אותה כינה שטייניץ "פטיש 5 קילו" ■ "מה שקורה ביוון יגיע לישראל", צעקו המוחים ■ ח"כים בוועדה: "זה המענה לבעיית הדיור? זה מה שיוציא אלפי דירות לשוק?"

ועדת הכספים של הכנסת החליטה לפצל את הצעת החוק לרפורמה במיסוי מקרקעין (תיקון 71), הלא היא רפורמת המיסוי בנדל"ן של שר האוצר יובל שטייניץ, אותה הוא כינה "פטיש 5 קילו" לשוק הנדל"ן.

שני אלמנטים מתוך ההצעה אושרו בוועדה היום ואילו שאר האלמנטים, המורכבים יותר, יידונו במושב החורף של הכנסת לאחר למידתם לעומק. הוועדה אישרה את האלמנטים הבאים: הטבות לבעלי דירות שהוסבו למשרדים באופן בו עד אמצע 2013 יוכלו להוציאן למכירה לצורך מגורים ללא תנאים וללא תשלום מס שבח; והארכת התקופה, שלאחריה ניתן למכור דירה ללא חבות בתשלום מס שבח, מארבע שנים לשש שנים.

כזכור, "הצעת הפטישים" של שטייניץ נועדה להגדיל את היצע הדירות למגורים ולהביא להוזלת מחירי הדירות בטווח הקרוב, על ידי תמרוץ משקיעי נדל"ן למכור דירות ועידוד מכירת דירות המשמשות היום למשרדים.

‏בדיון התעוררה תרעומת של חברי הכנסת החברים בוועדה ואלה קראו להחזיר את ההצעה לממשלה ולהתחיל לצאת בבשורות אמיתיות כמו התחלות בנייה מרובות יותר.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, יצא להגנת שר האוצר יובל שטייניץ בדיון: "ההתקפות על שר האוצר הם ממניעים פוליטיים, ואינן הוגנות או עינייניות. מצוקת הדיור קיימת כבר עשור והטענה היא כנגד כל הממשלות האחרונות ולא על שר האוצר הנוכחי".

מחאת הסטודנטים

‏הדיון הופרע בשלביו הראשונים על ידי התפרצותם של נציגי הסטודנטים. 15 סטודנטים מהתאחדות הסטודנטים ומאוניברסיטת תל אביב השתלטו על הדיון, בראשותו של ח"כ משה גפני, וקראו לחברי הוועדה להתייחס לדיור בר השגה בחוק הווד"לים, שעבר בשבוע שעבר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. ניר חזקיהו, ראש מחלקת מעונות ומלגות באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, ציין כי "למעלה משבוע אנחנו נאבקים על מנת להשיג דיור בר השגה לסטודנטים וצעירים בפרט, ולאזרחי המדינה בכלל. לא ייתכן שבחוק הווד"לים, שההצבעה עליו תיערך בכנסת מחר, לא יכללו סעיפים הנוגעים לדיור בר השגה. נפעל בכל דרך כדי שהחוק, במתכונתו הנוכחית, לא יעבור".

‏הסטודנטים כינו את הדיון בהצעת החוק לרפורמה במיסוי המקרקעין "דיון לא רלוונטי למצוקות שוכרי הדירות" ושברו בדיון כוסות כדי לרמוז לדמיון בין מחאת הדיור להפגנות הסוערות ביוון, וציינו כי "מה שקורה ביוון עוד יגיע לישראל".

‏ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), ציין בדיון כי "הצעת החוק מסורבלת ומשאירה המון דברים פתוחים. לא ברור מי יפצה את הרשויות המקומיות על הסבת אלפי דירות ממשרדים לדירות מגורים. בעוד המדינה רוצה לעודד אנשים למכור דירות להשקעה, היא מחייבת הסכמת שני בני הזוג. מה יקרה במצב בו הם מסוכסכים? ההצעה מורכבת ומסורבלת מדי ולא ניתן לאשר אותה בזמן כה קצר".

‏ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "האם החוק הזה הוא המענה לבעיית הדיור? זה מה שיוציא אלפי דירות לשוק? החוק נובע מחוסר הבנה של המנטליות היהודית. אם מעלים את המסים אז האזרחים יעלו את דמי השכירות. לא רק שלא יפתרו את מצוקת הדיור ולא יתווספו דירות לשוק, אלא גם יפגעו פגיעה ממשית בשוכרים".

‏ח"כ אמנון כהן (ש"ס): "צריך להחזיר את החוק לממשלה כפי שהוא ולא לאשר אותו". כהן הביע את זעמו על הכוונה להטיל מסים חדשים על אזרחי ישראל במקום לקדם התחלות בנייה מרובות יותר.

‏ ח"כ רונית תירוש (קדימה) קראה לבטל את סדרת הדיונים המרתונית על הצעת החוק והוסיפה: "ממילא יישום החוק צפוי לתחילת 2013, כך שצריך לתת לחברי הכנסת זמן ללמוד אותו ואת ההשלכות העתידיות. החוק לא יפתור באמת את מצוקת הדיור, אלא לכל היותר יעניק יותר עבודה ליועצי המס עקב מורכבותו. יש פתרונות אמיתיים, פשוטים ולא מסובכים למצוקת הדיור, כגון מתן ערבויות לבנקים עבור רכישת דירות על ידי זוגות צעירים, ללא ריבית והצמדה".

‏ח"כ מגלי והבה (קדימה): "יש לעודד פתרונות אמיתיים, כגון הורדת המע"מ על דירה ראשונה לזוג צעיר".

‏מנהל רשות המיסים, יהודה נסרדישי, אמר בדיון כי "ההצעה הינה חלק מרפורמה כוללת בנושא הדיור. היא נועדה להגדיל את היצע הדירות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך וכן לבלום את עליית מחירי הנדל"ן. יש כיום כ-150 אלף דירות מגורים שהוסבו למשרדים והחוק יעודד הסבתן בחזרה לדירות מגורים".

‏מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, אמר בדיון: "החוק לא יוציא ולו דירה אחת לשוק. 'הפטיש' עליו הכריז שר האוצר רק יהרוס ולא יבנה דבר. משקיעים בשוק הנדל"ן אינם בהכרח ספקולנטים, הגורמים למצוקת הדיור. ספקולנט הוא מי שרוכש עשר דירות ויותר. מי שחסך כל חייו ורוכש דירה - שתיים מכספי הפנסיה שלו, אין להטיל עליו גזירות. הדבר רק ירחיק את המשקיעים מענף הבנייה, דבר שרק יפגע בענף ולא יתרום דבר".

‏גם לשכת רואי החשבון הביעה התנגדות לחוק, כשיו"ר ועדת הקשר לרשות המסים בלשכת רואי החשבון, עופר מנירב, אמר בדיון כי "החוק יסייע לכאורה לפתרון מצוקת הדיור בטווח הקצר, אך יש בו אלמנטים רבים שיפגעו בשוק זה בטווח הארוך". מנירב הביע התנגדות לחוק.