שמחון: להוריד מיידית את המע"מ על מוצרי חלב ל-8%

שר התמ"ת: מע"מ דיפרנציאלי יאפשר הוזלה מיידית של סל המוצרים ■ מחלוקת בין האוצר לתמ"ת מעכבת את היישום של המלצות ועדת קדמי לגבי שוק החלב

שר התמ"ת, שלום שמחון, דורש להטיל מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי חלב ועל מוצרי יסוד בשיעור של 8%, במטרה לאפשר הוזלה מיידית של סל מוצרי המזון. לדברי שמחון, אין די בהפחתת המע"מ בעוד כחודשיים בשיעור של 0.5%, שכן זו לא תורגש בכיסם של הצרכנים.

"הפחתה כזו לא תביא הקלה ממשית לצרכן, אך אם תהיה הוזלה של המע"מ על מוצרי יסוד ומוצרי חלב, הצרכן ייהנה מהוזלה גדולה של מוצרים חיוניים ובסיסיים. צריך לרכז את ההוזלה במקטע מסוים, במקום לפזר אותה על כל המוצרים. אם פחיית שתייה תעלה 0.5% פחות - הצרכן לא ירגיש", אמר היום (א') שמחון.

בשבועות האחרונים דרש שמחון לדון בהורדת המע"מ על חלק ממוצרי היסוד. ברקע מגבשים יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, תוכנית כלכלית-חברתית, שכוללת הוזלה כזו.

בשבוע שעבר ביקש ח"כ אופיר אקוניס משמחון שיתמוך בהצעת חוק שבכוונתו להעלות ולפיה יונהג מע"מ דיפרנציאלי. שמחון ענה לו כי יכלול את ההצעה בהמלצות ועדת קדמי, בתנאי שראש הממשלה יסכים למהלך.

ביום חמישי נפגשו חברי ועדת קדמי, שמחון, שטייניץ ושרת החקלאות אורית נוקד עם נתניהו ודנו במהלכים להורדת מחיר מוצרי החלב. הפגישה ארכה 5 שעות והסתיימה בלי תוצאות, בשל מחלוקת בין משרדי התמ"ת והאוצר על היקף היבוא של גבינות קשות והתנגדות נחרצת למהלך מצד משרד החקלאות.

משרד האוצר הציע פתיחה מאסיבית של השוק ליבוא; מול התמ"ת, שביקש לאפשר יבוא מצומצם יותר; ואילו נוקד טענה כי יבוא כזה לצד הורדת מחיר המטרה לחלב הגולמי המועבר מהרפתות למחלבות יסכן את משק החלב בארץ.

נתניהו מינה את מנכ"ל משרדו, אייל גבאי, לפשר בין הצדדים.

גורם ממשלתי המקורב למשבר העריך כי "המחלוקת תסתיים בפשרה, אך בכל מקרה בינתיים עובר זמן והציבור רותח בהיעדר מהלכים ממשיים בשטח".

בדיון הממושך בלשכת נתניהו, העלה שמחון את התכנית למע"מ דיפרנציאלי כדרישה רשמית, לצד מתן גיבוי להמלצות הוועדה שבראשות מנכ"ל משרדו, שרון קדמי. לדבריו, מדובר בהמלצות חיוניות, אך יישומן יישא פרי רק בתוך שבועות או חודשים.