הפחד מהסנקציות יעשה את שלו

האכיפה הפנימית היא תוכנית הביטוח הטובה ביותר נגד השלכות חוק האכיפה המינהלית

האם אירועי פלד-גבעוני, עודד דסאו ובזק היו יכולים להתרחש בעידן של אכיפה פנימית? בעולם של חברות מורכבות וגלובליות, עולם שבו החברות אמורות לפעול לפי מגוון חוקים רחב, הוראות רגולטוריות מגוונות ונהלים פנימיים רבים ושונים, נדרשת, בצדק, תוכנית אכיפה פנימית כדי לוודא שהכול בחברה מתנהל כפי הנדרש.

חוק האכיפה המינהלית יחייב מהפכה בהתארגנות הפנימית של חברות. הפחד מהסנקציות, בשילוב עם המלצת הרשות (שהיא בבחינת הצעה שאי אפשר לסרב לה) המפורטת בשורת צעדים פנימיים, יעשו את שלהם, כפי שנעשה כבר בעבר לגבי חוקים אחרים. תוכניות אכיפה פנימיות שעשו חברות בנושא הגבלים עסקיים, איכות הסביבה והטרדה מינית, לצורך עמידה בהוראות חוק שונות, מנעו כשלים רבים, וכך יהיה גם עכשיו.

תוכנית הגנה יסודית שתיבנה לכל חברה על-פי מידותיה תגרום לחברות למפות ביסודיות את כל החקיקה החלה עליהן, וכך ייבנו הליכי בקרה וניתוח סיכונים נגד הפרות אפשריות של חוקים.

קחו לדוגמה את חוק הייעוץ, שבו התגלו לאחרונה הפרות רבות וקשות, שחושפות גופי ייעוץ לסיכונים עצומים, הן נוכח חוק אכיפה מינהלית והן בשל חשיפה לתביעות ייצוגיות. כך שהאכיפה תציף כשלים במהירות ותגרום, אם אכן הגוף ייערך לכך, לעצירה ולתיקון הליקויים.

הזדמנות אמיתית

ניהול בעולם העסקי הבנוי על תהליכים ממוחשבים רבים, על טכנולוגיות מגוונות ומורכבות ובעיקר על המין האנושי, שהוא "המכונה" המורכבת ביותר והבלתי צפויה יותר מכל מחשב שקיים או יומצא בעתיד, מחייב את המנהלים להיערך עם תוכנית מוסדרת, כולל מינוי של אדם בדרג סמנכ"ל כקצין ציות, או בלשון רשות ניירות ערך, ממונה על אכיפה פנימית. האחרון יהיה האינטגרטור להובלת ההליך לאחר אימוצו והתאמתו לתאגיד, והכול תחת הנהגת הדירקטוריון.

השילוב בין יצירת קוד ממשל תאגידי, שהוא יצירת מסגרת ניהולית לעבודת הדירקטוריון כאורגן בעל השפעה מהותית, לקוד אתי לעובדים ולדירקטורים, יחד עם תוכנית אכיפה פנימית ותוכנית הטמעה מסיבית לכל השלישייה, יהוו את תוכנית הביטוח הטובה ביותר נגד השלכות חוק האכיפה המינהלית.

ההתקפות על רשות ניירות ערך בנושא חוק האכיפה המינהלית שנחקק בפברואר השנה יהיו חסרות הצדקה, אלא אם השימוש בהן על-ידי אנשי הרשות יחרוג מגבולות הסביר.

חברות אינן צריכות לחשוש מחוק אכיפה מינהלית, אלא מכשלים שיתגלו ולא יטופלו במהירות הנדרשת. יש לחשוש מאנשים שהם מפירים סדרתיים או חסרי אחריות, ולא מבינים שזוהי מדינת חוק, ממנהלים ובכירים שחושבים שמטרה עסקית והשגת רווחיות מקדשת את האמצעים ומאלו שחושבים שכאשר מופקד בידם כסף של אנשים אחרים, הכול מותר.

החוק ייאלץ את כולנו להיות מוכנים יותר ולפעול נכון יותר. בחברות שיאמצו תוכניות אכיפה פנימית לא יקרה מה שקרה אצל עודד דסאו וחברת גולן, בזק ופלד-גבעוני. אם חלילה יימצא כשל, הוא יהיה נקודתי, יתגלה מהר ויוכה כשהוא קטן.

רואי החשבון אשר מבוקשים היום לתפקידים המגוונים של דירקטורים, מנכ"לים, סמנכ"לי כספים, מבקרי פנים, נושאי משרה אחרים וכמבקרים חיצונים שחונכו לאי-תלות ולציות לחוק, יהוו שומרי סף לציות לחוק ולשינוי המתבקש ולא ייתנו יד לניסיונות הפרה מגוונים של אלה ש"מתבלבלים".

היושרה המלווה את ציבור רואי החשבון, שהיא חלק מה-D.N.A בחינוך המקצועי, תסייע לחברות להמשיך ללא חת במגמה למקסם רווחים, אך תוך התחשבות בכל בעלי העניין, כולל מקבלי השירותים ואלה שהשקיעו בחברות ללא קשר לגודלם, והכול תוך שמירת החוק, הנהלים והאתיקה.

זוהי הזדמנות אמיתית, ואל תיתנו לקהל המאיימים - על עודף רגולציה ועל הכסף הרב שיושקע בהגנה - להרתיע. זהו כורח הנסיבות וזוהי ההגנה האמיתית, כי מי שעושה גם טועה. אז בואו לפחות נגלה את הטעויות ומהר, שלא יכאבו.

רו"ח איריס שטרק היא שותפה-מנהלת במשרד שטרק את שטרק, ומרצה למנהלים ולדירקטורים.