מנהל העסקים בשופרסל: 80% מהרווח הולך ליצרנים

ריצ'רד הנטר אמר את הדברים בישיבת הוועדה לבחינת ענף המזון, שהתכנסה לישיבתה השלישית ■ "משפחה בישראל יכולה לחסוך 2,500 שקל בשנה בקניית מותג פרטי"

מנהל העסקים הראשי של שופרסל, ריצ'רד הנטר, הגיב היום (ב') לטענות שנשמעו מפי חברי ועדת קדמי לבחינת משק החלב, ולפיהן רשתות השיווק הן האחראיות העיקריות ליוקר מוצרי המזון בישראל.

"80% מהרווחים הולכים ליצרנים, ורק 20% מהרווחים הולכים לקמעונאים", אמר הנטר. דבריו של הנטר נאמרו בישיבת הוועדה לבחינת ענף המזון שהתכנסה לישיבתה השלישית ושמעה לראשונה נציגי רשתות ויצרנים.

הנטר אמר עוד כי לרשת שופרסל אין כל הסכמים סודיים עם הספקים. לדברי גורמים שנכחו בדיון, "הפתרון ארוך-הטווח לא יכול להיות מונח על גבן של רשתות השיווק. לשופרסל יש רווח תפעולי של 4% ורווח נקי של 2%. אם נוריד 2.4% לצרכן בכל הסל, הרשת תעבור להפסד. אני אמשיך לפתח המותג הפרטי כדי להוזיל מחירים. משפחה בישראל יכולה לחסוך 2,500 שקל בשנה בקניית מותג פרטי", אמר הנטר.

פרט להנטר, הוועדה שמעה היום גם נציגים מרשתות רבוע כחול, רמי לוי ומחסני כמעט חינם, וכן נפגשה עם יבואנים בשוק.

עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם, מסר גם הוא לוועדה כי "מי שמכתיב את המחירים לצרכן זה היצרנים. הם מכתיבים את מחירי הקנייה לרשת, והרשת מוסיפה רווחיות של 15%-25%, ולפי השוק היא מורידה מחירים על חשבונה".

צים גם טען כי צריך להוציא מהסניפים את הסדרניות של כל הספקים שמחזיקים בנתח שוק כספי של יותר מ-4%, ואף מתח ביקורת על הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר מאפשר לחברות גדולות לקנות חברות נוספות.

"לא יכול להיות שהממונה מאשר לחברות ענק לרכוש כל מיני חברות ולהשתלט על חברות. לדוגמה, מה שקורה במזון לתינוקות. אם, לצורך העניין, ברגע שחברה כזאת גדולה קונה - יש לה הפצה טובה יותר, שליטה טובה יותר במדפים, וזה נותן לה חשיפה למוצר שלה, והספקים הקטנים מתים ולא יכולים להתקיים", אמר צים - וכיוון בדבריו לאישור שנתן הממונה על ההגבלים לאסם לרכוש את מטרנה.