בנק ישראל: עמלות העו"ש הכי זולות בבנק לאומי, הבינלאומי הכי יקר

החיסכון לצרכן בעקבות הרפורמה בעמלות - 2.8 שקלים בחודש ‏‎‎‏■ כאל היא החברה הכי יקרה בכרטיסי אשראי, ישראכרט הכי זולה ‏‎‎‏■ ההוצאה הממוצעת עבור עמלות עו"ש - 15 שקל בחודש‏

‎‎‏‎‎בנק ישראל מציג היום (ב') נתונים המצביעים על ירידה מתמשכת בעמלות העו"ש לאחר כניסתו לתוקף של חוק הפיקוח על העמלות לפני 3 שנים.

"במחירים התעריפיים של השירותים הנפוצים - ניהול חשבון עו"ש והחזקת כרטיס אשראי - לא חל שינוי. בהוצאה החודשית הממוצעת של משקי-הבית על שירותי עו"ש בבנקים, חלה לעומת זאת ירידה ריאלית מאז הרפורמה ביולי 2008", אמר המפקח על הבנקים, דודו זקן, והוסיף כי "הלקוחות צריכים להשוות בין הבנקים".

זקן הודיע כי בנק ישראל יעלה בקרוב קמפיין, בתיאום עם המועצה לצרכנות, שפונה בעיקר לבני-נוער ונועד לעודד צרכנות פיננסית.

מנתוני בנק ישראל, אותם הציג זקן לוועדת הכלכלה, נמצא כי חלה ירידה בעמלות לעומת המצב שלפני הרפורמה. מהנתונים עולה כי ההוצאה הממוצעת עבור סל שירותי העו"ש הנפוצים (כולל מסגרות אשראי) עומדת על 15 שקל בחודש, ירידה בשיעור של 15.7% בהשוואה למצב שלפני החוק, שבו ההוצאה עמדה על 17.8 שקל בחודש. החיסכון החודשי לחשבון עו"ש מסתכם ב-2.8 שקלים, כלומר חיסכון של 33.6 שקל ברמה שנתית.

הממצאים שמפרסם זקן מתבססים על נתוני הגבייה בפועל של עמלות ממשקי-בית במשך 11 הרבעונים האחרונים מאז יישום הרפורמה ברבעון השלישי של 2008.

עוד עולה מהנתונים כי הירידה במחירי העמלות עקבית ומתמשכת. כך, ברבעון הראשון של 2009 הייתה ההוצאה הממוצעת החודשית 16.1 שקל, ברבעון הראשון של 2010 כבר ירדה ל-15.6 שקל בחודש, וברבעון האחרון שנבדק (הרבעון הראשון של 2011) ההוצאה היא 15 שקל.

בחתך בנקים נמצא כי מבין הבנקים הגדולים, הבנק הזול ביותר הוא בנק לאומי בניהולה של גליה מאור. לאומי עקף את בנק הפועלים, שהיה הכי זול בהשוואות שנערכו בשנים 2009-2010.

ההוצאה החודשית בפועל של לקוח לאומי בעמלות עו"ש (כולל מסגרת אשראי) היא 14.3 שקל בחודש. במקום השני - בנק הפועלים עם הוצאה חודשית של 14.46 שקל, ואחריו דיסקונט עם 14.57 שקל בחודש, ומזרחי-טפחות עם 15.7 שקל.

‏הבנק הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר-צדיק, ממשיך להיות הבנק היקר ביותר עם עלות ממוצעת של 22 שקל בחודש, עלייה של 35% מאז הרפורמה.

בתגובה נמסר מהבינלאומי כי "אין בהשוואה לבדה כדי ללמד מי הבנק היקר או הזול במערכת, כיוון שסל ההשוואה מורכב ממספר מצומצם של עמלות, ומתעלם מעמלות אחרות".

מנתוני בנק ישראל עולה כי בבדיקת אוכלוסיות ייעודיות: סטודנטים, צעירים, חיילים וגמלאים, עולה כי הבינלאומי הוא הזול ביותר בהפרש גדול בהשוואה לבנקים אחרים.

לראשונה מדווח בנק ישראל גם על נתוני כל הבנקים הקטנים. הזול ביותר הוא בנק יהב עם עלות של 2.9 שקלים בחודש. יהב הוא גם הבנק הזול ביותר בכל המערכת הבנקאית. אחריו נמצא בנק מסד עם עלות של 11.6 שקל. יצוין כי הרוב המכריע של לקוחות יהב הם עובדי מדינה הנהנים מתנאים מועדפים, ובמסד ניתנים תנאים מועדפים למורים. הבנקים הקטנים היקרים ביותר הם פאג"י (32.4 שקל בחודש) ומרכנתיל (19.5 שקל לחודש).

העמלות נמוכות מהתעריפונים

‏‎‎לפי נתוני בנק ישראל, העמלות הנגבות בפועל מהלקוחות נמוכות באופן משמעותי מהמחירים המצוינים בתעריפונים. "לכן על הלקוחות לבדוק אפשרות לקבל הנחות בעמלות", אומרים בבנק ישראל. ה

הנחה הממוצעת על עמלת פעולה על-ידי פקיד מגיעה ל-37%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-6.1 שקלים ל-3.8 שקלים. ההנחה הממוצעת על פעולה בערוץ ישיר מגיעה ל-12%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-1.69 שקל ל-1.49 שקל.

לגבי כרטיסי אשראי, בנק ישראל מצא כי מתחילת 2009 חלה ירידה של 17% בעלות הממוצעת להחזקת כרטיס אשראי, והיא עומדת על 6.8 שקלים לחודש.

מהנתונים עולה כי כרטיסי האשראי של כאל הם היקרים ביותר ועלותם 10.2 שקל לחודש. החברה הזולה ביותר היא ישראכרט, שגובה מלקוחותיה 4 שקלים לחודש. ההוצאה החודשית הממוצעת לכרטיס של לאומי קארד היא 7.1 שקלים.

‏עוד דיווח בנק ישראל כי בחודשים הקרובים מרבית הבנקים יתחילו לתת הטבה באופן אוטומטי לאזרחים ותיקים, ובכך יצטרפו לבנק לאומי הפועל כך מיוזמתו מזה כ-3 שנים. הסדר וולונטרי זה יבוא במקום ההסדר הקבוע בחוק, לפיו יש צורך בפנייה יזומה מצד האזרח הוותיק ובהצגת תעודה. ‏‎‎‏

ההוצאה חודשית הממוצעת בפועל על עמלות עוש לפני ואחרי הרפורמה
 ההוצאה חודשית הממוצעת בפועל על עמלות עוש לפני ואחרי הרפורמה