מתמחה משיבא: "רוצים תורנות מומחים? תשלמו כפול"

אייל רמו, רופא מתמחה משיבא - ממובילי המאבק, מדבר מהשטח בלי קלישאות וסיסמאות ■ "אין לי שאיפות להיות עשיר, אבל לא יכול הגיוני שאעבוד בשתי משרות כדי לחיות בכבוד"

אייל רמו, מתמחה באורתופדיה מבית החולים שיבא ואחד מראשי מאבק המתמחים, לא מדבר בסיסמאות של חלק מחבריו הרופאים, שטוענים כי הם מרוויחים פחות מעוזרת הבית שלהם. הוא גם לא ממהר לדבר על הצלת הרפואה הציבורית, אלא על שכר ראוי למי שלמד 7 שנים רפואה ועובד מסביב לשעון.

רמו מתאר שכר של כ-9,000 שקל ברוטו לחודש לעבודה של 45 שעות בשבוע, שמגיע לכדי 18,000 אלף שקל ברוטו אחרי 6-7 תורנויות בחודש וכמה ניתוחים אחר הצהריים. הוא לא מבין מדוע הוא צריך לעבוד 80 שעות בשבוע כדי לזכות בשכר שמרוויח מהנדס מתחיל בהיי-טק, וסבור כי בהחלט ראוי שמשכורת של מתמחה תעמוד על כ-25 אלף שקל ברוטו בחודש, עוד לפני תורנויות ותוספות אחרות.

"המטרה היא לא לשפר את חיי המתמחה, כי בסוף תמיד הוא יעבוד קשה, אלא לתגמל אותו כראוי ולהציב לו אופק קידומי", אומר רמו בשיחה עם "גלובס". לדבריו, הוא יכול היה ללמוד כל מקצוע באוניברסיטה, אבל בחר ברפואה כי זה המקצוע המספק ביותר. "אין לי שאיפות להיות עשיר, אבל לא יכול להיות שאני אצטרך לעבוד בשתי משרות כדי להתפרנס בכבוד".

"לא בטוח שהייתי הולך לרפואה"

- מדוע אתם מתנגדים לכך שגם מומחים צעירים יבצעו תורנות אחת בשבוע בתשלום מוגדל?

"כי זה פשוט לא מספיק. אני כאורתופד תורן במוקד של קופ"ח מכבי, מרוויח היום פי שניים. רופאים אחרים שעוסקים בפרקטיקה פרטית מרוויחים גם הרבה יותר מזה. אם הייתי יודע שאתבקש להמשיך לבצע תורנויות גם אחרי ההתמחות, בתעריפים כאלה, לא בטוח שהייתי הולך לרפואה".

- כלומר, אם היית נדרש להישאר אחה"צ כדי לבצע ניתוחים פרטיים במסגרת שר"פ, היית מוכן לזה?

"כן הייתי מוכן, כי בשר"פ היו יכולים לשלם יותר. בגדול אני בעד שר"פ - אם זה מה שישאיר את הטובים במערכת הציבורית, אז למה לא?"

- אתה לא חושב שתורנות של מומחים אחה"צ ובסופי שבוע תשפר את הרפואה הציבורית?

"ברוב המקצועות אפשר להסתפק במתמחים ולא צריך מומחים אחר הצהריים, זה סתם פופוליזם. כשאני תורן אני יודע שכשאצטרך תמיד אוכל לקרוא למומחה שנמצא בכוננות, גם אם הוא בקליניקה הפרטית שלו. לא פעם ולא פעמיים הערתי מומחה באמצע הלילה והבאתי אותו כדי שינתח יחד אתי. המומחה הוא המורה שלי בעצם, הוא מחויב אלי ולמחלקה שלו. אפשר להגיד שטובת החולים זה שמומחים יישארו בבתי החולים 24 שעות, אבל זה הרי לא ריאלי".

- חתמתם על מכתבי ההתפטרות מתוך אמונה שלא באמת תאבדו את מקום העבודה שלכם?

"ההנחה שלנו היא שנחזור בסוף לעבודה, ולכן עשינו את זה כקולקטיב. כלומר, אנחנו מקווים שנחזור לעבודה, אבל בעיקר מקווים שלא נצטרך להגיע לכל הסיטואציה הזאת. זה אקדח ששמנו אותו היום על השולחן כנשק יום הדין, ואנחנו מקווים שלא נצטרך להשתמש בו".

- אתה מרגיש שהממשלה אטומה למאבק שלכם?

"אתה יכול להיווכח בכך שאחרי 13 ימים בלבד של מחאת האוהלים, ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר כינס מסיבת עיתונאים. מאבק הרופאים נמשך כבר כמה חודשים, וביבי לא טרח אפילו להיפגש עם ראשי ההסתדרות הרפואית".