בגדת בבעלך? תביעת נזיקין בדרך

בית המשפט קבע כי ניתן לראות במוסד הנישואים חוזה, ועל פניו בגידה היא הפרה שלו

בשבוע שעבר בית המשפט לענייני משפחה בטבריה הכיר לראשונה באפשרות של בעל להגיש תביעת פיצויים על הסבל ועוגמת-הנפש שנגרמו לו בגין בגידותיה של רעייתו, בעוד שעד כה תביעות מסוג זה נדחו על הסף מבלי שבית המשפט דן בהן כלל.

כנגד אישה יהודייה ש"זינתה תחת בעלה" היו קיימות עד היום שתי סנקציות כלכליות עיקריות: היא עלולה להפסיד את זכותה לקבל מהבעל את דמי הכתובה המגיעים לה בזמן הגירושים, והיא עלולה "להיענש" על-ידי שלילת זכותה לתשלום מזונות אישה מהבעל עד לקבלת הגט.

חלוקה לא שוויונית

ב-2006 בית הדין הרבני הגדול ניסה לקנוס אישה בוגדת בדרך מקורית, כאשר חילק את רכושם של הצדדים באופן לא שוויוני לטובת הבעל, ופסק כי האישה הנואפת תקבל פחות ממחצית הרכוש המשותף.

ההיגיון שעמד מאחורי פסיקה זאת אמר שאלמלא הבגידה של האישה בבעל לא היו הצדדים מתגרשים, ומאחר שגירושים כרוכים בהכבדה כלכלית כבדה של חלוקת משק-בית מאוחד לשניים, אין זה צודק שהבעל יישא בנטל שווה לאישה, כשברור שהתנהגותה היא האחראית הבלעדית לפירוד.

פסיקתו של בית הדין לא עמדה במבחן בג"ץ, שפסק כי לבית הדין אין סמכות להביא לחלוקה בלתי שווה של רכוש הצדדים כעונש על בגידה או פירוק הנישואים. העליון נימק זאת בכך שתכופות יש קושי לדבר על פירוק קשר נישואים במונחים של "אשמה", שכן פירוק הנישואים הוא תוצאה של נסיבות מורכבות, ובגידה כשלעצמה אינה הופכת את אחד מבני-הזוג לאשם הבלעדי.

הפרת חוזה

בפסק הדין החדש השופט אסף זגורי דחה את החשש מפני יצירת אינפלציה של תביעות, ופסק כי אין מקום לחסימה מוחלטת של תביעות נזיקין בגין בגידה, במיוחד לאור העובדה שבתי המשפט ממילא מאפשרים זה מכבר הגשת תביעות נזיקין בשל עילות שונות הקשורות למוסד הנישואים, ובין היתר כבר נפסקו בעבר פיצויים בגין הפרת הבטחת נישואים, אלימות פיזית ומילולית במסגרת הנישואים, אי קיום יחסי מין על-ידי הבעל ועוד.

בית המשפט קבע כי ניתן לראות במוסד הנישואים חוזה, המחייב את הצדדים לנהוג זה כלפי זה על-פי כללים מיוחדים, ועל פניו ניתן לראות בבגידה הפרה של חוזה זה.

כמובן שאי-מחיקת תביעת הנזיקין על הסף אין משמעותה שהבעל כבר יכול לספור את דמי הפיצויים, וארוכה הדרך מקבלת התביעה לדיון ברמה העקרונית ועד לפסיקת פיצויים בפועל.

כדי לזכות בתביעה הבעל יצטרך קודם כל להוכיח את בגידתה של האישה בהגבלות של חוק הגנת הפרטיות. כמו כן, יהיה עליו להוכיח את ניקיון-כפיו הוא, ומעל לכל הוא יצטרך להוכיח את הנזק שנגרם לו, לטענתו, כתוצאה מהבגידה.

הכותבת היא מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".