יישום תהפוך להיות גם זרוע של ביה"ח שערי צדק

יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, תמסחר גם טכנולוגיות של בית החולים "שערי צדק", לאחר חתימה על הסכם בעל "פוטנציאל יפה"

חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, יישום, תהפוך בקרוב להיות גם חברת המסחור של בית החולים "שערי צדק". כך נודע ל"גלובס". שני הארגונים חתמו על הסכם שיתוף פעולה שפרטיו המסחריים חסויים. יעקב מיכלין, מנכ"ל יישום, אומר עליו כי הוא "הוא הוגן לכל הצדדים".

במסגרת ההסכם, יישום תבצע מהלך של איתור טכנולוגיות שפותחו בבית החולים ותשווק אותן דרך מערכת הפיתוח העסקי שלה. האוניברסיטה העברית ושערי צדק יחלקו בהוצאות. "יישום היא חברת מסחור מצליחה, אחת מ-15 חברות המסחור המובילות בעולם", אומר מיכלין. "יש לנו יתרון לגודל, בעיקר בעולם הביומד, שבו יש להתחיל 50-100 פרויקטים שונים, כדי שאחד מהם יהפוך למצליח. 'שערי צדק' נמצא מעבר לרכס, ויש לנו הסכם היסטורי של שת"פ. יש פוטנציאל יפה".

2010 הייתה שנת שיא בעבור יישום. החברה חתמה בה על 60 הסכמי רישוי ואופציות להסכמים כאלה; הקימה מספר חברות חדשות וחברות הספין-אוף שלה גייסו יותר מ-20 מיליון דולר.

"באמצעות 'שערי צדק' נוכל להרחיב את ההיצע שלנו בתחום המכשור הרפואי, ולהציע אותו לחברות שאנחנו כבר נמצאים כיום בקשרים איתן. כך, נהיה חברת המסחור היחידה בישראל שממסחרת גם אוניברסיטה וגם בית חולים", אומר מיכלין.

עד לאחרונה לא התקיימה בשערי צדק פעילות מסחור. השנה מונה ד"ר דן טרנר, רופא בבית החולים, לעוזר המנכ"ל לענייני מו"פ. "'שערי צדק' לא מוכר בעולם המחקרי, ולא בצדק", אומר טרנר. "אנחנו בית חולים גדול עם 700 מיטות ו-220 אלף ביקורים בשנה במרפאות חוץ. חלק גדול מן הרופאים שלנו עוסקים במחקר, ואנחנו כותבים 150-200 מאמרים בשנה".

לדבריו, עד היום, כשרופא מבית החולים המציא טכנולוגיה, הציעו לו לכל היותר לפתחה בעצמו. "הרופא בדרך-כלל לא היה עושה עם הטכנולוגיה הזו דבר", הוא אומר.

אחד היתרונות של בית החולים 'שערי צדק' הוא שאינו ממשלתי - הוא עמותה, ולכן למדינה אין כל זכות בקניין הרוחני שלו. "ההיסטוריה של בית החולים התחילה בסוף המאה ה-19, על-ידי אירופים שחשבו שצריך להקים בית חולים בירושלים", אומר מיכלין.

בעבר נעשו ניסיונות לשיתוף פעולה בין בית החולים הדסה לבין האוניברסיטה העברית, אך הם לא הבשילו. להדסה יש חברת מסחור, הדסית, שמצליחה למדי - גם אם פחות מיישום. "זה לא טריוויאלי לחבר בין שני ארגונים קיימים", אומר מיכלין על מיזוג אפשרי בין יישום להדסית. "אכן, לולא היה להם ארגון משלהם, זה היה מהלך מתבקש. אבל שת"פ עם 'שערי צדק' לא סותר שת"פ עתידי גם עם הדסית".