בדיקת "גלובס": כרטיס סים זול יותר מסלולר בחיוג מחו"ל

חברות הסלולר אמנם הורידו את תעריפי השיחות מחו"ל, אך זו עדיין דרך קצת יותר יקרה משימוש בכרטיס סים ■ השוואת "גלובס" ו"כמהזה" מגלה כי הפער גדל ככל שהנסיעה ארוכה יותר

איך כדאי לחייג מחו"ל? נשמע כמו שאלה פשוטה, אך למעשה התשובה עליה מסובכת ואינה חד-משמעית. אמנם חברות הסלולר הוזילו בשנתיים האחרונות את החיוג מחו"ל, אך "בתמורה" נאלצים הצרכנים לרכוש חבילות מוגדרות מראש אשר דורשות מהם לנחש את דפוסי השימוש שלנו עוד לפני הנסיעה.

כרטיסי הסים הבינלאומיים נוחים יותר מהבחינה הזו, אך גם להם יש חסרונות: חלקם דורשים תשלום מינימום או פרי-פייד (תשלום מראש עם אפשרות של הוספת דקות במידת הצורך), וחלקם גובים את התשלום בדולרים או באירו.

הבעיה העיקרית היא שלצרכן הממוצע אין אפשרות לערוך השוואה ברורה בין החברות, והוא צריך לנחש מה יהיה הכי משתלם עבורו.

נוצר מצב שהחבילות או גדולות מדי או קטנות מדי, ובכל מקרה הן מורכבות ומחייבות את הצרכן להמר - או שירכוש חבילה הקטנה ממידותיו שתוביל לחריגה בעלויות מופרזות, או שירכוש חבילה גדולה עם דקות והודעות שבהן לא יעשה שימוש כלל. הגבלות נוספות כמו מספר ימים או חלוקה בין דקות נכנסות ויוצאות ודאי לא מקלות על המלאכה.

לשם כך, בשיתוף אתר "כמהזה?" (www.kamaze.co.il), האתר להשוואת מחירי תקשורת בישראל, החלטנו לבדוק נסיעה לחו"ל לשני יעדים לשני פרקי זמן שונים: האחד - נוסע לשבוע ימים, מוציא ומקבל שתי שיחות ביום באורך 3 דקות כל אחת ושולח 3 מסרונים ביום; השני - נוסע לשבועיים עם אותו דפוס שימוש. דפוס שימוש כזה אופייני ללקוחות פרטיים, שנוסעים לטייל ומבקשים לקיים קשר בסיסי עם הבית (בניגוד לאנשי עסקים, למשל).

שני היעדים שנבחרו לבדיקה הם ארה"ב ואיטליה. מן הבדיקה עולה כי ברוב המקרים חברות הסים משתלמות יותר מחברות הסלולר ומציעות מחירים אטרקטיביים יותר. מירס, שמציעה מבצע לתקופת הקיץ, נמצאה משתלמת אף היא לנסיעה קצרה יותר, ופלאפון לנסיעה ארוכה יותר.

חשוב לציין כי אלה התוצאות שקיבלנו לדפוסי השימוש שנבדקו, בדפוסי שימוש שונים ייתכנו תוצאות שונות.

חברות הסלולר נוקטות בשיטת החבילות; סלקום יקרה לשבועיים

חברות הסלולר מציעות חבילות שיחה, מסרונים וגלישה לנוסעים לחו"ל. אם בעבר שימוש בטלפון הסלולרי בחו"ל היה יכול להוביל לפשיטת-רגל, היום התעריפים זולים בהרבה. עם זאת, עדיין קיימות אופציות זולות יותר כגון כרטיסי סים מקומיים שניתן לרכוש בארץ או בחו"ל.

אז אמנם התעריפים זולים יותר מפעם, אך החבילות המוצעות לנו לא פשוטות כלל. לכל חברה חבילה בהרכב קצת שונה: אחת עם דקות שיחה כלולות ומספר ימים מוגבל, השנייה עם מספר דקות ומסרונים כלולים אך עם שימוש ארוך יחסית של 30 יום, והשלישית כוללת גם דקות וגם מסרונים וגם מספר ימים מוגבל.

לאחרונה הוציאו החברות חבילות נוספות, אשר מלבד דקות השיחה והמסרונים כוללות גם גלישה, וגם כאן, כמובן, לכל אחת פורמט שונה.

באופן כללי יש לשים לב כי סלקום ופלאפון מציעות לרכוש את חבילות הדקות דרך האתר וכך לקבל 5% הנחה (המחירים המוצגים בכתבה הם לאחר ההנחה). כמו כן, החבילות בפלאפון תקפות ל-30 יום, בעוד שתוקף החבילות של אורנג' וסלקום משתנה ונע כאמור מ-4 ימים ומעלה, עד חודש.

מכיוון שכיום, במסגרת חבילות הדקות שמציעות החברות, אין הבדלי מחירים בין היעדים מהם אתם מחייגים בחו"ל (מלבד תעריפי חריגה בחלק מהחברות), ריכוז מחירי חברות הסלולר בטבלה מגלה כי מירס זולה יותר בנסיעה של שבוע (200 שקל), בתווך פלאפון וסלקום, ולבסוף אורנג' (250 שקל).

בנסיעה לשבועיים, עובר היתרון לפלאפון (365 שקל) ולאחריה אורנג'. התוצאות יכולות להשתנות בהתאם לדפוסי השימוש תבחרו.

כרטיסי סים: יחסית משתלם

כרטיס סים בינלאומי מחליף למעשה את הכרטיס הקבוע במכשיר הסלולר ומאפשר לקחת את המכשיר לחו"ל. לרוב החיסרון הוא שיש להתרגל למספר טלפון אחר ולעדכן בו את בני המשפחה. מצד שני, זה יכול להיות גם יתרון, משום שלא תקבלו שיחות עבודה או מאנשים שאינכם רוצים להקדיש להם זמן בחו"ל. חיסרון נוסף הוא העובדה שאנשי הקשר הקבועים שלכם לא יהיו שמורים.

כיום מציעות חברות רבות את הכרטיס, בהן טסים, טלמוסט, סימזול, טלאוואיי (TelAway), בזק בינלאומי ו-013 נטוויז'ן.

עד לא מזמן, על מנת להשתמש בסים היה צורך לגשת לחברת הסלולר ולשלם כ-90 שקל כדי מנת לפתוח את המכשיר לסים חיצוני. ב-1 בינואר השנה נכנסה לתוקף תקנה חדשה של משרד התקשורת, המחייבת את חברות הסלולר למכור את המכשירים ללא נעילה, ואילו במכשירים שכבר נקנו נעולים תבוצע פתיחת הנעילה ללא תשלום.

מבין החברות שבדקנו יצאו סימזול וטלמוסט הזולות ביותר בארה"ב. באיטליה הצטרפו אליהן גם החברות "טסים" ו-013 נטוויז'ן עם מחירים אטרקטיביים.

יש לציין כי בתאילנד, לדוגמה, כדאי יותר לקנות כרטיס סים מקומי בתאילנד עצמה - שכן שם מוצעים התעריפים הזולים ביותר.

כמו כן, חברת ספיקו מציעה כרטיס סים תאילנדי, אותו מקבלים טעון מראש ב-45 דקות שיחה לנייחים או 10 דקות שיחה לניידים, וניתן לטעון אותו בשנית בתאילנד.

איך כדאי לגלוש באינטרנט מהסלולרי?

לא רק שיחות מחו"ל, גם גלישה באינטרנט באמצעות הסלולרי הפכה לחלק אינטגרלי מהשהייה בחו"ל, אם לשם תקשורת עם הארץ, אם לשם שמירה על זמינות לעבודה ואם לשם שימוש באמצעי הניווט. הגלישה הזאת זוללת חלק גדול מתקציב הנסיעה. הנה כמה דרכים לגלוש מהסלולר:

* חבילות גלישה מהסלולר:

חברות הסלולר הציעו עד היום חבילות גלישה בנפרד מחבילות השיחה, ולאחרונה משווקות חבילות משולבות.

- אורנג': מציעה את חבילות הפספורט בהן ניתן לבחור תקציב קבוע מראש (150-1,100 שקל) ובמסגרתו לדבר, לשלוח הודעות או לגלוש.

- פלאפון: מציעה חבילה משולבת של 40 דקות יוצאות, 40 דקות נכנסות, 40 הודעות כתובות ו-40 מגהבייט.

- סלקום: משיקה בימים אלה אף היא חבילות משולבות הכוללות גלישה, מסרונים ודקות שיחה ומותאמות לנסיעה של בין 4 ימים לשבועיים.

* השכרת מודם ונתב סלולרי:

חברת Webbing מספקת שירות השכרה של מודם ונתב סלולרי, אשר מאפשרים גלישה ללא תלות ב-Wi-Fi.

הנתב אף יוצר בסביבתו רשת Wi-Fi ניידת המאפשרת חיבור של עד 5 מכשירים שונים.

* גלישה באמצעות כרטיס סים:

גם חלק מכרטיסי הסים מאפשרים שירותי גלישה על גבי הכרטיס: כדאי לבדוק זאת בעת הרכישה, ומומלץ לבדוק את האופציה של רכישת כרטיס משולב בחו"ל, שם העלות זולה והנפח גדול בהרבה.

הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, סים בינלאומי, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.

מחירי חבילות מחול באמצעות חברות הסלולר
 מחירי חבילות מחול באמצעות חברות הסלולר


חבילות חברות הסלולר לחול
 חבילות חברות הסלולר לחול

מחירי שיחות מחול באמצעות כרטיסי סים
 מחירי שיחות מחול באמצעות כרטיסי סים


דרכים נוספות לחיוג מחול
 דרכים נוספות לחיוג מחול