יש אולטימטום: ממשלה צרה

קודם כל צמצמו את הפרזיטיות, את ההתעלקות על כספנו, את השחיתות, אם לא - נחליף אתכם

המחאה הגדולה מתקרבת אל השלב הקריטי שלה, ואולי היא כבר נמצאת בעיצומו. זה השלב שבו הדרישות והמטרות צריכות לקבל לבוש מוחשי ומעשי. בינתיים אנחנו יודעים מה אנשי המחאה, ובעצם רוב העם, רוצים, אבל עדיין לא ברור לנו איך משיגים את זה.

יש כמובן המון הצעות ודעות בעניין, אבל קו ברור לא קיים. העדר כיוון ברור ומטרה ממוקדת עלול בהחלט לגרום למחאה כולה להתמסמס, וזו באמת תהיה טרגדיה.

הישגים מידיים

כדי שמרי אזרחי ימשיך לצבור כוח, הוא זקוק לדלק בדמות הישגים מידיים. האם ועדת ההידברות שמציע ראש הממשלה היא בגדר הישג? בהחלט לא צריך להתייחס לכך בביטול. אבל לפי שעה, ולעוד הרבה זמן, מדובר יותר בהישג הצהרתי מאשר מעשי. יכול להיות שוועדה כזאת תניב צעדים חיוביים, יכול להיות שלא ייצא ממנה כלום. מתוך היכרות עם המערכת, האפשרות השנייה סבירה יותר.

לכן, שוב - המחאה זקוקה למטרה שניתן להציג אותה כאולטימטום לביצוע מיידי. לפני כשבוע (25.7.11) הצעתי כאן לדרוש מנתניהו לצמצם את מספר השרים בממשלה ל-18, מספר שהוא עצמו העלה כשהיה באופוזיציה, ולחסל את מוסד השרים בלי תיק וסגני השרים. בינתיים הצטרפו אחרים לתמיכה ברעיון זה, שמעלתו העיקרית באפשרות לבצעו עכשיו ומיד.

להיפטר מהפרזיטים

יש הטוענים כי זה לא ניתן, שהדתיים לא יסכימו, שליברמן לא יהיה מוכן, שהשרים יבעטו. אני לא בטוח. נדמה לי שזה יכול להיעשות ללא קושי של ממש, ואולי אפילו בקלות יחסית. אני לא רואה מפלגות ושרים המביעים התנגדות ממשית מול דרישה נחרצת של ההמונים הגועשים ברחובות.

גם לא בטוח שתהיה התנגדות לצעד כזה מצד ראשי ומנהיגי מפלגות. אני לא רואה את ליברמן עולה על בריקדות בשביל סופה לנדבר או בשביל סטס מיסז'ניקוב. אולי אפילו ישמח לא לפגוש בהם בישיבות הממשלה. אותו דבר חל על מנהיגי המפלגות האחרות. כל עוד הפרופורציה המפלגתית תישמר, לא נראה לי שיפריע להם להיפטר מכמה מ"חבריהם" הפרזיטים.

רזה ואתלטית

כדי שהמחאה תגיע למשהו, על הממשלה לנקוט בצעדים לא פשוטים. לצורך זה, חיוני שיהיה אפשר להאמין לה ולעומד בראשה. כדי שיהיה אפשר להאמין לממשלה, צריך שהיא תנקוט בצעדים בוני אמון, שהצרת ההיקפים של הממשלה תהיה הראשונה בהם.

סיבה נוספת היא להפסיק מצב בו הציבור, מעמד הביניים, צריך לפרנס שרים בלתי נחוצים ואת כל העובדים שסביבם. אבל מעבר לכך, בשביל לעשות את הצעדים שכולנו רוצים בהם, צריך שהממשלה תהיה בנויה לכך, כלומר שתהיה רזה, אתלטית, יצירתית, כזו שמסוגלת להחליט ולבצע ביעילות.

בואו נתחיל עם זה

בואו נתחיל עם זה, צריכים המורדים לומר לנתניהו וחבריו. קודם כל תצמצמו את הפרזיטיות האישית שלכם, את ההתעלקות על כספנו, את השחיתות המוסרית. אחר כך יהיה הרבה יותר קל ויעיל לדבר על השאר. ואם אינכם מסוגלים לכך, אז אין ברירה, נצטרך להחליף אתכם.