שתיקה בצמרת שוק ההון

כל מה שיגידו, יעורר זעם המוני על סמלי הקפיטליזם הגוזלים נתחים שמנים מחסכונותינו

בדרך כלל כשאנחנו עורכים משאל בנושא כלשהו הקשור לשוק הון, תוך פחות משעה נמצאים בקלות כמה מנכ"לים של בתי השקעות, ששמחים להסביר למה הירידות בשווקים מוגזמות, למה העליות צפויות להימשך, ומה כדאי לעשות עכשיו עם הכסף.

לכן חשבנו שגם בנושא כל כך אקטואלי כמו המחאה החברתית ששוטפת את המדינה בשבועות האחרונים, לא נתקשה למצוא מומחים שיחוו דעה, יעריכו מה צפויות להיות השלכותיה על שוק ההון ויציגו מתווה לפתרון המשבר.

אלא שהפעם נתקלנו בשתיקה רועמת בקרב בכירי שוק ההון: אחד נמצא ביום פגישות, שני בבדיקות רפואיות, שלישי בחופשה. חלקם לפחות חסכו מאתנו את התירוצים, והודו בכנות: "מדובר בחבית חומר נפץ. לא משנה מה נגיד, לא ניראה טוב כי אנחנו נתפסים כסמל הקפיטליזם".

אז נכון שאותם מנהלים שמרוויחים מיליוני שקלים בשנה, עלולים להפוך בעקבות דבריהם ליעד להתקפותיהם של הטוקבקיסטם ברשת. ייתכן שהם חוששים שהאש תופנה כלפי גביית דמי הניהול השנויים במחלוקת שגוזלים נתחים שמנים מהחסכונות שלנו, ושהיקפם דרמטי בהרבה מאשר התייקרות מחיר הקוטג'.

ועדיין, קשה שלא לחוש אי נוחות מהקלות שבה מעדיפים בכירים בשוק ההון להתעלם מסוגיה כה מהותית. אחרי הכל, יש להם ידע, ניסיון ומשנה כלכלית סדורה, אותם הם ששים לחלוק איתנו בדרך כלל. בהחלט ניתן היה לצפות שיוכלו לנתח את השפעות המצב על השוק המקומי, ואולי גם להציג פתרונות יצירתיים למצב. נדמה היה שראוי כי הם ישמיעו את קולם גם בנושא הזה, גם אם זה עלול להיות מעט לא נוח.

מצד שני, אם בעסקאות בעלי עניין שנויות במחלוקת או בהצעות להסדרי חוב משונים רובם מעדיף לשמור על שתיקה, אולי בכל זאת זה היה מוגזם לצפות מראשי הגופים המוסדיים לרוץ ולהתבטא בנושא כה נפיץ, שעל פניו אין לו נגיעה ישירה אליהם.