הפאב שישנה את שוק זכויות השידור: פסק הדין מתקרב

תיק "הלוויין היווני" יוכרע בבית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי ב-4 באוקטובר; עשוי למנוע בעתיד מכירת זכויות שידור ספורטיביות באירופה בחלוקה לפי מדינות

בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי הודיע כי יפרסם ב-4 באוקטובר את פסק הדין המשמעותי ביותר לעתיד תעשיית זכויות השידור של הספורט האירופי.

מדובר על תביעה שהגישה הפרמיירליג נגד קארן מרפי, בעלת פאב באנגליה ששידרה משחקים מהליגה האנגלית באמצעות לוויין יווני שהתקינה בבית העסק שלה. הפרמיירליג תבעה את מרפי ב-2005 בגין הפרת זכויות, וקיבלה פסיקות לטובתה בערכאות נמוכות, אך מרפי החליטה לערער ולהגיע לערכאות הגבוהות ביותר. "אם הייתי רוצה לקנות מכונית, הייתי יכולה ללכת לכל מוסך. אבל אם אני רוצה להראות כדורגל, אני יכולה ללכת רק למוסך של 'סקאיי ספורטס' ולשלם פי עשרה. זה לא שקניתי משהו בלתי חוקי, רק קניתי את זה בחברה אחרת", התבטאה מרפי בנושא לפני כשנתיים.

הטענה העיקרית מצד פרקליטיה של מרפי היא שהגבלת זכויות השידור לערוץ בודד בכל מדינה, מהווה פגיעה בעקרונות התנועה החופשית של סחורות ושירותים בין מדינות האיחוד האירופי, ויותר מכך, היא גם מגבילה את התחרות החופשית והפתוחה בבריטניה. ריצ'ארד סקאדמור, מנכ"ל הפרמיירליג, טען לאחרונה כי שיטת המכירה לפי מדינות היא הטובה ביותר לצרכנים, כי הוא נותנת מענה לתנאי השוק השונים הקיימים בכל מדינה.

במידה ויפסוק בית המשפט נגד הפרמיירליג, ישתנה כל שוק זכויות השידור הספורטיביות באירופה באופן מהותי: ככל הנראה, לא תתאפשר יותר מכירה פרטנית של זכויות ספורט במחיר שונה לכל מדינה, וכפועל יוצא מכך, כלל צרכני הטלוויזיה באירופה ישלמו בסופו של דבר את אותו המחיר עבור שידורי ספורט.