בינתיים בשטח: פשיטת רגל חמישית השנה של עיר בארה"ב

העיר סנטרל פולס שברוד איילנד ביקשה את הגנת ביהמ"ש ב-2010 פשטו את הרגל 6 ערים בארה"ב

העיר סנטרל פולס, שהמוטו שלה הוא "עיר עם עתיד מזהיר", הטילה אתמול צל כבד על שאר חלקי מדינת רוד איילנד שבארה"ב כשפשטה את הרגל.

סנטרל פולס, העיר הענייה ביותר ברוד איילנד, עתרה לבית המשפט כדי שיעניק לה הגנת פושטת רגל, לאחר שהגמלאים סירבו להסכים לקיצוצים בפנסיות ובהטבות, והפכו אותה לחדלת פירעון. כך אמר רוברט פלנדרס, לשעבר שופט בבית המשפט העליון של המדינה, שמונה השנה לפקח על התנהלותה הפיננסית של העיר. העיר ביקשה מבית המשפט לאפשר לה לאכוף "תוכנית זהירה" שבמסגרתה יבוצעו שינויים בסכומים שהיא משלמת לגמלאים.

המצב הקשה שאליו נקלעה העיר ממחיש את חוסר האיזון ברשויות עירוניות אחרות ברחבי ארה"ב, שבהן נכשלו הרשויות המקומיות במאמציהן לרסן את ההוצאות כדי להתמודד עם היחלשות הכלכלה.

הפנייה לבית המשפט ברוד איילנד היא צפירת אזהרה מכיוון שתוכניות פנסיה מוניציפליות רבות "לוקות במימון חסר משמעותי". כך אמר המבקר הכללי של המדינה בדו"ח שיצא אשתקד.

"אם לא תבוצע רפורמה בפנסיה, ייתכן שסנטרל פולס לא תהיה הרשות המקומית האחרונה ברוד איילנד שתיקלע לפשיטת רגל", אמר גארי סאס, מנהל לשכתו של המושל לשעבר, דונלד קרסיירי. "אין ספק שסנטרל פולס היא מקרה ייחודי, ושהיא הייתה חסרת תקווה מהבחינה הכלכלית, אבל יש קהילות אחרות במדינה שתוכניות הפנסיה המקומיות שלהן נמצאות בצרות צרורות".

מי הבאה בתור?

סנטרל פולס, שאוכלוסייתה מונה 18 אלף איש, היא הרשות המקומית החמישית בארה"ב שפשטה את הרגל השנה, לעומת שש רשויות מקומיות אשתקד. ייתכן שגורל דומה מחכה גם לרשויות אחרות, כולל מחוז ג'פרסון, אלבמה, שבו נדחתה בשבוע שעבר הצבעה על המהלך שצפוי להיות פשיטת הרגל המוניציפלית הגדולה בארה"ב.

נכסיה של תוכנית הפנסיה של סנטרל פולס צפויים להיגמר באוקטובר, בהיעדר מימון נוסף או ויתורים משמעותיים מהעובדים ומהגמלאים, לדברי דו"ח שפרסמה חברת הדירוג מודי'ס ב-17 ביוני. מודי'ס הנמיכה את דירוג האשראי של העיר בדרגה אחת מ-3B ל-CAA1. שתי הדרגות נמצאות מתחת לדרגת השקעה.

"אני עדיין לא מסוגל להבין כיצד עיר כזאת קטנה אינה יכולה לפעול על 15-17 מיליון דולר", אמר ג'רולד אדמס בן ה-41, יו"ר מועצת הנאמנים של ספריית אדמס, שנפתחת בהתנדבות שלוש פעמים בשבוע לאחר שהשופט פלנדרס פיטר את כל העובדים בשכר ב-1 ביולי. "והם אפילו לא מסוגלים לדאוג למערכת בתי הספר של עצמם".