הסנאט אישר את העלאת תקרת החוב ואובמה חתם סופית

(עדכון) - לאחר שאושר הלילה בבית-הנבחרים, אישרו גם חברי הסנאט את ההסכם ■ אובמה מאיץ בקונגרס לנקוט בפעולות מיידיות שיובילו ליצירת מקומות עבודה חדשים ■ פיץ': "יתכן שדירוג החוב של ארה"ב יופחת"

חברי הסנאט האמריקני אישרו כצפוי הערב (ג') את הסכם הפשרה לקיצוצים בתקציב הפדרלי כנגד העלאת תקרת החוב הממלשתית, אשר מונע (לפחות זמנית) מהכלכלה הגדולה בעולם להיכנס טכנית למצב של חדלות פירעון. זאת, כאשר אובמה עוד נדרש לחתום סופית על ההסכם, כדי לאשרו באופן רשמי.

ההצבעה עבר כצפוי ברוב קולות בסנאט, המזוהה עם אובמה והמפלגה הדמוקרטית, ברוב של 76 ניצבים בעד לעומת 26 ניצבים נגד - וזאת, לאחר שהסכם הפשרה עבר את המשוכה הבולטת ביותר לאישורו בלילה החולף, עת אושר על ידי בית-הנבחרים הרפובליקני, ברוב של 269 ניצבים בעד לעומת 161 ניצבים נגד.

במסגרת הסכם הפשרה, נזכיר, תועלה תקרת החוב הממשלתית (אשר הוגבלה לכ-14.3 טריליון דולר עד ה-2 לאוגוסט) בכ-900 מיליון דולר כנגד קיצוצים בהיקף של 2.4 טריליון דולר בתקציב בעשור הקרוב, ללא העלאת מיסים.

סיטיגרופ: "הבעיות בניהול התקציבי עדיין קיימות"

למרות הסכם הפשרה, הסנטימנט בשווקי ארה"ב מוסיף להיות שלילי עקב התגברות החששות כי מדובר רק בהתחלה - וכי מעבר לכך שהחלת הקיצוצים צפויה להיתקל בבעיות יישומיות, סוברים רבים כי מדובר רק בהתחלה.

"ההסכם הזה לא הולך לפתור שום דבר", אמר פטר אורסג, שהיה יו"ר ועדת התקציבים תחת ממשל אובמה, וכעת חבר בדירקטוריון סיטיגרופ. "הבעיות הבסיסיות בניהול התקציבי של ארה"ב עדיין נשארו בעינן".

גם המנכ"ל המשותף של קרן פימקו, מוחמד אל-אריאן, הזהיר השבוע כי במידה וכלכלני סוכנות S&P "רציניים", יקיימו את האיום להורדת דירוג האשראי של האג"ח האמריקני, "כבר בשבוע הקרוב".

פיץ': "ההסכם הוא בבירור צעד בכיוון הנכון - אך לא בטוח שזה מספיק "

עם פירסום הדיווח על אישור ההסכם להעלאת תקרת החוב בסנאט, הודיעה הערב סוכנות דירוג האשראי פיץ' כי "הסיכונים לחדלות פירעון של ארה"ב נותרו נמוכים במיוחד".

"בעוד שההסכם הוא בבירור צעד בכיוון הנכון - זהו אינו סוף התהליך. ארה"ב, כמו גם מרבית המדינות באירופה, צריכות להתמודד עם אתגרים קשים בתחומי המיסוי וההוצאות כאשר מנגד ישנם סיכונים להחלשת הכלכלה אם יקוצצו הגירעון התקציבי לשם הקטנת חובות הממשל לרמות בטוחות יותר בטווח הזמן הבינוני".

עם זאת ציינו כלכלני סוכנות האשראי כי הסכם זה לא מספיק על מנת להותיר את דירוג האשראי של ארה"ב ברמתו המקסימלית, AAA. על מנת לשמור את הדירוג המירבי על ארה"ב לנקוט בצעדים נוספים בטווח הזמן הבינוני. פיץ' מתכוונת לפרסם סקירה על מצב החוב הריבוני של ארה"ב בסוף אוגוסט. לדברי האנליסט של פיץ' "יתכן שדירוג החוב של ארה"ב יופחת אז". עם פירסום הודעת סוכנות דירוג האשראי מחריפות הירידות בוול סטריט.

הנשיא אובמה מתכונן לחתום כבר היום את החותם הסופי על ההסכם שגובש בין המפלגות, התבטא היום לאחר אישור ההסכם בסנאט ואמר כי "הקיצוצים בהוצאות הפדרליות לא ממש יעזרו לכלכלה האמריקנית להתאושש" ולכן הוא מאיץ בקונגרס לנקוט בפעולות מיידיות שיובילו ליצירת מקומות עבודה חדשים.

אובמה ציין כי הוא מתכוון לתמוך בהארכת הקיצוץ הזמני במס ההכנסה לעובדים ולהעברת כספים נוספים לנזקקים לדמי האבטלה. אובמה גם חזר על קריאתו להעלאת נטל המסים על העשירים ולביטול הטבות המסוי לחברות, וזאת על מנת לעזור ולאזן את התקציב האמריקני בטווח הארוך.