מה יהיה הכיוון בשוק ובאילו אפיקים כדאי להשקיע כעת?

מודי'ס הותירה את הדירוג AAA, אך תחזית הדירוג הפכה שלילית ■ רעיונות השקעה: שורט על הדולר והמשך ההימור שהריבית תוותר נמוכה; מניות שמחלקות דיבידנדים; זהב

יום לאחר אישור ההסכם שמאפשר את העלאת תקרת החוב בארה"ב על ידי הקונגרס והנשיא. ויום לאחר ירידות השערים החדות שאיפיינו את אירופה ואת וול סטריט, אשר הושפעו גם מנתוני המאקרו החלשים, הציפו את השוק החששות כי צמיחת הכלכלה העולמית מאטה והסוחרים שואלים את עצמם - מה הכיוון מכאן והלאה?

נציין כי בשווקים מתחילים שוב לחשוב ברצינות על כך שהכלכלה בארה"ב תזדקק לתוכנית חילוץ חדשה, QE3, כאשר הסוחרים תמימי דעים כי הפעם יהיה קשה יותר להעביר תוכנית שכזו. ההערכות הן כי ישנה סבירות נמוכה יותר שהממשל כמו גם הפדרל ריזרב ימהרו לגונן על שוק המניות והסחורות.

לאחר סגירת המסחר בוול סטריט אישררה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס את דירוג האשראי המקסימלי של ממשלת ארה"ב, AAA, אך צירפה לדירוג אופק שלילי, כאשר סוכנות הדירוג התריעה באופן ספציפי מפני תוכנית חילוץ נוספת. "התרחיש הבסיסי של מודי'ס נשען על ההערכה כי המשמעת הפיסקאלית תישמר בשנת 2012, למרות לחצים להקלות פיסקאליות שלרוב מאפיינות את השנה הקודמת לבחירות בארה"ב".

אלו הן אולי חדשות טובות למדינה בטווח הארוך, אך אלו אינן חדשות טובות לכלכלה או לשוק המניות בטווח הזמן הקצר. נציין כי כבר כעת נמצא השוק האמריקני במצב של מכירת יתר לאחר 8 ימים רצופים של ירידות, הרצף הארוך ביותר מאז ימי המשבר ב-2008, כאשר רק 8% מהמניות בוול סטריט נסחרו אמש מעל לקו הממוצע הנע שלהן ל-10 ימים, אך עדיין לא ברור אם זה הסוף. במיוחד כאשר בשוק ממתינים לסוף השבוע, אז יפורסם דוח התעסוקה החודשי שהציפיות לגביו נמוכות מאד, כך שכל מספר שיפתיע לטובה עשוי לשנות את המגמה, לפחות לטווח הקצר.

נציין כי אנו נמצאים בעיצומה של עונת הדוחות, עד כה 335 חברות מתוך 500 מניות מדד ה-S&P 500 פרסמו את דוחותיהן. 78% מהן הפתיעו את התחזיות (לשם השוואה, באירופה כמחצית פספסו את התחזיות).

מספר רעיונות השקעה נראים כעת הגיוניים, כתב היום בוב פיסאני ב-CNBC וציין:

■ שורט על הדולר והמשך ההימור כי הריבית תמשיך להיות נמוכה: "כאשר 60% מהחוב של ארה"ב צפוי להגיע למועד הפירעון ב-3 השנים הבאות לפי תשואה ממוצעת של 2.4%. ממשלת ארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה להעלות את הריבית. אם לא יכולים להרשות לעצמם לשלם ריבית גבוהה יותר" אמר האסטרטג ג'ייסון טרנרט. נציין כי מודי'ס התייחסה באופן ספציפי לעניין זה "עלייה בעלויות לקיחת ההלוואות מעל לרמת הציפיות הנוכחית מסכנת את ההתייצבות הפיסקאלית".

■ השקעה במניות שמחלקות דיבידנדים: כאשר מחירי המניות עומדים בפני אתגרים, חברות שיכולות להעלות את הדיבידנד יזכו לביקושים.

■ השקעה בזהב: למרות המחיר הגבוה אליו נסק מחיר הזהב, הוא עדיין מהווה הגנה מפני תנודתיות.

■ השקעה באגרות חוב קונצרניות בעלות דירוג גבוה: המשקיעים יחפשו את התשואה האטרקטיבית.

■ השקעה פחות משכנעת היא השקעה בתנודתיות, כלומר לונג על מדד ה-VIX. על פניו זו ניראית השקעה הגיונית, אך השקעה זו היא השקעה מפסידה כבר זמן רב.

■ עוד השקעה פחות משכנעת היא המעבר למניות שנחשבות לדפנסיביות יותר, כגון רשתות שיווק, טלקום וחברות תשתית (אך לא מניות מתחום ההלת'קר - לפחות עד שיובהרו כל הקיצוצים בהוצאות).