חיפה גברה על ניו-יורק: תארח מחר את כנס ויקיפדיה העולמי

זהו הכנס השביעי של מיזם האנציקלופדיה החופשית, והפעם הוא יעמוד בסימן עשור לוויקיפדיה ■ בכנס צפויים להתארח 650 משתתפים מ-56 מדינות

הכנס הבינלאומי השנתי של ויקיפדיה מתקיים בראשונה בישראל. הכנס ייפתח מחר (ה') באודיטוריום שבחיפה, ויימשך גם בסוף השבוע. זהו הכנס השביעי של מיזם האנציקלופדיה החופשית, והפעם הוא יעמוד בסימן עשור לוויקיפדיה, תחת הכותרת Wikimania.

בכנס מתארחים עורכים ומתנדבים באנציקלופדיה החופשית, שבמרוצת השנים אחראים לכתיבת ולעריכה של הערכים השונים בה.

חיפה זכתה לארח את הכנס השנה לאחר שהתמודדה על זכות זו מול ערים בעולם, ובהן ניו-יורק, מונטריאול וטורונטו. עמותת "ויקימדיה ישראל", הגוף שאחראי על ויקיפדיה בעברית, זכה במכרז ויארח, בין היתר, גם את מנכ"לית העמותה העולמית סו גרדנר, לצד מייסד ויקיפדיה, ג'ימי ויילס.

ויילס ביקר בישראל בסוף יוני, במסגרת ועידת הנשיא שהתקיימה בירושלים, ואף השתתף בערב מיוחד שארגן יוסי ורדי ב"גראז' גיקס" בחולון, ובו השתתפו גם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ובנו דיוויד, המשמש סגן נשיא פייסבוק.

18 מיליון ערכים

בכנס צפויים להתארח 650 משתתפים שמגיעים מ-56 מדינות. לדברי ויקיפדיה, זהו המספר הגדול ביותר של מדינות משתתפות מאז התקיים הכנס בראשונה, ב-2005.

ב-3 ימי הכנס ייערכו מפגשים פעילים בין יזמי ויקימדיה, תומכי תוכן חופשי וקוד פתוח, חוקרים ואנשי חינוך. הכנס יציע לאורחים 125 הרצאות ב-5 מסלולים שונים וכן סדנאות שבהן יידונו נושאים שונים, ובהם קוד פתוח, תוכן חופשי, זכויות יוצרים, קהילות, רשתות באינטרנט וחינוך.

אתמול (ג') כבר השתתפו באירוע מקדים כ-200 משתתפים, מרביתם מפתחים, במסגרת דיונים על קוד פתוח ותוכן חופשי.

את הרצאת הפתיחה יישא יוחאי בנקלר, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת הרווארד, שידבר על ויקיפדיה כמודל לראייה החדשה של קשרים חברתיים ושיתוף פעולה על גבי האינטרנט. גרדנר תעלה אחריו, ותסכם את הפעילות של עמותת ויקימדיה בשנה החולפת עם ראייה לקראת האתגרים הבאים של האנציקלופדיה. משתתף נוסף הוא פרופ' שיזף רפאלי מאוניברסיטת חיפה, שיידבר על ההשפעה החברתית, ארגונית ועסקית שיש לטכנולוגיית ויקי.

אחדים מבין משתתפי הכנס פעילים בוויקיפדיה מראשית דרכה לפני 10 שנים. קרן ויקימדיה - האחראית על הניהול הלוגיסטי של ויקיפדיה ומיזמים נוספים, ובהם ויקימילון - חילקה מאות מלגות למשתתפים, כדי לממן את הוצאות הנסיעה לישראל ואת השהות בה. מימון המלגות נעשה בחלקו באמצעות תרומות שאספו אגודות ויקימדיה המקומיות ברחבי העולם.

על-פי נתוני העמותה וחברת המחקר קומסקור, ויקיפדיה מונה כיום 18 מיליון ערכים ב-270 שפות, ומבקרים בה 400 מיליון גולשים ייחודים מדי חודש. בישראל משתמשים בוויקיפדיה כ-1.4 מיליון גולשים מדי חודש.