וול סטריט סגרה את השבוע הגרוע ביותר מאז נובמבר 2008

חשש המשקיעים מ-8 ימי ירידות רצופים - מה שלא נראה בארה"ב מאז ינואר 2010 - התפוגג ■ דוח התעסוקה הפתיע לחיוב בפתיחה ■ המדדים שבו לירידות, והתאוששו לאחר שדווח כי ה-ECB ירכוש אג"ח של איטליה וספרד ■ מדד ה-VIX בשיא של שנתיים; "אנשים מחכים לתקווה"

יום מסחר תנודתי ו"מטורף" הגיע לסיומו היום (ו') בוול סטריט: לאחר פתיחה חיובית היום לאור פרסום נתוני התעסוקה המפתיעים, מחקו ירידות שערים חדות את העליות. לבסוף, עברו המדדים המרכזיים בשעות המסחר האחרונות להיסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת, ברקע הדיווח כי הבנק המרכזי האירופי ירכוש אג"ח איטלקיות וספרדיות כדי להקל על חובות הממשלות המקומיות. המסחר התנהל ברקע 7 ימים רצופים של ירידות בשווקים בארה"ב, בעוד אתמול צנחו המדדים המובילים בהובלת הנאסד"ק בעד 5%. נציין כי יום המסחר הנוכחי חתם את שבוע המסחר הגרוע בארה"ב מאז נובמבר 2008, כאשר הנאסד"ק כללי איבד 8.1% בסיכום שבועי, בעוד הדאו ג'ונס צנח ב-5.8% ו-S&P500 נפל 7.2%.

נציין כי הפחד מפני נפילת העולם לתרחיש של "מיתון כפול" בשילוב עם בעיית החוב באירופה עדיין נוטעים בקרב הפעילים חששות כבדים והובילו את השווקים באירופה לנעילה שלילית, בעוד מדד ה-VIX ("מדד הפחד") עלה היום לשיא שלא נראה מאז יולי 2010. עוד נציין כי עונת הדוחות עדיין בעיצומה, כאשר חברות רבות דוגמת לינקדאין ופרוקטר אנד גמבאל ריכזו עניין ברקע פרסום דוחותיהן הכספיים. בזירת הסחורות, הנפט מתאושש ונסחר סביב 87.05 דולר לחבית.

כאמור, המדדים המרכזיים נטו בשעות המסחר האחרונות לעלות לאחר שפורסם ב"רויטרס" כי הבנק המרכזי האירופי הסכים לסייע לאיטליה וספרד על ידי רכישת אג"ח ממשלתיות, כנגד הצאת תוכניות הצנע והקיצוצים בשתי המדינות.

ברקע הדברים יצא ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני במסע"ת, בה הכריז כי איטליה תאיץ הרפורמות. "הכלכלה שלנו יציבה; עליית תשואות האג"ח לא משקפות משבר אמיתי, אלא תחושה של משבר", אמר ברלוסקוני. עוד אמר במסע"ת שר האוצר האיטלקי כי איטליה שואפת "לאזן את התקציב עד שנת 2013". (לסיפור המלא)

"השווקים פשוט קיפצו כמו כדור", אמר בארי ג'יימס, מנהל השקעות ב-Investment Research. "אנשים מחכים לתקווה. כולם יודעים שספרד ואיטליה הן הבאות לקרוס, והסוגייה היא אירופה, שם הולכות להיות בעיות רציניות".

רוביני: "סיכוי של 50% למיתון ב-12 החודשים הקרובים"

"מדובר בעוד קריסה זמנית בעקבות פאניקה", התייחס לירידות והחדשות האחרונות ברטון ביגס, מנהל השקעות ב-Traxis Partners, בריאיון ל-CNBC. "למרות השבוע החלש, הכלכלה האמריקנית יכולה להציג צמיחה משמעותית ברבעונים הבאים".

"אני מצטער שאיני יכול לצאת בתחזיות שליליות", אמר ביגס. "יש יותר מדי פחד ופאניקה בשווקים. אני לא רואה מצב בו הכלכלה הגלובלית מתרסקת. אני חושב שהירידות הסתיימו, וכל משקיע לטווח הארוך יקנה עכשיו מניות".

מנגד, אמר פרופ' נוריאל רוביני, המכונה "נביא הזעם" כי "דוח התעסוקה שפורסם היום היה יחסית עלוב. יש סיכוי של 50% למיתון בכלכלת ארה"ב ב-12 החודשים הקרובים". עוד ציין רוביני כי הוא צופה שהתמ"ג בארה"ב יעלה ב-2% בשיעור שנתי ב-2011. כמו כן, רוביני צופה לכלכלה האמריקנית צמיחה בשיעור של 1.5% בלבד במחצית השנייה של השנה.

דוח התעסוקה תמך בפתיחה - אך לא לאורך זמן

בתחילת המסחר, הגיבו כאמור המשקיעים בחיוב לפרסום דוח התעסוקה, ושלחו את המדדים לעליות קלות, שנמחקו כשעה קלה לאחר מכן: "המשקיעים היו נינוחים לאחר פרסום דוח התעסוקה, אבל האינדיקטורים הטכניים במשק לא מהווים סיבה לחגיגה", אמר קווין גידיס, אנליסט במורגן קיגן.

זאת כאשר משרד העבודה האמריקני פרסם היום ב-15:30 (שעון ישראל) את דוח התעסוקה, שהצביע עליה 117 אלף משרות חדשות שנוספו בשוק האמריקני בחודש יולי, בניגוד לצפי לתוספת של 89 אלף משרות בלבד בחודש החולף - ובהשוואה לתוספת של 18 אלף משרות בלבד בחודש יוני. (לדוח המלא)

גם שיעור האבטלה בארה"ב ירד מעט לרמה של 9.1%, בניגוד לציפייה שיותר ללא שינוי - ברמה של 9.2%. נציין כי הסקטור הפרטי חווה תוספת משרות גבוהה אף יותר, שם נוצרו כ-154 אלף משרות חדשות.

עם פרסום דוח התעסוקה, יצאו מומחים פיננסים רבים בהערכות שונות לגבי משמעות הנתונים על השוק: "מדובר באנחת רווחה משמעותית לשווקים, עקב המספרים הטובים", התייחס לדוח המנכ"ל המשותף לקרן פימקו, מוחמד אל-אריאן. "לא מדובר במספרים טובים באופן מוחלט, אלא באופן יחסי - אולם, אין להמעיט בחשיבות של הדבר".

מטבע האירועים האחרונים בשווקים הפיננסיים, הדוח של היום מקבל משנה תוקף, ונראה כי ההפתעה החיובית עשוייה למתן את החששות מפני שקיעה של הכלכלה העולמית לתרחיש של "מיתון כפול". עם זאת, על אף הציפיות המונמכות יחסית לתוספת המשרות החודשית, קצב הוספה של כ-90 אלף משרות במשק האמריקני לא יוכל לאורך זמן למנוע משיעור האבטלה להמשיך לעלות או לשפר את יכולת הצרכנים האמריקניים לצרוך.

"למרות שלא מדובר בסימן חיובי באופן טוטאלי, זה אכן עונה חלקית על השאלה אם ארה"ב הולכת לקראת מיתון נוסף", אמר טום פרסלי (Tom Porcelli), מנהל השקעות ב-RBC קפיטל. "מנגד, יש עוד המון אירועים שמשפיעים על המסחר - למשל המשבר באירופה".

(תגובות אנליסטים על דוח התעסוקה - לכתבה המלאה)

עוד בזירת המאקרו, נציין את נתון הלוואות הצרכנים בארה"ב, שפורסם ב-22:00 (שעון ישראל), אשר רשמו את הזינוק הגדול ביותר מזה ארבע שנים בחודש יוני האחרון. חוב הצרכנים גדל ב-15.5 מיליארד דולר, פי שלוש מכפי שחזו אנליסטים בשוק - כמו כן, מדובר בהיקף ההלוואות הגדול ביותר מאז אוגוסט 2007.

שבוע של ירידות

החוזים העתידיים בוול סטריט הצביעו בתחילת היום על ירידות שערים במדדים המרכזיים מזה היום השמיני ברציפות - מה שהעלה את החשש כי וול סטריט תיכנס לרצף הירידות הארוך ביותר מאז ינואר 2010. זאת, בעוד מדד ה-MSCI All-Country, המהווה בנצ'מארק לשווקים הגלובליים, צנח בתחילת המסחר ב-1.3%.

ברקע, נציין כי יותר מ-4.5 טריליון דולר נמחקו משווקי המניות הגלובליים מאז ה-26 ליולי, בשבוע מלא טלטלות - בו אושרה העלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב בכ-2.4 טריליון דולר מחד, וצפו החששות להתפשטות משבר החוב באירופה מאידך.

"כולם מוכרים", אמר האנליסט מרק פבר, והצטרף להצהרות שליליות של אנליסטים רבים. "המשקיעים מחכים לדעת כמה השוק האמריקני והשווקים הגלובליים האטו בתקופה האחרונה", אמר רוס קוסטריץ', אנליסט ב-BlackRock. "לא ברור מה ממשלת ארה"ב יכולה לעשות כדי להתמודד עם המצב".

גם מדד ה-VIX ("מדד הפחד") עלה ב-25% בשבוע החולף, ויותר מכ-97% בחודש החולף. זאת, כאינדיקטור לסנטימנט השלילי שחווים השווקים בארה"ב בימים האחרונים.

סנטימנט שלילי מאירופה

ומעבר לים, המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ברקע שבוע המסחר השלילי בארה"ב והחששות מהתפשטות משבר החוב היבשתי לעבר כלכלות איטליה וספרד. זאת, יש לציין, לפני פרסום הבשורה החיובית על התערבות ה-ECB במשבר החוב האירופי.

ההודעה על התערבות הבנק המרכזי האירופי במשבר הגיעה לאחר פגישת בכירי האיחוד האירופי היום לטובת דיון בהתפשטות משבר החוב ביבשת, ולאחר שבשבוע החולף עלו תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד לרמה הקרובה ל-7%. (הפגישה - לסיפור המלא)

לינקדאין הציגה רווח מפתיע

מניית הרשת החברתית-עסקית לינקדאין ריכזה עניין, לאחר שדיווחה על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השני של שנת 2011. החברה הפתיעה על רווחיות ברבעון, בהיקף של 4.5 מיליון דולר או 4 סנט למניה, בהשוואה לרווח של 938 אלף דולר או 2 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. החברה הציגה הכנסות בהיקף 121 מיליון דולר, בהשוואה ל-54.9 מיליון דולר בשנה שעברה.

ענקית הפרסום פרוקטר אנד גמבאל ריכזה גם היא עניין ברקע פרסום דוחותיה הכספיים. החברה הרוויחה 2.51 מיליארד דולר או 84 סנט למניה, לעומת 2.19 מיליארד דולר או 71 סנט למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות עלו ב-10% ל-20.86 מיליארד דולר.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]