הפד: חוששים מהאפקט הפסיכולוגי של הורדת הדירוג

CNBC מדווחת על הפגישות שנערכו בפדרל ריזרב לקראת הורדת דירוג אפשרית ■ בפד מעריכים שההורדה כבר מגולמת בשווקים, אך לא יודעים להעריך את השלכות האפקט הפסיכולוגי

90 דקות. זה פרק הזמן שלקח לפדרל ריזרב להוציא הודעת תגובה להורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות S&P. התגובה פשוטה למדי: אין שינוי במדיניות, ממשיכים הלאה. מאחורי הקלעים מודים בכירים בפד כי כלכלת ארה"ב נכנסת לחוסר ודאות ותיאלץ להתמודד עם מצב חדש לגמרי.

המשמעות של התגובה הרשמית של הפד ("עסקים כרגיל") היא שהבנקים בארה"ב לא יידרשו להקצות עוד הון כנגד האשראי שהם מנפקים. גם ריבית הניכיון, אותה ריבית שבה מלווה הפד לבנקים המסחריים, תיוותר ללא שינוי בשלב זה. בפד מנסים לצלוח את הורדת הדירוג ללא הכנסת זעזועים מבית למערכת הפיננסים, אך את התגובה ביום שני כאשר ייפתחו השווקים - איש אינו יכול לחזות כעת.

למרות הרוגע, הגובל אף באדישות, שמנסה הפד להשרות, רשת CNBC מדווחת על מתח בקרב בכירי הפד בימים האחרונים. לפי הדיווח, ביומיים האחרונים התקיימו סדרת פגישות בקרב בכירי הפד כדי לבחון את ההשלכות של הורדת דירוג לארה"ב. הפגישות העלו כי מעבר להשלכות על סנטימנט המשקיעים, שאותו לא ניתן לחזות, לא צפויה השפעה מהותית על הכלכלה. לטענתם, לא צפויה מכירה אגרסיבית של אג"ח ממשלתיות של ארה"ב, פשוט כיוון שאין מספיק כסף נזיל בשוק שיוכל לספוג זאת.

במהלך הפגישות ציינו כמה בכירים בפד כי תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב אפילו ירדו במהלך הדיבורים על העלאת תקרת החוב של ארה"ב השבוע, כאשר כבר אז צצו דיווחים על הורדת דירוג אפשרית לארה"ב. אם זו הייתה התגובה אז, הרי שכעת לא צפויה תגובה חריפה מדי בשווקים, מעריכים בפד. במילים אחרות, האג"ח האמריקניות עדיין ייחשבו כנכס הבטוח ביותר בעולם.

יתרה מזאת - בפד דיברו על כך שהורדת הדירוג על ידי S&P כבר מגולמת בשוק כיוון שדיברו על כך הרבה בשבועות האחרונים, כך שלשווקים היה זמן "לעכל" זאת. אך למרות כל ההסברים הכלכליים המלומדים, CNBC מדווחת כי במהלך ישיבות הפד עלה חשש אחד מהותי: האפקט הפסיכולוגי של הורדת הדירוג על השווקים, אותו לא ניתן להעריך.