סין: "ארה"ב מכורה לחובות; כאוס בשווקים בטווח הקצר"

תגובת ממשלת סין להורדת הדירוג של ארה"ב: "ארה"ב צריכה להכיר בעובדה הכואבת שנגמרו הימים הטובים שבהם היא הייתה יכולה לגייס חובות ללא גבול"

הסינים זועמים על ארה"ב בעקבות החלטת S&P להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב. סין, הנושה הגדול ביותר של ארה"ב, הגיבה להורדת הדירוג וקראה לארה"ב לטפל מיד בחוב הבעייתי שלה. בתגובה הרשמית מכנה סין את ארה"ב "מכורה לחובות" ומזהירה מפני היחלשות הדולר בטווח הארוך.

"לסין יש את כל הזכות שבעולם לדרוש מארה"ב לטפל בבעיות שלה ולשמור על ביטחונם של הנכסים המגובים בדולרים", נכתב בתגובה, שפורסמה בסוכנות הידיעות הסינית Xinhua. סין קוראת לארה"ב להשתמש ב"היגיון" ולטפל ב"התמכרות לחובות" של הכלכלה הגדולה בעולם, על ידי קיצוץ בהוצאות הביטחון והרווחה.

"ארה"ב צריכה להכיר בעובדה הכואבת שנגמרו הימים הטובים שבהם היא הייתה יכולה לגייס חובות ללא גבול", נכתב בתגובה. סין קוראת גם להשגחה בינלאומית על הנכסים הדולריים, דוגמת האג"ח הממשלתיות האמריקניות".

בתוך כך, כלכלנים בסין מעריכים כי הורדת הדירוג לארה"ב תביא לטלטלה בשווקים הפיננסיים בעולם בטווח הקצר. הם קוראים לממשל בסין למכור אג"ח ממשלתיות אמריקניות ולגוון את יתרות המט"ח של סין. בסין חוששים מפני עלייה בתשואות האג"ח ובריביות בארה"ב בעקבות הורדת הדירוג, מה שיפגע בצמיחה המדשדשת ממילא.

"יהיה כאוס בשווקים, לפחות בטווח הקצר", אמר לסוכנות רויטרס לי ג'י, כלכלן במכון מחקר באוניברסיטת Finance and Economics. לסין יתרות מט"ח של 3.2 טריליון דולר, כך שהיא חשופה לירידות באג"ח ממשלתיות אמריקניות ולהיחלשות הדולר.