שוקי אורן על הורדת דירוג ארה"ב: לא רואה השפעה על ישראל

החשב הכללי היוצא בשיחה עם "גלובס": "הדאגה שלי קשורה יותר לחשש שנחזור למשבר פיננסי, כי ישראל כן יכולה להיות מושפעת מהמתרחש בכלכלה העולמית בהקשר זה"

לאחר הורדת הדירוג ההיסטורית של ארה"ב היום, שגורמת לדאגה לא רק בארה"ב אלא בכל שוקי העולם, נראה כי ישראל לא תושפע לרעה בטווח המיידי - לפחות כך מעריך שוקי אורן, החשב הכלכלי היוצא, בשיחה מיוחדת עם "גלובס". "בשלב זה אני לא רואה השפעה עלינו - ישראל מגייסת בעיקר בשוק המקומי. הדאגה שלי קשורה יותר לחשש שנחזור למשבר פיננסי, כי ישראל כן יכולה להיות מושפעת מהמתרחש בכלכלה העולמית בהקשר זה", אמר אורן.

אורן ביקש להזכיר, כי "בתחילת המשבר ב-2008, הייתה ירידה דרמטית ביצוא הישראלי, שוק ההון הישראלי חטף וההכנסות ממסים ירדו משמעותית. החשש שלי הוא ממשבר נוסף בשוק ההון שיביא לבעיות כלכליות רחבות יותר", אמר.

אורן מציין, כי "אין ספק שמדובר באירוע היסטורי. מדובר במדינה שנהנתה מדירוג מושלם תמיד והאג''ח שלה נחשבו תמיד לנכס חסר סיכון, וכשמורידים אותה מהשלמות הזו, זה איתות מאוד משמעתי מצד סוכנות הדירוג".

לגבי המשמעות של הורדת הדירוג, טוען אורן כי היא "הוכחה לכך שאנו רחוקים מאוד מלהגיע למצב של יציבות בכלכלה העולמית. אם מחברים את הורדת הדירוג לנפילות האחרונות שראינו בשוקי המניות בכל רחבי העולם, יש בהחלט מקום לדאגה ולזהירות".

"הכלכלה האמריקנית לא נראית טוב, בעיקר בכל הקשור לסקטור הממשלתי הציבורי שלה: הגרעון, ניהול ההוצאות, הגידול בחובות וגם בעיות פוליטיות ובעיות משילות קשות. למרות שהעלאת תקרת החוב עברה, סוכנות הדירוג החליטה את מה שהחליטה כי נראה שהבעיות הללו לא נעלמו והן בהחלט יכולות לייצר בעיה עתידית. יש בעיות בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים, הבעיות הללו לא נגמרו", סיכם אורן.