שאלות ותשובות: הכל על הורדת הדירוג של ארה"ב

אילו השלכות יש להורדת הדירוג, כמה זה יעלה לארה"ב, והאם המשקיעים יעדיפו אגרות חוב של מדינות אחרות?

מהי הורדת דירוג?

S&P אומרת למעשה שקיים סיכון מוגבר באחזקת אג"ח שהונפקו על ידי הממשל האמריקני. לכן היא הפחיתה את הדירוג שלהן מ-AAA, הדירוג הגבוה ביותר האפשרי, בדרגה אחת ל-AA פלוס.

מדוע היא הורידה את הדירוג?

S&P מאמינה שהחוב הכולל של הממשל האמריקני למשקיעים (אג"ח האוצר שהונפקו), 14.3 טריליון דולר, והגירעונות החזויים בשנים הבאות כבר אינם מצדיקים את הדירוג המושלם שהיא ייחסה לארה"ב מאז שנת 1941. היא העריכה גם שהסביבה הפוליטית אינה בונה אמון בהסכמה על הפחתת הגירעונות בצורה משמעותית בזמן הקרוב.

האם זה אומר שפירעון החוב האמריקני כבר אינו מובטח?

לא. דירוג של AA פלוס עדיין נחשב ל"יכולת חזקה" לעמוד בהתחייבויות. רק לקומץ מדינות יש כעת דירוג AAA, כמו קנדה, גרמניה, צרפת ובריטניה. בנוסף, אג"ח האוצר האמריקני עלו בשבוע שעבר, והורידו את התשואה ל-2.34% לאג"ח לעשר שנים, שפל של עשרה חודשים. זה אומר שהמשקיעים עדיין רואים בהן השקעה בטוחה.

אבל הרי רק עכשיו הושגה עסקת העלאת תקרת החוב בקונגרס

נכון, אבל הקיצוץ התקציבי בעשר השנים הבאות אמור להיות 2.1 טריליון דולר. S&P אמרה שנחוץ קיצוץ עמוק הרבה יותר - לפחות 4 טריליון דולר - כדי להתחיל לצמצם את הגירעונות של הממשל בשנים הבאות.

אילו השלכות יש להורדת הדירוג?

בחלוף הזמן, דירוג נמוך יותר יגרום למשקיעים בחוב הממשלתי האמריקני לדרוש ריבית גבוהה יותר כדי לתגמל אותם על הסיכון. אם כך יהיה, הריביות הארוכות יתחילו לעלות.

רוב הריביות העיקריות, כולל של אג"ח קונצרניות, משכנתאיות והלוואות אחרות, מתומחרות יחסית לבנצ'מארק של אג"ח האוצר. זה אומר שעלויות הכסף במגוון רחב של תחומים יעלו ויהפכו את ההלוואות ליקרות יותר.

אז כמה זה יעלה?

הורדת הדירוג יכולה להוסיף 0.7% לתשואת אג"ח האוצר, ולהעלות את עלויות שירות החוב הציבורי בכ-100 מיליארד דולר בשנה, לפי חישובי SIFMA, איגוד סוחרי ניירות הערך.

האם קרן המק"מים שלי תצטרך למכור את החוב האמריקני שהיא מחזיקה?

לא סביר. שינוי הדירוג משפיע על חובות ארוכי טווח. דירוג האשראי קצר המועד של ארה"ב הוא A-1 פלוס, הגבוה ביותר האפשרי. קרנות כספים לטווח קצר לא צפויות להיות מושפעות.

האם המשקיעים יעדיפו אג"ח של מדינות בדירוג גבוה יותר?

זה ייתכן. כמה משקיעים גדולים, כמו ביל גרוס מפימקו, אמרו ששווקים כמו קנדה מציעים יותר ערך. אבל השוק האמריקני שומר על האטרקטיביות שלו מפני שהיקפו הכולל עמד על 35 טריליון דולר בסוף מארס 2011. שום שוק אחר לא מתקרב לזה.

כעת כשזה קרה, האם ארה"ב מוגנת מפני הורדות נוספות?

לא. S&P ייחסה במקור תחזית "שלילית" לדירוג החוב ארוך הטווח של הממשל. זה אומר שהורדה נוספת אפשרית בעוד 12-18 חודשים, אם S&P לא תראה שיפור בצמצום החוב.