מפולת גם בשוק הראשוני: עשרות הנפקות עלולות להתבטל

אלוט ביטלה את ההנפקה המשנית; סימני שאלה סביב יתר ההנפקות הישראליות ■ השבוע אמורות להתבצע בארה"ב 12 הנפקות

השוק המשני והשוק הראשוני תמיד הולכים יד ביד. כשהראשון גואה, השני לא נותר חייב ויותר חברות פרטיות הופכות לציבוריות. כשהראשון נסוג לאחור, ציבור המשקיעים מביע פחות אמון בחברות שעדיין לא יצא לו להכיר, ואלו צריכות לחכות לימים טובים יותר.

כך קרה גם בשבוע שעבר, הרבה לפני שדירוג האשראי של ארה"ב ירד ושוקי ההון החלו להתדרדר במורד ההר. שלוש הנפקות ראשוניות אמורות היו לצאת לפועל בשבוע שעבר בוול סטריט, ורק אחת מהן צלחה את המפולת: קרן הריט American Capital Mortgage שהנפיקה 8 מיליון מניות לפי מחיר של 20 דולר למניה, וגייסה "רק" 160 מיליון דולר, כשבמקור תכננה להנפיק 18 מיליון מניות לפי אותו מחיר. במהלך שני ימי המסחר הראשונים הספיקה המניה לאבד 7% ממחיר ההנפקה.

שתי החברות האחרות עדיין לא הרימו ידיים ודחו את הנפקותיהן לשבוע הנוכחי, אך ספק אם יצליחו להשלים את המהלך. WageWorks, המפתחת תוכנה לניהול שכר, אמורה הייתה להפוך לציבורית ביום חמישי האחרון אך העדיפה לחתוך את שוויה בשיעור של 35%, ותנסה לבצע את ההנפקה בשבוע הנוכחי. החברה מבקשת לגייס סכום צנוע יחסית של 49 מיליון דולר דרך הנפקה של 5.8 מיליון מניות לפי טווח מחירים של 8-9 דולר, לאחר שבמקור תכננה להציע את מניותיה לציבור לפי 12-14 דולר.

החברה השנייה, WhiteGlove Health, תכננה לבצע את הנפקתה בשבוע שעבר ודחתה אותה לשבוע הנוכחי, שבמהלכו היא תנסה להנפיק 2.5 מיליון מניות לפי טווח מחירים מקורי - שעדיין לא השתנה - של 9-13 דולר למניה.

וכך, צפויות להתבצע השבוע 12 הנפקות ראשוניות, ובמסגרתן אמורות החברות לגייס סכום כולל של 1.9 מיליארד דולר. בין 12 אלו יש 5 חברות טכנולוגיה - המגזר שחתום על 30% מההנפקות הראשוניות שבוצעו בשנה האחרונה בארה"ב (52 הנפקות, גיוס כולל של 10 מיליארד דולר).

גם הישראליות בבעיה

ואם כבר בטכנולוגיה עסקינן, הנסיגה הכללית של השוק הראשוני בארה"ב מעיבה על ההנפקות המשניות והראשוניות הישראליות שאמורות לצאת לפועל במהלך החודשים הקרובים. אלוט (Allot) אמורה הייתה לבצע את הנפקתה המשנית ביום חמישי בערב, וכשהשוק החל להתרסק הודיעה על ביטול ההנפקה ודחייתה לימים טובים יותר. החברה, המספקת ציוד תקשורת שמנטר ומנתח תוכן ואפליקציות שנצרכים על ידי מי שמשתמש ברשת האינטרנט, תכננה לגייס 72 מיליון דולר, ואילו בעלי המניות בחברה תכננו למכור מניות תמורת 15 מיליון דולר. מניית אלוט איבדה במהלך ארבעת ימי המסחר האחרונים 19%, והיא נסחרת כרגע לפי מחיר של 13.03 דולר המשקף שווי חברה של 315 מיליון דולר.

ההחלטה של אלוט והסנטימנט השלילי הנוכחי מגבירים את סימני השאלה סביב יתר ההנפקות הישראליות שתוכננו לעת הקרובה, ובעיקר סביב זו של Imperva, חברת אבטחת הנתונים של שלמה קרמר. Imperva, כפי שהסברנו כאן באחרונה, עדיין אינה רווחית ורחוקה מלהציג שורה תחתונה שחורה. החברה מתכננת לגייס עד 75 מיליון דולר לפי שווי של לפחות רבע מיליארד דולר, אך ספק אם תצליח.

הנפקה ישראלית אחרת שלבטח תתקשה לצאת לפועל היא זו של WhiteSmoke, שפיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית, ונתוניה מצביעים על היותה סטארט אפ לכל דבר ועניין. החברה, מבית הייצור של היזם יאיר גולדפינגר, מתכננת לגייס עד 23 מיליון דולר לפי שווי שעדיין לא נקבע, וכמו במקרה של Imperva - ספק אם תצליח.

הנפקות על המדף
 הנפקות על המדף