אובמה: "ארה"ב תמיד תהיה מדינה עם דירוג AAA"

נשיא ארה"ב בנאום לאומה: "יש סקפטיות בנוגע ליכולת של שתי המפלגות לבצע את ההסכם עליו הוחלט אבל אני חושב שזה ניתן לביצוע וזה יקרה, כי אנחנו מודעים לבעיות ולחומרתן"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשא היום (ב') באיחור של כמעט שעה ביחס למועד המתוכנן נאום שכלל התייחסות רחבה להורדת דירוג החוב של ארה"ב. הנאום התקבל בקרירות רבה בשווקים, ולמעשה הוביל לקריסה בסיום המסחר בוול סטריט.

אובמה אמר בנאומו: "ב-S&P החליטו להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב בגלל המחלוקות הפוליטיות ולא בגלל היכולת שלנו לשלם את החובות. זה לא אומר שאין לנו בעיות. יש לנו ואנחנו צריכים לפתור אותן. המשקיעים מעניקים לנו דירוג של AAA.

"יש הרבה בעיות בעולם, אבל החדשות הטובות הן שניתן לפתור אותן. חייבים לבצע רפורמה במערכת המיסוי שלנו ובמקביל לבצע שינויים בתקציב ובהוצאות שלנו. לא צריך שינויים קיצוניים אבל צריך לבצע.

"יש הרבה מאוד הצעות משני צידי הבית, גם מצד המפלגה הרפובליקנית וגם מהמפלגה הדמוקרטית. לא חסרים רעיונות, אבל חסרה הסכמה בין המפלגות. ואנחנו צריכים לשנות את זה. אני מבין שיש סקפטיות בנוגע ליכולת של שתי המפלגות לבצע את ההסכם עליו הוחלט, אבל אני חושב שזה ניתן לביצוע וזה יקרה, כי אנחנו מודעים לבעיות ולחומרתן".

אובמה התייחס גם לנתוני המאקרו החלשים: "הבעיה החשובה ביותר לאמריקנים כעת היא מצב שוק העבודה והצמיחה החלשה. החדשות הטובות כאן היא שכאשר נגיע להבנות ונוציא לפועל את ההסכם תוכל הכלכלה לצמוח מהר יותר ויווצרו מקומות עבודה חדשים.

"יש הצעות של המפלגה הדמוקרטית, כמו העלאת מסים למגזרים מסויימים, שהרפובליקנים הסכימו להם בעבר ואין סיבה שהם לא יסכימו להם כעת. תמיד יהיו גורמים שונים שאין לנו שליטה עליהם ושישפיעו על הכלכלה, אבל אנחנו יכולים לשלוט בדרך התגובה להם. היינו ותמיד נהיה מדינה בעלת דירוג AAA, אנחנו ארצות הברית של אמריקה, המדינה בעלת שיעור החדשנות הגבוהה בעולם והכלכלה הדינמית בעולם".

"אזרחי ארה"ב עברו הרבה מאוד קשיים בשנים האחרונות והם התמודדו איתם בגבורה ונחישות. הוכחנו בעבר כי אנחנו יכולים להתמודד עם הבעיות הגדולות שלנו ואנחנו יכולים לעשות את זה גם היום", סיכם אובמה.