שיינין: "הירידות בשווקים נובעות מבלבול"

יו"ר מודלים שוקי הון על הורדת הדירוג לארה"ב: "גם כשטיפש זורק אבן לבאר - חכמים לא יצליחו להוציא אותה" ■ "כלכלות אירופה עשו טעויות - אך עדיין ניתן לתקן אותן"

"הירידות בשווקים נובעות מבלבול של המשקיעים", התייחס יעקב שיינין, יו"ר מודלים שוקי הון, לטלטלות האחרונות בשווקים הגלובליים לאחר הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, בריאיון לגל"צ.

שיינין התייחס לנאומו של אובמה אמש במהלך המסחר בוול סטריט, שלא מנע את המשך ירידות השערים: "לדעתי אובמה היה צריך לומר את הדברים לפני פתיחת המסחר, ולא לחכות לסופו. הוא היה צריך לצאת בנאום מסודר עם יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי". לטענתו של שיינין, הנאום של אובמה "נראה כמו מהלך מאד לא מתוכנן".

בהתייחס להורדת הדירוג, אמר שיינין כי "גם כשטיפש זורק אבן לבאר - חכמים לא יצליחו להוציא אותה". לדבריו של שיינין, זה המשל כעת למצב בשווקים, לאחר הורדת הדירוג.

"אם בממשלת ארה"ב היו מושיבים את כל חתני פרס נובל לכלכלה ל-10 ימים ומחליטים על הורדת דירוג, היה אפשר לקבוע משהו", הוסיף שיינין. "אי-אפשר לקחת את המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם ולהוריד לה את הדירוג, כשאת הדירוג של סינגפור משאירים על AAA".

באשר למשבר החוב באירופה, ציין שיינין כי לדידו "לא מטפלים בבעיות שם בצורה מלאה". אולם הוסיף כי אין לזלזל במדינות אירופה. "מדובר באוסף של אומות עשירות - גוש האירו קרוב בגודלו ועוצמתו לארה"ב", דברי שיינין. "מדובר בסך הכל בכלכלות ענקיות, שעשו טעויות, ועדיין יכולות לתקן אותן".