ייצוגית נגד חברות הדלק: הוסיפו הוצאות שיווק למחיר הבנזין

‎‎התובעים טוענים כי מדוח של משרד התשתיות עולה כי חברות הדלק גבו במשך שנים ארוכות סכומי כסף ביתר ובניגוד לדין, תוך הטעיית הרגולטור ותוך ביצוע העמסת הוצאות אסורה

בקשה לאשר תביעה ייצוגית בסך מיליארד שקל הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד חברות הדלק דור-אלון אנרגיה, דלק, סונול ישראל ופז, בטענה כי הן מכרו ליטר בנזין תוך הוספת הוצאת שיווק שאינן קשורות כלל למכירתו - בניגוד לדין.

‏לטענת התובעים, באמצעות עו"ד יוחי גבע, הרקע לתביעה הוא דוח שהזמין משרד התשתיות לקראת סוף שנת 2010, כדי לבחון את מתח הרווחים של חברות הדלק. לפי הדוח, שערך משרד רו"ח ליאון-אורליצקי, התברר, כך לפי התביעה, כי החברות ניפחו הוצאות כדי להגדיל את מרווחי השיווק של מכירת הבנזין שבפיקוח, ולמעשה גבו מרווח שיווק של כ-10% במקום 5%.

‏התובעים טוענים כי חברות הדלק העמיסו הוצאה המוגדרת כ"פרסום", שאינה מותרת להיחשב כהוצאה לצורך מכירת בנזין. זאת, משום שעלויות הפרסום, כך קובע הדוח, מיוחסות לחלק המסחרי ולחנויות הנוחות, ולכן אסור היה לחברות להעמיס אותן על מחיר הבנזין לצרכן.

עוד עולה מהדוח כי חברות הדלק הוסיפו בסעיף השכר של מכירה ושיווק דלקים את שכר כל העובדים, הגם שרבים מהעובדים אינם עוסקים כלל במכירת דלק אלא בתפעול חנויות הנוחות.

‏בתביעה מפורט עוד כי בשל העמסת הוצאות השיווק, גבו החברות מחיר גבוה יותר מהמותר על מכירת בנזין, כמו הוצאות של עמלות המשולמות לסוכנים המבצעים שיווק ישיר למוסדות גדולים (כגון משרד הביטחון).

לטענת התובעים, הוצאות אלה מהוות כ-85% מסך העמלות שהועמסו, למרות שרק 15% מסך העמלות משולמות בגין פעילות בתחנות התדלוק. בנוסף לכך, עולה מהדוח כי חברות הדלק הוסיפו למכיר הבנזין גם סכומים בגין דמי ניהול ללא שהובהר עבור מה שולמו.

‏התובעים טוענים כי מתוך הדוח עולה כי חברות הדלק גבו במשך שנים ארוכות סכומי כסף ביתר ובניגוד לדין, תוך הטעיית הרגולטור ותוך ביצוע העמסת הוצאות אסורה.

לדבריהם, על החברות להחזיר לצרכן 5% מכל סכום ששולם בגין כל ליטר בנזין ב-7 השנים האחרונות, ובממוצע 15 אגורות לכל ליטר. ‏‎‎‏