מהפכה בטעם בירה קורונה

כל אחד יכול לקחת חלק במחאה. מפגינים יקרים, ערוצי המדיה הדיגיטלית מחכים לכם

איך מנהלים ומשמרים את רוח המחאה כאשר מדובר על מדינה שלמה? איך גורמים גם לתושבי הצפון או הדרום המרוחקים להבין שגם הם יכולים לקחת חלק ולהשפיע?

בימים שקדמו למהפכת ה-web 2.0, מחאות היו בדרך-כלל עניין לוקלי: תושבי קריית-שמונה הפגינו בקריית-שמונה. השפעת המפגינים הייתה בדרך-כלל על הסביבה הקרובה. תושבי המרכז למדו על ההפגנה במהדורות החדשות בערוצי התקשורת החד-כיוונית, ותחושת השייכות שלכם למאבק הייתה מוגבלת. יכולתם של מי שהיו רחוקים פיזית להשתתף, להיות מעורבים, הייתה מוגבלת.

מחאה היום היא עניין שונה בצורה מהותית! כל אחד יכול לקחת חלק במחאה, מכל מקום בעולם ובטח שמכל מקום בארץ. כל אחד יכול לתמוך, להעלות רעיונות, להשתתף ולהיות מעורב.

דוגמה לאופן שבו כל אחד יכול להיות שותף, מעורב, ראינו בקמפיין החדש של יצרנית הבירה Corona. במסגרת הקמפיין של Corona זכו גולשי פייסבוק שלחצו על כפתור ה-Like בעמוד להפעיל אפליקציה שמשכה את תמונתם והציבה אותה על שלט דיגיטלי בטייס סקוור בניו-יורק. הקמפיין של קורונה יכול להוות השראה לפעילויות דומות הקשורות למחאה, פעולות שיגשרו על הפערים הגיאוגרפיים המפרידים בין ההמונים תומכי המחאה.

למרות אחוזי התמיכה הגבוהים במחאה ובמפגינים, לא יכולים כולם להגיע מכל קצוות הארץ להפגנות הפיזיות ברחובות. משום כך, מארגני המחאה יכולים לאפשר השתתפות ומעורבות באמצעות ערוצי web 2.0 ואפליקציות ייעודיות לנושא.

ברוח קמפיין קורונה, ניתן להשתמש בפייסבוק לצורך איסוף תמונותיהם של התומכים במחאה. תמונות אלה יכולות לשמש כחומרי גלם למסרים על שלטי חוצות ברחבי הערים, לשלבן בקליפים ויראליים או באתרים ייעודיים לנושא.

השימוש בתמונות התומכים הינו רב-חשיבות. כל מי שיזכה לראות את פרצופו מתנוסס על שלט חוצות או מופיע בקליפ, רמת המחויבות שלו לתרום ולהיות מחובר למחאה תגבר.

בשנת 2010 היה הקמפיין של Old Spice הדוגמה הבולטת ביותר לשימוש מוצלח בשלל ערוצי המדיה החדשה לתקשורת בין מותג להמונים. המותג ענה על שאלות שהופנו אליו בפייסבוק באמצעות קליפים.

מארגני המחאה יכולים לתקשר בצורה דומה עם המוני התומכים הרחוקים מבחינה גיאוגרפית. ברוח דומה לקמפיין Old Spice, מארגני המחאה יכולים לבחור דובר אחד שינהל שיחה (רצינית, בניגוד לבחור מאולד ספייס) באמצעות יו-טיוב ופייסבוק.

שילוב בין פייסבוק ויו-טיוב יכול להוות אלטרנטיבה למסיבות עיתונאים בטלוויזיה. דובר אחד בפייסבוק שינהל שיח מול ההמונים, יקבל שאלות ורעיונות מהציבור, יחזק את מסרי המחאה וילכד את שורות התומכים.

מפגינים יקרים, הזמן קצר, והמחאה מרובה. ערוצי המדיה הדיגיטלית מחכים לרעיונות שלכם. קחו השראה מקמפיינים שיווקיים שפעלו מחוץ לקופסה והשפיעו על ההמונים לצורך יצירת מציאות חדשה. שיהיה בהצלחה.

ד"ר יניב לויתן הוא יועץ שיווק דיגיטלי ומרצה באוניברסיטת חיפה.