מכון היצוא מזהיר ממיתון: צפי להאטה בסחר העולמי

המכון קורא ליצואנים הישראלים לנקוט משנה זהירות - בעיקר מול לקוחות חדשים ■ 80% מהיצואנים לא עשו ביטוח סחר חוץ

ניתוח מקיף מהימים האחרונים שעשו כלכלני מכון היצוא על רקע הורדת דירוג האשראי של ארה"ב וההתפתחויות הכלכליות באירופה מחדד את החששות מהתחדשות הירידות ביצוא הישראלי וממיתון נוסף שיובילו לקיפאון בקצב הצמיחה במהלך 2012.

במכון היצוא אומרים כי עוד טרם הורדת דירוג האשראי בארה"ב בסוף השבוע האחרון, כבר ניכר צפי לירידה משמעותית בשיעורי הגידול בהיקפי היבוא של ארה"ב ומדינות אירופה במהלך השנה הבאה ולהאטה מתונה יותר בהיקפי היבוא של מדינות אסיה בשל ירידה בשיעורי הצמיחה בסין.

שני תרחישים

כלכלני מכון היצוא בחנו שני תרחישים, אופטימי ופסימי, על רקע ההתפתחויות בשוקי העולם ומצאו כי גם במקרה הטוב, שבו המשבר הנוכחי לא יוסיף להעמיק ויסתכם רק בהורדת דירוג האשראי של ארה"ב, השנתיים הקרובות יתאפיינו בהאטה כללית בסחר העולמי. בתרחיש זה, שיעור גידול היבוא המצרפי המשוקלל ב-12 יעדי היצוא העיקריים של ישראל, צפוי לרדת מ-19% ב-2011 לכ-5% בלבד ב-2012. הגידול ביצוא אל השווקים המתפתחים עתיד לרדת מ-24% ב-2011 לכ-12% במהלך 2012, אך החבטה הקשה ביותר תורגש בשווקים המפותחים, שבהם עשוי היבוא, בכלל זה גם מישראל, להתכווץ משמעותית מ-17% ב-2011 לכ-2% בלבד ב-2012.

לצד התרחיש האופטימי שמצביע על האטה מובהקת, כלכלני מכון היצוא מתריעים מפני אפשרות לתרחיש קשה יותר, שמבוסס על חשש מהתגלגלות המשבר בשוקי ההון אל המערכת הפיננסית הבינלאומית, וממנה גם אל השווקים הריאליים, כך שישפיע על הסחר העולמי.

במכון היצוא מתריעים ואומרים כי במצב דברים שכזה, תתחדש הסכנה לירידות ביצוא בהיקפים הדומים לאלה מהמשברים הקודמים שבשנים 2001 ו-2008. במשבר הקודם, שהגיע אל שיאו ב-2009, ירד היקף הסחר העולמי בכ-12%, ובשיעור דולרי ירד היצוא הישראלי ב-17.5%.

"כל ירידה של אחוז אחד בסחר העולמי גוררת ירידה ריאלית בשיעור דומה ביצוא הישראלי. ירידה של אחוז אחד בלבד בשיעורי גידול היצוא בארץ מתבטאת בהפסד יצוא של כ-850 מיליון דולר והפסד של יצירת 8,500 מקומות עבודה", אמר היום מנכ"ל המכון, אבי חפץ.

היצואנים לא נקטו מהלכי זהירות

מנתוני מכון היצוא, הרוב המוחלט של היצואנים הישראלים נמנעו עד כה מנקיטת מהלכי זהירות בפעילותם בשוקי העולם, וכך לא טרחו לבטח את מהלכיהם בביטוחי סחר-חוץ רלבנטיים. ברוב המקרים, ביטוחים אלה נעשים בידי יצואנים גדולים או בידי אלה שמייצאים ליעדים שיציבותם וכושר התשלום שלהם מוטלים בספק.

"עשינו בעבר סקרים שבחנו את המצב והם מצאו שכ-80% מהיצואנים בארץ לא עשו ביטוח סחר חוץ, משום שרובם קטנים ומנסים להימנע מתשלום של פרמיות גבוהות. הם נמנעו מביטוחים בייחוד על פעילות בשווקים כמו צרפת, ספרד, איטליה וארה"ב שהתקבעו אצלם בתודעה כשווקים יציבים ובטוחים ואנחנו חושבים שאין מנוס אלא לעשות גם שם ביטוחים. כשיש סיכונים משלמים יותר ואני מעריך שגם אגף החשב הכללי באוצר יירתם לסייע במימון ביטוחים אלה", אמר כצנלסון.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ולשעבר מנכ"ל ביטוח אשראי, חיים כהן, קורא גם הוא ליצואנים להגביר ערנות וזהירות על רקע הטלטלה בשוקי העולם ואומר: "תמיד צריך לנהל סיכונים בצורה נכונה ועכשיו על אחת כמה וכמה. ספק ישראלי שמייצא, צריך לדרוש ביטחונות בתמורה להספקת סחורות; לקצר את תקופת האשראי; לעשות ביטוחי אשראי וסחר חוץ. היצואנים הישראלים חייבים ללמוד לנהל סיכונים עוד הרבה לפני שהסיכונים בכלל קורים ומגיעים לפתחם. לצערי הרב יש לא מעט חובבנות בניהול הסיכונים כאן".

יו"ר מכון היצוא לשעבר, דוד ארצי, שמתמודד על נשיאות התאחדות התעשיינים, הוסיף ואמר היום כי האירועים בארה"ב עתידים לפגוע ביצוא הישראלי אליה: "את הסימנים הראשונים לכך ניתן לראות מנתוני מכון היצוא שלפיהם בחודשים מאי ויוני חלה ירידה ביצוא מישראל לארה"ב בכ-9%. סימני ההאטה ילכו ויתעצמו בקרוב", אמר.