באגף הטכנולוגיה יחכו עם ההנפקות

ההפוגה מהמשבר בשני הרבעונים שחלפו, הגיעה לקיצה. לפחות עבור חברות הקלינטק

לא היו אשליות, היה ברור שהמפולת בשוקי ההון תפגע בחברות הטכנולוגיה הצעירות, שרק בחודשים האחרונים הפכו ציבוריות. לא הרבה מאמינים שבחודשים הקרובים נראה עוד חברות מגובות הון סיכון שמצליחות לצאת להנפקה ראשונה.

הורדת דירוג האשראי של ארה"ב היא חדשות רעות לתחום ההיי-טק העולמי והישראלי - כשהצבע האדום שולט במסכים, חברות היי-טק הממומנות בידי קרנות הון סיכון מדממות.

בשעה שחברות ענק מלקקות את הפצעים ומתארגנות מחדש אחרי המפולת, מניות של חברות הטכנולוגיה הצעירות הדגימו צניחה חופשית. הרי אם המניה של מדינת גוגל נופלת, הקטנות יותר ודאי מתכווצות. מתוך 38 חברות מגובות הון סיכון שיצאו לשוק ההון בשנה האחרונה בארה"ב, 36 ראו בעיניים כלות את הערכת השווי שלהן מתכווצת בתוך שעות. הערכת השווי של שתיים בלבד נשארו ללא שינוי.

אבל יש גם חדשות טובות. מתוך 38 החברות הללו, 28 רשמו עליות אתמול, אחת נשארה ללא שינוי ותשע רשמו ירידות. כך על-פי מידע של חברת המחקר תומסון רויטרס. בין החברות שמצבן טוב נמצאות לינקדאין , חברת האינטרנט הרוסית יאנדקס, חברת פיוז'ן והום-אווי.

איש אינו יודע איך יתנהגו השווקים, שהוכרזו אתמול רשמית כדוביים. אפשר להעריך כמעט בוודאות שבקרוב לא נראה הנפקות ראשוניות של חברות טכנולוגיה צעירות, גם אם הן מרוויחות יפה, לרבות הישראליות שקיוו להגיע לנאסד"ק או לבורסה של ניו יורק בשנה-שנתיים הקרובות. חברות כמו אימפרבה של שלמה קרמר, שכבר התחילה את התהליך של הרישום ב-NYSE, תעדיף כנראה לחכות עד יעבור זעם.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי שתיים מתוך ארבע החברות שהיו אמורות להיות מתומחרות השבוע דחו את ההנפקה שלהן. סביר שהשתיים האחרות יעשו אותו הדבר מאוחר יותר היום.

לגבי ההנפקות של חברת המשחקים זינגה לפי שווי 15-20 מיליארד דולר, וחברת הקופונים גרופון לפי שווי 25 מיליארד דולר, שהיו מתוכננות לספטמבר ואוקטובר, אפשר רק לחכות ולראות מה יקרה.

ההפוגה הקלה מהמשבר בשני הרבעונים האחרונים כנראה הגיעה לקיצה. לפחות עבור חברות הקלינטק. דו"ח של פירמת רו"ח ארנסט אנד יאנג, שבחן את רמת ההשקעות בחברות קלינטק בארה"ב מעלה ממצאים עגומים. היקף ההשקעה בחברות קלינטק ברבעון השני של 2011 ירד ב-44% בהשוואה לרבעון השני של 2010, והסתכם ב-1.1 מיליארד דולר. עם זאת, ברבעון השני של 2010 נרשמו כמה גיוסי ענק שהקפיצו את רמת ההשקעות - חמש חברות גייסו ביחד מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון הראשון של 2011 הירידה היא פחות דרמטית - רק 8%.

חברות בתחומי האנרגיה ויצירת חשמל המשיכו לשלוט בשוק ולמשוך את רוב הכסף, 311 מיליון דולר. השוק אמנם מתכווץ, אך רק בסוף השבוע שעבר נודע כי 11 משפחות עשירות מארה"ב ישקיעו 1.5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות בחברות קלינטק בתחומי האנרגיה בכל השלבים בארה"ב.