אפקט ברננקי גובר על אפקט S&P: רווחיות הבנקים תיפגע

דויטשה בנק: "רווחי הבנקים עלולים להיפגע בחודשים הקרובים על רקע ההתכווצות בריביות בשל הקריסה בתשואות האג"ח שמצמצמות את מרווחי הריבית - מרכיב חשוב ברווחיהם"

"רווחי הבנקים עלולים להיפגע בחודשים הקרובים על רקע ההתכווצות בריביות בשל הקריסה בתשואות על אגרות החוב אשר מצמצמות את מרווחי הריבית, המהווים מרכיב חשוב ברווחיהם", כך מעריכים היום כלכלני דויטשה בנק.

התנודתיות החזקה ממשיכה לאפיין גם היום את מגזר הבנקאות והיום (ד') שוב נרשמות ירידות חדות במניות הבנקים הגדולים בוול סטריט. ביניהן בולטות לשלילה מניית בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ , JP מורגן- צ'ייס ו-וולס פארגו .

כאשר הפדראל ריזרב מתכוון להותיר את הריבית ברמתה האפסית לפחות עד אמצע 2013, כפי שהודיע אמש יו"ר הפד ברננקי, הבנקים יצטרכו להתמודד עם סביבת ריבית נמוכה לזמן ארוך יותר ממה שציפו עד כה.

רבים מהאנליסטים כבר שיקללו במודלים שלהם ציפיות להתרחבות המרווחים על רקע הציפיה להעלאת הריבית וגידול בהיקפי ההלוואות. אך כעת נראה כי יהיה צורך בעידכון של הערכות אלו, אם הראלי שנרשם לאחרונה במחירי האג"ח הממשלתיות ימשך.

בכך מעיד שוק האג"ח של ממשלת ארה"ב ששוויו מסתכם בכ-9.4 טריליון דולר כי השפעתו של הפדראל ריזרב גדולה יותר מהשפעתה של סוכנות דירוג האשראי S&P שחתכה את דירוג האשראי של ארה"ב בסוף השבוע שעבר וניתן היה לצפות שבעקבות זאת ידרשו המשקיעים באג"ח תשואות גבוהות יותר - מה שלא קרה, אלא להפך והתשואות על האג"ח ל-10 שנים צונחות היום לשפל של 2.168%.

"ריבית נמוכה לטווח ארוך משמעותה הוא שהבנקים ירווחיו תשואות נמוכות יותר על הלוואות ועל ני"ע ויעמדו בפני סיכונים של פדיונות מוקדמים בתיק ני"ע מגובי המשכנתאות אם יעלו היקפי המימון החוזר - מה שילחץ כלפי מטה את מרווחי הריבית (נטו, כלומר הפער בין הריבית על ההלוואות לריבית על הפקדונות) של הבנקים", כך מציין בסקירתו האנליסט מט או'קונור מדויטשה בנק.