סין תציל את העולם? היואן בשיא של 17 שנה מול הדולר

היואן התחזק היום בשנחאי ב-0.36% ל-6.3948 יואן לדולר ■ רזרבות המט"ח של סין מסתכמות בכ-3.2 טריליון דולר ואלו הן הרזרבות הגדולות ביותר בעולם ■ "האינפלציה ונתוני הסחר יחד עם מדיניות הריבית הנמוכה של הפד - ליבו את הייסוף המהיר בשערו של היואן"

שערו של היואן הסיני טיפס היום (ה') לשיא של 17 שנה כנגד הדולר, כאשר שער הדולר ירד אל מתחת ל-6.4 יואן. התמיכה למהלך התחזקות היואן כנגד הדולר הגיעה מכיוון החלטת הפדרל ריזרב האמריקני שהודיע השבוע כי יותיר את הריבית ברמתה האפסית לפחות עד אמצע 2013. בנוסף ישנם סימנים לכך שהתחזקות היואן תעזור לממשלה הסינית למתן את האינפלציה הדוהרת במדינת הענק.

היואן התחזק היום בשנחאי ב-0.36% ל-6.3948 יואן לדולר, ההתחזקות בשיעור החד ביותר שנרשמה מזה 9 חודשים, כך על פי נתונים ממערכת המסחר במט"ח של סין. מוקדם יותר נפל שערו של הדולר בודד ל-6.3938 יואן, שערו הגבוה ביותר של היואן כנגד הדולר מאז איחדה סין את מערכות המטבע והריבית באופן רשמי בשנת 1993.

נזכיר כי בחודש שעבר אמרה קרן המטבע הבינלאומית כי "יואן חזק יעזור לייצב את הכלכלה הגלובלית, ובנוסף תעזור מגמה זו למתן את האינפלציה ולאזן את הצמיחה במדינה לכיוון של צמיחה בביקוש המקומי על חשבון הצמיחה ביצוא".

נתונים שפורסמו אתמול בסין הראו כי המכירות הסיניות מעבר לים (היצוא הסיני) עלו ביולי ב-20% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-175.1 מיליארד דולר בעוד שהיבוא אל סין הסתכם ב-31.5 מיליארד דולר, דחפו ביולי את מאזן הסחר של סין לעודף שיא של השנתיים האחרונות, וקצב עליית מדד המחירים לצרכן היה המהיר ביותר ב-3 השנים האחרונות.

"האינפלציה ונתוני הסחר יחד עם מדיניות הריבית הנמוכה של הפד - ליבו את הייסוף המהיר בשערו של היואן. צמיחה כלכלית חזקה, נתמכת ע"י נתוני הייצוא, גם הם סיפקו למשקיעים את הביטחון לרכישת היואן בזמנים כה סוערים בכלכלת העולם", אמר ל"בלומברג" בני לם, כלכלן ב-CCB אינטרנשיונל סקיוריטיס בהונג קונג.

נציין כי מאז החלה ארה"ב בתוכניות החילוץ QE1 ו-QE2 אשר היוו למעשה הדפסה של דולרים, זרמו רבים מהדולרים להשקעות בשווקים המתעוררים, מה שהוביל לכך שביצועיו של הדולר הם החלשים ביותר מבין 16 המטבעות המרכזיים בעולם. לדוגמא, הדולר האוסטרלי זינק מאז 2008 ב-48% כנגד הדולר האמריקני, הפרנק השוויצרי התחזק ב-46% והריאל הברזילאי התחזק ב-43%. לעומת זאת היואן הנמצא תחת פיקוח ממשלתי הדוק התחזק רק ב-6.7% באותה התקופה, וגם התחזקות זו מיוחסת רק לתקופה שהחלה ב-19 ביוני 2010, אז החליטה סין לרופף את הפיקוח על שער החליפין. כיום מאפשרת סין תנודה יומית ברצועה צרה של עד 0.5% בשערו של היואן.

רזרבות מט"ח אדירות

הבנק המרכזי של סין רוכש דולרים (בדרך של רכישת אג"ח) על מנת להגביל את התחזקות המטבע בזמן שהון רב הוזרם למדינה, מדיניות זו הובילה את סין להיות המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אגרות חוב של ממשלת ארה"ב. ייסוף מהיר של היואן עלול לבלום את רכישות האג"ח האמריקניות.

רזרבות המט"ח של סין מסתכמות בכ-3.2 טריליון דולר ואלו הן הרזרבות הגדולות ביותר בעולם. לשם השוואה -לברזיל, הודו ורוסיה יחד ישנן רזרבות בסך 1.1 טריליון דולר. "מנהלי המדיניות הסינית צריכים לבצע הערכה מהירה של הסיכונים הטמונים בכך שסין היא המשקיעה הגדולה בעולם בחוב האמריקני ולהאיץ את הגיוון ברזרבות שלה", כך אמר היום ל"פייננשל ניוז" יועץ לבנק המרכזי של סין.

"הזינוק החד בעודפי הסחר של סין, יחד עם הירידה בנכונות להמשיך ולצבור עוד רזרבות מט"ח, כתוצאה מהחולשה המובנית בדולר, הם ככל הנראה האחראים לייסוף המהיר של היואן בעת האחרונה", אמרה צ'אנג ג'יאן, כלכלנית בברקליס קפיטל בהונג קונג העובדת באופן רשמי גם בעבור הבנק העולמי. היא צופה כי היואן יתחזק בשיעור של 5-7% בשנה.

נזכיר כי לארה"ב ישנה מחלוקת קשה עם סין בעניין הפיקוח על המטבע. ובכירים אמריקניים כולל שר האוצר גייתנר טוענים כבר זמן רב כי סין שומרת את היואן מפוחת על מנת לזכות ביתרון סחר לא הוגן.