משלם המסים הבריטי יפסיד 275 מ' ליש"ט על הכפר האולימפי בלונדון

בבירה האנגלית השלימו את מכירת שטחי הנדל"ן של הכפר שיאוכלס לאחר האולימפיאדה, עבור 825 מיליון ליש"ט; וכמה השקיעה ממשלת בריטניה בבנייה? 1.1 מיליארד ליש"ט

אירוח של אירוע ספורט גדול כמו מונדיאל או אולימפיאדה, בניגוד להרבה מחקרים שטוענים אחרת - אינו משתלם כלכלית. הוכחה נוספת לכך התקבלה בסוף השבוע, לאחר שרשות ההשקעות של קטאר (QIA), בשיתוף עם חברת הבנייה הבריטית Delancey, רכשו את הזכויות על שטחי הנדל"ן של הכפר האולימפי שנבנה בימים אלו בלונדון, לקראת המשחקים האולימפיים שייערכו בבירה האנגלית בקיץ הבא.

סכום העסקה האחרונה עומד על 557 מיליון ליש"ט. ב-2009 נמכרו שטחים אחרים של הכפר האולימפי עבור 268 מיליון ליש"ט. בסך הכל, נמכר כל פרויקט הנדל"ן של הכפר האולימפי עבור סכום של 825 מיליון ליש"ט. אלא שההשקעה הכוללת של ממשלת בריטניה בהקמת הכפר עמדה על 1.1 מיליארד ליש"ט, מה שיאלץ את משלמי המיסים בממלכה לממן בסופו של דבר 275 מיליון ליש"ט מכלל ההשקעה בפרויקט.

הרשות המבצעת של משחקי לונדון 2012 (Olympic Delivery Authority), שניהלה את המכירה, הבהירה כי בכל מקרה לא תכננה להחזיר את מלוא ההשקעה בכפר האולימפי. "כשקיבלנו את השטח הזה הוא היה ריק לחלוטין: לא היו בו תשתיות, כבישים או פארקים. תמיד ידענו שהבנייה של הכפר האולימפי תהיה כרוכה גם בהשקעה ציבורית כלשהי", נמסר מהרשות.

זרוע ההשקעות של משפחת המלוכה הקטארית, יחד עם חברת Delancey, יקבלו עבור העסקה 1,440 דירות. לאחר המשחקים האולימפיים יהפוך הכפר לאזור מגורים חדיש שמלבד 2,818 דירות, יכיל גם בתי ספר, גנים, חנויות, פארקים, מרפאות ובארים.

הקטארים עלו לכותרות הקיץ לאחר שרכשו את קבוצת הכדורגל הצרפתית פריס סן-ז'רמן, וכבר הספיקו לרכוש עבורה שחקנים חדשים בחלון ההעברות הנוכחי עבור סכום כולל של יותר מ-80 מיליון אירו.