הרשות לני"ע האמריקנית תחקור את S&P על הורדת הדירוג

תחקור חשד להדלפת המידע על הורדת הדירוג במסגרת אפשרות לסחר במידע פנים, וכן את מתודולוגיית המחקר שהובילה להחלטה ■ גם ועדת הבנקאות של הקונגרס בוחנת ההחלטה

הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) תחקור את סוכנות דירוג האשראי S&P, על הורדת הדירוג של ארה"ב לפני כשבועיים. מטרת החקירה היא להבין אילו מעובדיה של הסוכנות ידעו על הורדת הדירוג טרם התרחשה, והיו עשויים למסור את המידע לגורמים אחרים, כך על פי דיווח ה"פיננשל טיימס" ביום ו'.

גורמים המקורבים לנושא טוענים כי הרשות לני"ע בארה"ב נוקטת במהלך במטרה לבחור אפשרות למסחר על בסיס מידע פנימי. זאת, למרות שבהודעה רשמית של הרשות הובהר כי "נכון לעכשיו אין לנו מידע על הדלפות וסחר במידע פנים".

במקביל, תבחן ועדת הבנקאות של הקונגרס האמריקני את החלטת סוכנות הדירוג לחתוך את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב לרמה של "AA+" מרמה של "AAA", ביום ו' לפני כשבועיים - החלטה שהובילה לתשומת לב שלילית רבה סביב S&P.

החקירה של SEC מגיעה בהמשך לשמועות כי רבים מהמדדים המרכזיים בוול סטריט הגיבו להורדת הדירוג עוד קודם להודעה עליה - וזאת, ייתכן כחלק מהדלפה שהתבצעה מתוך S&P. במידה ו-SEC תצליח להוכיח שהייתה הדלפה - תאבד סוכנות הדירוג הבינלאומית את הרישיון שלה.

כעת הרשות לני"ע רוצה לאתר את מקור השמועות ולדעת איך הופצו להן השמועות הללו, שהתבררו בדיעבד כמאוד נכונות. מנגד, ב-S&P גורסים כי נקטו בכל האמצעים הדרושים כדי לשמור על ההודעה חשאית לפני פרסומה. "אנו מונעים מחברי ועדת הדירוג מלהחזיק ניירות ערך או לעסוק במסחר", הודיעו בסוכנות הדירוג.

עוד הודיעו ברשות לני"ע כי יחקרו את מתודולוגיית המחקר של כלכלני S&P, שהובילה בסופו של דבר להחלטה להורדת הדירוג - שגרמה, כידוע, לטלטלות עזות בשווקים הגלובליים, בשבוע המסחר החולף.