דוח חלש: שחיקת מרווח הזיקוק הפילה את רווחי בזן ב-43%

הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-18.25 מ' ד' ■ מרווח הזיקוק המנוטרל נפל ברבעון השני ב-1.3 דולר לחבית לעומת 4.6 ד' לחבית ברבעון המקביל אשתקד

חברת בזן הנשלטת על ידי חברה לישראל ומנוהלת מתחילת חודש מאי על ידי תא"ל (במיל.) פינחס בוכריס פירסמה הבוקר (ב') את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2011 ולמחצית הראשונה של השנה, אשר מהם עולה כי על רקע העלייה החדה שנרשמה במחירי הנפט הגולמי בשווקים הבינלאומיים, ששחקו את מרווח הזיקוק, נפל הרווח הנקי של החברה ב-43% וזה הסתכם ב-18.25 מיליון דולר. זאת, למרות שהכנסות תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל גדלו ברבעון השני של 2011 ב-41% ל-2.653 מיליארד דולר.

מרווח הזיקוק המנוטרל נפל ברבעון השני ב-1.3 דולר לחבית לעומת מרווח ייחוס ממוצע של 1.6 ד' לחבית, בעוד שמרווח הזיקוק המנוטרל בתקופה המקבילה אשתקד הסתכם ב-4.6 דולר לחבית לעומת מרווח ייחוס ממוצע של 3.5 דולר לחבית.

הרווח התזרימי (EBITDA) צנח ב-65% ל-28 מיליון דולר לעומת 80 מ' ד' ברבעון המקביל אשתקד. גם בשורת הוצאות המימון חל שינוי דרסטי כאשר בזן דיווחה כי הוצאותיה בסעיף זה הסתכמו ב-24 מ' ד' לעומת הכנסות מימון של כ-4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הכנסות החברה הסתכמו בכ-2.6 מיליארד דולר, והרווח המדולל למניה עמד על 0.008 דולר למניה. זאת, בהתאם לקונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות. (לקונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות - התחזית המלאה)

החברה ציינה כי בתקופת הדו"ח הושלם חיבור מתקני החברה למערכת ההולכה הארצית לגז טבעי והקבוצה החלה לצרוך גז טבעי במתקניה. בנוסף להסכם לאספקת הגז ממצרים ונוכח חבלות חוזרות בקווי גז המהווים חלק ממערכת הולכת הגז הטבעי המצרית, המספקת גז, בין היתר, גם ל-EMG, אשר פוגעות ברציפות ובהיקף אספקת הגז ע"י EMG, התקשרה החברה בתקופת הדו"ח עם קבוצת "ים תטיס" לרכישת כמות כוללת של כ-1.2 BCM עבורה ועבור החברות הבנות.

פינחס בוכריס, מנכ"ל בזן: "העלייה החדה במחירי הנפט הגולמי בשווקים הבינלאומיים, שהגיעו לרמות שיא מאז המפולת העולמית בשנת 2008, שחקו את מרווח הזיקוק של בזן בתוצאות הרבעון. מנגד, בסיכום המחצית בזן ממשיכה להציג מרווח גבוה מעל מרווח הייחוס באופן עקבי ב- 12 החודשים האחרונים. במגזר הפטרוכימיה ישנה עליה משמעותית במכירות הפולימרים, הודות לזיהוי וההערכות המהירה של בזן, על מנת לנצל את הביקושים במגזר וכפועל יוצא מהשלמת תהליך האיחוד של פעילות כאו"ל. חתימת הסכם האספקה הנוסף לגז טבעי עם 'ים תטיס', הוכיחה את עצמה כצעד כלכלי וסביבתי נכון. ההסכם איפשר לחברה ליישם את המעבר הנדרש לשימוש בגז טבעי ולהבטיח לעצמה אמינות ורציפות אספקה של גז, על מנת לעמוד בהוראות הצו האישי המחייב הפחתת הפליטות. צעד זה גם הוכיח את עצמו בחסכון הגדול בהוצאות האנרגיה של החברה שהחברה חווה החל מסוף הרבעון השני, ביחס למחיר שהיה משולם עבור שימוש במזוט, כמקור אנרגיה."

יוסי רוזן, יו"ר בזן: "כפועל יוצא מהשלמת תהליך הסינרגיה בין כלל החברות בקבוצה, נקבעים כיום היקפי הזיקוק וכמויות הייצור של יתר מוצרי הקבוצה, על פי הרמה הרווחית ביותר של תמהיל המוצרים בכל מגזרי הפעילות. החברה ממשיכה ביישום תוכניותיה האסטרטגיות להקמת המיד"ן. תחילת הרצת המתקן לייצור דלקים נקיים, צפויה עד תום הרבעון השני של 2012. המתקן יתרום תרומה משמעותית נוספת למרווח הזיקוק, ליכולות הגמישות של המתקנים ולהקטנת השפעת התנודתיות של מחירי הנפט בשווקים על החברה. יחד עם זאת, חוסר היציבות בכלכלה העולמית והשינויים התכופים במחירי הנפט גורמים לאי יציבות במרווחי הזיקוק. החברה פועלת ליצירת תנאים לירידה בעלויות היצור כדי להתמודד עם הירידה המתמשכת במרווחי הזיקוק וזאת עד להפעלתו של מתקן המיד"ן אשר עשויה לשפר את התוצאות ולאזן את אי היציבות והירידה במרווחי הזיקוק."